Recenzja gry Cukierek albo psikus

Kontynuujemy przegląd gier z dalekiego Tajwanu. Dzisiaj propozycja pod zbliżające się Halloween, ponieważ z duchami i polowaniem na cukierki, ale w stylizacji azjatyckiej, czyli anime, zatem nie na straszno, raczej uroczo!
„Cukierek albo psikus” (org. „Trick’n Treat”) to gra karciana ze zbieraniem lew („trick-taking”) dla 3-5 uczestników w wieku od 12 lat (śmiało zaproście do zabawy młodsze dzieci), z czasem rozgrywki trwającym ok. 10-20 minut. Projektował Icerain Lin („A Midsummer Night’s Dream”), ilustracje Trigotri.
Podobne technicznie gry pokazywane na blogu: „Załoga”, „Claim”, „Claim 2”, „Gorus Maximus”, „Pikoko” i moja ulubiona „Pirackie porachunki”. Gry z klimatem, podobne tematycznie: „Buuu!”, „Straszny dwór”, „Dworzyszcze na trzęsawisku”.
Gry z Tajwanu, które recenzowaliśmy: „Guess Club”, „Acornism”, „Vita Mors”, „Vita Mors Expansion Pack”, „Pyramid Raiders”, „Raid on Takao”, „Cheers”, „Aves”, „Wonderland XIII”, „Symphony no. 9”, „Soulaween”, „Glorious South”, „Liberatores”, „Bunny Farm”, „Modern Art”, „Tulip bubble”, „Mini Rails”.
Podczas otwarcia cieszą oczy kolorowe ilustracje jak z azjatyckich kreskówek, jeśli podoba wam się taka oprawa graficzna, to gra już punktuje! Wewnątrz opakowania znajdziemy: 60 kart, 5 żetonów (rodzaje cukierków, przynależność do zespołu), instrukcję (język chiński i angielski). Na kartach 5 duchów znajdziecie polecenia tekstowe (wyjaśnione w zasadach gry), więc zabawa w praktyce jest niezależna językowo.
Tytuł możemy rozgrywać na zasadzie rywalizacji lub współpracy. W trybie konkurencyjnym: dzielimy się na zespoły, w toku gry otrzymujemy najniższą kartę z lewy, grupa zwycięży nie mając kompletu duchów (automatyczna przegrana) i posiadając wyższą sumę wartości z kart cukierków niż przeciwnicy (celujemy w wysokie karty). W trybie kooperacyjnym staramy się, żeby każdy z uczestników zebrał 4 kolory cukierków, w toku gry za wygraną lewę bierzemy takie słodycze, aby nasz zestaw był kompletny.
W grze dla 3-4 osób jeden z zestawów barw kart nie uczestniczy w grze. W grze z 3 osobami bierze udział gracz fikcyjny, który prowadząc lewę wydaje najwyższą kartę, a podążając za innymi gra ostatni wydając kartę dopasowaną lub, jeśli nie może, to z prawej strony wachlarza. Karty automy są jawne, kiedy zdobędzie ducha, odrzuca kartę z gry. Polecam raczej zebrać skład osobowy!
Grę rozpoczyna osoba mająca najwyższą sumę w cukierkach na ręce, następnie biorący lewę (najwyższa karta atutowa lub duch). Karty należy wydawać pod kolor wiodący lub zagrać ducha. Tylko, jeśli nie mamy dopasowanej barwy – możemy oddać każdą kartę z ręki.
Karty duchów zbiera zwycięzca lewy, każdy rozpoczyna z jednym na ręce, pozwalają nam na: odwrócenie siły liczb (lewę wygrywa najniższa wartość wiodąca), zdobycie dwóch cukierków w lewie (w trybie konkurencji te najniższe), wymianę karty z ręki z leżącą na stole, dobranie na rękę karty z zebranych wcześniej lew (nie te punktujące), wymianę jednej karty z graczem (także fikcyjnym, w trybie rywalizacji kartę wybiera zespół czarnych żetonów).
Grę zamykamy, gdy nowy gracz prowadzący nie ma już kart cukierków i przyjaciół (te nie punktują na koniec). Wygrywamy razem, kiedy każdy ma tęczowy zestaw cukierków lub jako zespół – jeśli uniknęliśmy kompletu duchów i mamy wyższe noty w cukierkach od naszych rywali.
„Cukierek albo psikus” to przyjemna gra dla osób, które lubią mechanizm „brania sztuczek”, bo tak również nazywa się lewy. Zabawa najsilniej angażuje, kiedy bawimy się w 4-5 graczy. Z pewnością nabiera klimatu, kiedy jest rozgrywana podczas Halloween, nada się na „straszną” imprezę. Polecam także lubiącym stylistykę mangi, anime – ogólnie gier azjatyckich.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ICERAIN GAMES
Film: „Cukierek albo psikus” – unboxing
Film: „Cukierek albo psikus” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!