Recenzja gry Sherlock Holmes Detektyw doradczy Zagadka Kuby Rozpruwacza i Przygody na West Endzie

Dzisiaj oglądamy najsłynniejszą grę paragrafową o Sherlocku Holmesie, czyli „Zagadka Kuby Rozpruwacza i Przygody na West Endzie”. Propozycja dedykowana raczej dla starszego odbiorcy – nastolatków, młodzieży, dorosłych (geek, rodzic); najlepiej dla osób lubiących literaturę detektywistyczną (kryminały, thrillery), ponieważ jest to gra narracyjna, paragrafowa – odnosząca nas do konkretnych fragmentów tekstu czytanego w momencie odwiedzenia danej lokacji.

Sherlock Holmes Detektyw doradczy Zagadka Kuby Rozpruwacza i Przygody na West Endzie” to kooperacyjna (lub solowa) gra z odtwarzaniem historii (opowiadanie wydarzeń z ksiąg) dla 1-8 uczestników w wieku od 16 lat, z czasem partii zajmującym ok. 90 minut (i więcej, polecam nie śpieszyć się i dokładnie przeanalizować tekst, ponieważ świat przedstawiony tworzy atmosferę tej gry). Z podobnych w polskiej edycji znajdziemy „Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice”.

Gry o Sherlocku Holmesie pokazywane na blogu: „Sherlock Holmes” (karty klasyczne), „Sherlock”, „Sherlook”, „Mistyczne śledztwa”, „Cień Kuby Rozpruwacza”, „Dookoła świata”, „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”. W większości są to paragrafowe gry ilustracyjne, komiksy.

Gry detektywistyczne, kryminalne przez nas opisane: „Cluedo”, „Inspector Nose”, „Fabula Rasa To jest kryminał”, „Inspektor tusz”, „Niefortunny spadek”, „W lustrzanym odbiciu”, „Upiór w muzeum”, „Krwawe róże”, „Tea Time Crime”, „Gangster city”, „MS Batory”, „Klub detektywów”, „Mr. Jack”, „Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Scotland Yard Junior”, „Kryminalna gra karciana The Investigation”, „Tajemnicze domostwo”, „Teorie spiskowe”, „Śledztwo”, „Osada”.

Z dzisiaj opisywanej serii, jeszcze nie wydane w języku polskim: „Carlton House & Queen’s Park”, „The Baker Street Irregulars”, „The Thames Murders & Other Cases”.

Podczas otwarcia czujemy się prawie jak w bibliotece, ponieważ wewnątrz opakowania schowana jest sama prasa i książki – kartki wyrwane z gazet oraz teczki z dochodzeniami (paragrafy), wydrukowana mapa. Na listę komponentów składają się: 10 ksiąg spraw, 10 gazet, 2 mapy (dwustronna – Londyn i Whitechapel), książka adresowa, instrukcja. Czujemy się trochę jak z byłej epoki – obecnie dzienniki w wersji papierowej zastępuje nam news w internecie, kontakty mamy zanotowane w smartphone, a plany miast znajdziemy w aplikacji GPS. Klasyczna forma ma jednak swój staroświecki urok!

W tej grze czytamy wprowadzenie do gry, które znajduje się w księdze sprawy, wygląda to jak wstęp do opowiadania. Wybieramy gazety z danego czasu, mapę z obszaru, książkę adresową – podział na kategorie lub alfabetyczny (oba przydatne). Podczas zabawy odwiedzamy miejsce, sprawdzamy, czy w teczce znajduje się paragraf (oznaczone kierunkiem geograficznym i numerem), czytamy fragment – opis narratora, dialogi. W toku gry mogą ginąc postaci, mają więc miejsce kolejne wydarzenia, nie tylko te już zaprezentowane w rozpoczęciu. Kiedy wydaje nam się, że wyjaśniliśmy dany przypadek, odpowiadamy na serię pytań, sprawdzamy opis rozwiązania i punktację porównując się z profesjonalnym śledczym.

Podoba mi się połączenie spacerowania z palcem po mapie z wyszukiwaniem fragmentów w tekście (znakomicie zredagowany). Świetna jest fabuła, oczywiście Mr. Jack (ang.) jest najbardziej znany.

Brakuje mi przeszukania najbliższej okolicy – chciałoby się zajrzeć do sąsiadów wokół miejsca zbrodni i przepytać przechodniów (na wzór zaglądania za róg w komiksach paragrafowych), brakuje zatem chodzenia po ulicy – głębszej eksploracji miasta. Świat nie jest tak otwarty jak w narracyjnych grach ilustracyjnych, ale przez prasę wydaje się bardziej dorosły, dojrzalszy i groźniejszy. Nie otrzymujemy tutaj oprawy graficznej – tylko kilka obrazków na każde dochodzenie – oddziaływanie na emocje jest więc ograniczone do plastycznego opisu (wyobrażamy sobie świat jak podczas czytania kryminału).

Zachęcam do zabawy w duecie, ponieważ konsultowanie się z drugą osobą i dzielenie się pomysłami angażuje w rozgrywkę, a wymiana doświadczeń generuje kolejne idee i rozwija dalej grę – rusza fabułę do przodu, ponieważ mogą zdarzyć się nam przestoje (ślepe uliczki). Wspólnie tworzymy klimat dochodzenia, czego nie ma w rozgrywce indywidualnej, tutaj ważna jest rozmowa i debatowanie nad poszlakami i możliwością potencjalnych rozwiązań – odkrywamy schemat, podążamy za tym, co daje nam autor. Gra uczy logicznego myślenia i analizy zebranych danych, ale także uświadamia, że każdy z nas kombinuje inaczej, jest kreatywny, więc nie zawsze zapisany wzór pasuje do naszego toku rozumowania.

Detektyw doradczy Sherlock Holmes” jest grą jednorazową, z którą nie należy się spieszyć, ale smakować i delektować się kolejnymi odkryciami. Od gracza zależy, jaki stworzy nastrój gry – wystrój pomieszczenia, jakość czytania, staranna notacja na papierze lub tablicy, rozmowa z partnerami-detektywami. Osobiście gorąco polecam, chociaż obawiam się, że tego typu gry zostaną wyparte z rynku przez komiksy paragrafowe – doszukiwanie się detali w ilustracji angażuje i umysł i wzrok, natomiast czytanie ze zrozumieniem wydaje się być obecnie w odwrocie (patrząc na masowo wydawane edycje obrazkowe słynnych utworów literackich). Mnie poważna forma dodaje charakteru, co przekłada się na namiastkę autentyczności, młodzi odbiorcy mogą jednak ponarzekać na niedobór bodźców. Warto przeprowadzić te dochodzenia i cieszyć się z interpretacji tekstu oraz przygody z dreszczykiem grozy!

W dniu 11 listopada życzę Wam, żebyście cieszyli się dobrą historią i radowali odzyskaną niepodległością!

Film: „Sherlock Holmes Detektyw doradczy Zagadka Kuby Rozpruwacza i Przygody na West Endzie” – unboxing

Film: „Sherlock Holmes Detektyw doradczy Zagadka Kuby Rozpruwacza i Przygody na West Endzie” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!