Recenzja gry Łąka Księga wypraw
„Łąka” należy do najlepszych edukacyjnych gier familijnych ostatnich lat, dla mnie to najlepsza polska gra dla rodziny z dziećmi, które regularnie towarzyszą rodzicom podczas rozgrywek (do czego oczywiście zachęcam). Podoba mi się technicznie i ilustracyjnie, doceniam także szkolne opisy przyrody zawarte w broszurze – przykład dla innych produkcji, żeby to nie była tylko dobra zabawa. Dzisiaj rozszerzenie – uważam, że lepsze od pierwszego!
„Łąka Księga wypraw” to niesamodzielny dodatek (dołączany do gry podstawowej bez rozszerzenia „Z biegiem strumienia”), propozycja dla 1-4 osób, dzieci w wieku od 10 lat, partia zajmująca ok. 60-90 minut. Autorem jest Klemens Kalicki, którego znamy także z „Domek”, ilustrowały Karolina Kijak i Katarzyna Fiebiger. Mechanizmy: kampania, księga scenariuszy, wybór karty, zarządzanie ręką, zbieranie zestawów, odkrywanie terenu.
Podczas otwarcia w oczy rzuca się przede wszystkim księga – spinane plansze do przyszłość gier (zaraz obok modułowych), ze względu na oszczędność miejsca i czasu, tutaj wydaje się, że jest to skórzany dziennik. Śliczne są obrazki i mądre ciekawostki z nimi związane. Komponenty po złożeniu pudełek tworzą dobrze zorganizowaną przestrzeń – zarówno samej gry, jak i wnętrza opakowania.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: księgę wypraw, 6 pudełek, 4 pionki graczy, 74 karty, 1 kość, 172 żetony, 4 planszetki strumienia, 4 magnetyczne tarcze wiatraków, 1 magnetyczną tarczę róży wiatrów, instrukcję, koperta O. Z tym, że koperta jest tylko „do wyczerpania zapasów”, a wspomniany w instrukcji arkusz do zapisu postępów w kampanii znajduje się na odwrocie składania pudełek (tylko pojedyncza strona, którą łatwo przeoczyć i aktualnie nie ma w pliku on-line). Komponenty są wysokiej jakości, natomiast najeży uważać przy manipulacji śmigłami wiatraków (delikatny zaczep). Nie rozumiem zredagowania, co oznacza „śmig” – odmiana przez przypadki kuleje u młodego pokolenia (albo pojawia się w treści tragiczna nowomowa).
Do rozegrania mamy 6 misji. „Początek” – do gry wchodzą karty pogody (nie ma złej na obserwację nieba), teraz podczas wybierania kart z rynku staramy się przemieszczać na osobnych torach słońca i chmur, aby zdobyć dodatkowe karty. „Mostki” – dzielimy obszar gracza na dwie części połączone przejściami nad rzeką i zbieramy oznaczenia parami po obu brzegach, na planszy również występują one z podziałem na strony. „Wiatraki” – pod kolumnami kart widoczne są oznaczenia na mostkach, staramy się zbierać je po kolei, przechadzając w terenie drobnymi kroczkami, tym samym częściej kręcąc wiatrakiem (świetny pomysł z magnesem, ostrożnie z manipulacją śmigłami). „Balony” – interesujące jest poruszanie różą wiatrów, co imituje ruch balonem, staramy się także wspiąć jak najwyżej po „drabince” flag (a może latawców), aby zebrać bonusy poniżej aktualnie zajętego pola. Ten scenariusz wydaje się najbardziej skomplikowany. „Wieża obserwacyjna” – liczba zebranych w kolumnie kart oznaczonych żetonem przekłada się na wspinaczkę po piętrach wieży obserwacyjnej, skąd czerpiemy akcję (zajmowane piętro lub dowolne poniżej). „Jaskinia” – według mnie najbardziej atrakcyjny wizualnie (chociaż pomysł z dzieleniem łąki jest rewelacyjny) scenariusz, ponieważ schodzimy do jaskini! Zdobywamy żetony malowideł oznaczonych parą współrzędnych (jak w „statki”, „okręty”), poruszamy się w labiryncie podziemi – wybór komnaty przekłada się na akcję.
Każdy ze scenariuszy można przechodzić wiele razy i maksymalizować wyniki, nie ma tutaj niszczenia komponentów, elementem dziedzictwa są gwiazdki (specjalne cele dla każdej partii). Planszy z księgi wypraw nie musimy przechodzić po kolei, funkcjonuje także wariant solowy, którego nie opisuję – dla mnie gry stołowe to przede wszystkim gry towarzyskie!
„Księga wypraw Łąka” to rewelacyjne rozszerzenie do przebojowej „Łąka”! Otrzymujemy mnóstwo pomysłów na modyfikacje gry, dzięki czemu każda partia jest różna technicznie, ale nie są to zmiany rewolucyjne, a raczej drobne, co mnie odpowiada, bo nie „demontuje” (w domyśle „demoluje”) dobrze wykonanej, poznanej już gry. Komponenty nie zajmują wiele miejsca na stole, ponieważ księga wypraw jest składana, co także jest zaletą, kiedy rozkładamy się całą grupą. Wspomniana wcześniej warstwa poznawcza uczy poprzez przednią zabawę, a rozrywka silnie angażuje i promuje badanie w terenie. Z pewnością będę teraz jeszcze częściej sięgał po „Łąkę”, robota pierwsza klasa, dziękuję i gratuluję!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Łąka Księga wypraw” – unboxing
Film: „Łąka Księga wypraw” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!