Recenzja gry Chwała klanom

Idealna gra numeryczna nie powinna być skomplikowana, ponieważ już samo liczenie oraz zarządzanie kartami z wartościami na ręce może być wystarczająco zajmujące dla graczy. Prezentowana dzisiaj produkcja może okazać się fantastyczną grą imprezową i szkolną, ponieważ jest dużo kombinowania, ale mało reguł do nauczenia, partia jest szybka, więc znajdziesz na nią czas na co dzień – lubię to!

Chwała klanom” (org. „Clans and Glory”) to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 20 minut. Projektowali Gabriele Bubola i Leo Colovini („Old London Bridge”, „Golden Horn”, „Castello Methoni”), ilustrowali Toshihiko Ishibashi i Michael Menzel („Dominion”, „W roku smoka”, „Catan”, „Torres”, „Ulm”, „Riff Raff”, „Valparaíso”, „Treelings”).

Gra z tematyki, klimatu, wyglądu przypomina „Klany Kaledonii”. Technicznie zbliżone są „Zaginione miasta”, „Battle Line” („Spór o bór”), odrobinę „Hanabi”, „Ohanami”. Mechanizmy: zarządzanie ręką, zbieranie zestawów.

Podczas otwarcia czuje się, że pudełko jest puste i sztucznie powiększone względem zawartości. Ilustracje są ładne i tworzą atmosferę walki (politycznej – narady w kiltach) o pozycje, natomiast jest to gra numeryczna, którą „ubrano” w modną tematykę, co oczywiście cieszy.

Wewnątrz opakowanie znajdziemy: 6 płytek miejsc spotkań, 20 drewnianych tarcz, 42 karty, instrukcję.

W turze obligatoryjnie wystawiamy kartę w sąsiedztwie lub naprzeciwko tej wyłożonej w przygotowaniu gry, musi zgadzać się barwa (kolory reprezentowane także przez symbolikę dla daltonistów) lub numer. Karty trzymane na ręce otrzymujemy losowo, podobnie zajmowane startowe pozycje. W każdej grze kilka kart w ciemno zostaje odrzuconych. Jeśli karta nie pasuje i tak należy ją wydać – zakrytą (nie punktuje). Opcjonalnie wykładamy tarczę (mogą powtarzać się w stosie) na fragment planszy, na którym położyliśmy kartę (także zasłoniętą, niedopasowaną). Pola brzegowe leżą w sąsiedztwie krańcowych po dłuższej linii i naprzeciwko toru kafli (przeciwne ognisko). Gracz z jedną kartą mniej od pozostałych zawsze zagrywa jako ostatni. Grę kończymy natychmiast, kiedy pierwszy uczestnik odda swoją ostatnią kartę – reszta nie schodzi z kart (są wycofywane z gry).

Jest to gra zajmowanych pozycji według barw i numerów, przede wszystkim jednak wyczucia momentu punktowania. Drewniane krążki wyłożone jako pierwsze zdobywają noty za najniższe karty, kolejne w stosie za wyższe numery. Czas wyczekiwania i moment odpowiedniego wyłożenia (tutaj tarczy) kojarzy się z „Zaginione miasta” kiedy gramy w duecie, natomiast w tej grze z góry znamy rozkład kart na dłoni i poza planowaniem, na bieżąco reagujemy na akcje konkurentów – często wyższe noty zdobywamy na mniejszych wartościach, ale w większej ilości przy danej kafli. Więcej chaosu pojawia się, kiedy gramy w kompletnym składzie, wtedy należy być ostrożniejszym z zaklepaniem punktowania.

Chwała klanom” zapowiadała się bez większych emocji, ale okazała się świetnym produktem, zwłaszcza dla dzieci szkolnych! Jest mało nauki gry, intuicyjne przygotowanie i żwawe wejście w partię, natomiast trzeba myśleć i planować pozycje, ale jednocześnie inwestować w najlepszym momencie, przy tym pamiętając, że rywale widzą, w jakie karty celujemy i odpowiednio uzupełniają pulę na każdym kaflu. Podoba mi się, ponieważ przypomina gry logiczne – ciągłe kombinowanie w nieskomplikowanym systemie gry – decydowanie w ramach wąskiej liczby akcji, z których należy jednak jak najlepiej czerpać. Chętnie wezmę ten produkt dla sowich uczniów lub na imprezę dzieci. Fantastyczna do wyłożenia przed dłuższą nasiadówką nad „Klany Kaledonii”, aby rozruszać szare komórki, stworzyć szkocką atmosferę rodem z „Braveheart”, „Rob Roy”, „Nieśmiertelny”, dobra też po cięższej partii, kiedy zostało jeszcze trochę wolnego.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Chwała klanom” – unboxing

Film: „Chwała klanom” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!