Recenzja gry Ananda

Ananda” oznacza „stan szczęścia niezależnego od warunków zewnętrznych w hinduizmie”, był nim także „ulubiony uczeń Buddy” (nie wysilając się w źródłach, bo za Wikipedia). Dzisiaj zatem gra w klimatach azjatyckich, orientalnych, która przypomina mi „Zamek smoków” i z nim może śmiało konkurować na rynku – zapraszam do recenzji!

Ananda” to konkurencyjna gra abstrakcyjna, logiczna, kafelkowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat (śmiało dzieci 8-letnie), z czasem partii trwającym ok. 45 minut. Projektował Dirk Barsuhn („Tea Time Crime”), ilustracje Matthias Holländer. Technicznie: zarządzamy kamieniami domino i kartami na ręce, budujemy wzory dopasowane do własnych zasobów.

Podczas otwarcia czuje się podobieństwo do tradycyjnego „Mahjong”, a z przez nas opisywanych gier – do „Zamek smoków”, natomiast tutaj rywalizujemy na dzielonej planszy, nie tworzymy konstrukcji indywidualnie, zatem zabawa w większym składzie jest bardziej emocjonująca, bo walczymy na tym samym terenie. Do nas produkt dotarł z wgnieceniem narożnika opakowana, również tektura wewnątrz narażona jest na zniszczenie – ruch mniejszego pudełka ze spakowanymi domino.

W pudełku znajdziemy: 1 planszę gry, 63 płytki budowy, 4 figurki mnichów, 108 kart medytacji, 2 karty pomocy, 4 stojaki na płytki. Pola, poza barwą, odróżnić można symbolami, więc każdy gra. Kamienie są ciężkie, wysokiej jakości, przypominają te z „Trexo”, natomiast nie są żłobione, z czasem wzory mogą się zetrzeć.

Celem gry jest zwycięstwo na punkty z kart odkładanych podczas „medytacji”. Koniec gry następuje w chwili wydania przez któregoś z graczy ostatniego domino ze stojaka.

Podczas tury wystawiamy pionek na wolne pole (obszar danej barwy nie może być zajęty przez figurkę mnicha przeciwnika), następnie dodajemy kolejne własne bloki – także piętrowo, które ustawiamy na dwóch klockach niższego poziomu. Sumujemy pola obszaru oznaczonego naszą miniaturką i wydajemy karty identycznej barwy (wartość kart do limitu pól zajmowanego obszaru), aby zdobyć punkty na koniec gry. Od liczby pól z naszego terenu odejmujemy sumę wartości z oddanych kart, co wyznacza ilość domino do pobrania (limit to 8 szt.). Turę kończymy uzupełniając karty na ręce do liczby elementów na stojaku. Tura przebiega płynnie, prędko uczymy się zasad gry.

Może się zdarzyć, że nie ma wolnego obszaru do przełożenia mnicha, wtedy tylko odkładamy pionek poza planszę i dobieramy kafel. Podobnie, kiedy nie jesteśmy w stanie lub nie chcemy połączyć płytki z innymi na planszy.

W trakcie zabawy staramy się budować duże obszary, pod karty posiadane aktualnie na ręce (uczestnicy mają identyczne zestawy, ale przed rozgrywką tasowane i dobierane losowo). Zdarza się jednak, że chcemy oddać karty, aby zdobyć punkty, ale posiadamy za mało odpowiedniego budulca, wtedy próbujemy połączyć zajmowany przez nas obszar z innym (osobnym) tej samej barwy, zajętym przez rywala, co pozwala nam zdobyć karty wyższych wartości i w tym cała sztuka i sukces gracza.

Ananda” to takie lepsze domino czy też bardziej konkurencyjny „Zamek smoków”, rozgrywane na jednej planszy głównej, z budowaniem obszarów pod posiadane na ręce karty, kiedy trzeba łącząc je z zajętymi przez rywali. Gra nabiera charakteru, kiedy bawimy się w 3 osoby, a najciekawiej jest w komplecie. Rozkładanie jest dużo szybsze od „Zamek smoków” i to kolejna przewaga tej gry. Dla mnie to fenomenalny produkt, szczególnie kiedy uda się rozegrać partię w więcej niż tylko w parze – we dwójkę też nie ma źle, ale taka „ułożona” gra logiczna jeszcze nie rozwija przysłowiowych skrzydeł. Uważam, że wzrost popularności już niebawem przełoży się na awans w rankingach najlepszych „abstract strategies”, zyska także w kategorii gier familijnych.

Ananda” należycie promowana może nawet wyprzeć z rynku „Zamek smoków” ze względu na szybszą konfigurację na starcie i emocjonujące przepychanki na planszy. Bardzo nam się podoba ta gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ZOCH

Film: „Ananda” – unboxing

Film: „Ananda” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!