Recenzja gry Cichociemni

Przed wami największa gra planszowa od czasu TOP-owej „Kolejka” i emocjonującej, ponieważ patriotycznej, „Niepodległa”! Propozycja dla rodziny ze starszymi dziećmi, zaawansowani gracze również będą zadowoleni, jeśli interesują się historią. Narodowe Święto Niepodległości dopiero co za nami, planowałem recenzję na 11 listopada, ale byliśmy na festynie, dlatego dopiero dzisiaj.

Cichociemni” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 90 minut. Mechanizmy: wysyłanie pracowników, zarządzanie kartami na ręce i budowanie stosu, zbieranie zestawów, realizacja kontraktów – misje. Za projekt odpowiedzialni są Łukasz Płatek i Piotr Żyłko.

Podczas otwarcia pojawia się obawa odnośnie mnogości oznaczeń i objętości instrukcji – wydaje się, że będzie to propozycja raczej dla dojrzałego odbiorcy, gra ekspercka, ale w toku gry okazuje się, że to błędne wrażenie. Instrukcja jest dokładna, ale brakuje skrótu zasad czy też pomocy gracza, ponieważ czytanie reguł jest nużące i mało intuicyjne. Wspaniałe są: monumentalna plansza-mapa z malunkami na odwrocie oraz ślicznie ilustrowane karty, szczególnie te dużych rozmiarów. Mocno drażni naklejka-errata, powinny to być fabrycznie wydrukowane nowe karty do zastąpienia. Gry od IPN można nabyć w bardzo atrakcyjnej relacji ceny do jakości, i warto!

Wewnątrz opakowania znajdziemy: dużą kolorowa planszę, 4 planszetki graczy, 12 drewnianych pionków w kolorach graczy, 32 znaczników w kolorach graczy, 80 kartonowych żetonów, znacznik czasu, kilka tali kart (łącznie 275 kart), 2 broszury (instrukcja i opracowanie historyczne).

Inne gry wydawcy, które możecie obejrzeć na blogu: „Kolejka”, „111 Alarm dla Warszawy”, „303 Bitwa o Brytanię”, „7 W obronie Lwowa”, „Bitwa warszawska”, „Awans”, „Miś Wojtek”, „Niepodległa”, „Pamięć 39”, „Polak Mały”, „Polskie Państwo Podziemne”, „Reglamentacja”, „Znaj Znak”, „Wojenna odyseja Antka Srebrnego”, „ORP Orzeł”.

Zaskakuje, że zamiast współpracować będziemy rywalizować o spełnienie kolejnych misji – nie jest to gra kooperacyjna, ale konkurencyjna (każdy z osobna zarządza trzema żołnierzami). Mechanicznie wartościowe i całkiem innowacyjne jest przemieszczanie znaczników czasu bezpośrednio na kartach. Gra jest dostosowana do liczby 3 graczy, przy rozgrywkach w parze i więcej wprowadza się drobne modyfikacje. Ogromną zaletą jest wartość edukacyjna, otwierając każdy z produktów IPN otrzymujemy materiały do wsparcia uczniów w szkole i edukacji domowej, które są należycie opracowanie i interesujące. Mnie podoba się odwzorowanie realiów historycznych, pomimo że jest to symulacja, zabawa – akcje rozgrywane przez uczestnika przygotowano na podstawie rzeczywistych misji, w których brali udział Cichociemni Spadochroniarze Armii Krajowej.

W turze przemieszczamy „robotników”, gromadzimy i zagrywamy karty z symbolami umiejętności, co ukazuje szkolenie żołnierza, jego obronę po zrzucie, skuteczności podczas wykonywania akcji zbrojnych na okupowanych ziemiach. Zaopatrujemy okręgi w zasoby, oddawane później w zestawach do spełnienia wymogów misji – realizacja we wskazanej liczbie tur. Karty są podzielone na rodzaje, które wypełnić mogą określeni specjaliści (lub w duecie). Punkty tracimy za niezmieszczenie się w czasie – spada morele, następnie noty.

Karty „rozkaz wylotu” informują o miejscu zrzutu oraz przewożonym ładunku, „warunki lotu” z kolei o wymogach, które należy spełnić, aby być aktywnym po wylądowaniu. Na żołnierzy w konspiracji oddziałują „zdarzenia” – tu tracimy karty „szkolenia”, aby nie zostać aresztowanym i móc realizować „misje”. Będąc w kraju możemy zagrać karty „specjalne” – zaopatrzyć okrąg, nadać depeszę, wyszkolić się, uciec z więzienia. Udane akcje podnoszą nasze morale na planszy gracza oraz przekładają się na punkty na torze planszy głównej. Za karty „szkolenie” kupujemy kolejne, które dostarczają nam umiejętności i czerwonych żetonów (narzędzia, ludzie, transport, broń, materiały wybuchowe). Wydajemy je na przejście „misji” – główny nośnik punktów w grze (z określonym czasem spełnienia warunku).

Technicznie ta gra zaskoczyła mnie jedynie poruszaniem znaczników na kartach, wszystkie pozostałe mechanizmy są znane z innych produkcji, natomiast nośnikiem emocji jest tutaj historia – w oprawie graficznej i przede wszystkim w tekstach opowiadających o losach Cichociemnych (poczucie przygody u gracza). W dłuższym czasie mechanizm kolekcjonowania rozmaitych oznaczeń bez czytania może być monotonny, odrobinę na wzór procesów z gier „podnieś i dostarcz”, ponieważ jest powtarzalny, stąd tak ważna jest głębia, jaką dają opisy na kartach!

Dla mnie „Cichociemni” to wybór okazjonalny, podobnie jak „Niepodległa” – do wyciągnięcia w dni, kiedy wywieszamy flagi. Będąc w gościnie, familijnie po powrocie z festynu militarnego czy koncertu do domu, aby dalej pozostać w uroczystej, patriotycznej atmosferze walki o wolność. Zabawa uświadamia, jak trudne było wyszkolenie i samo tylko przedostanie się do Polski, zanim jeszcze rozpoczęto działania na terenie kraju, jakim wyzwaniem było porzucenie bezpiecznego azylu na rzecz dobra państwa okupowanego. Skłania do przemyśleń czy w dobie globalizacji bylibyśmy skłonni do takiego poświęcenia – mam nadzieję, że tak…

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INSTYTUTOWI PAMIĘCI NARODOWEJ KOMISJI ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU

Film: „Cichociemni” – unboxing

Film: „Cichociemni” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!