Recenzja gry Jekyll i Hyde

Dzisiaj pięknie wyglądająca, stylowa gra karciana, nawiązująca do literatury grozy i mrocznych czasów wiktoriańskich. Arcyciekawa propozycja, która uczy nas inteligentnej manipulacji kartami – gramy, aby różnica zebranych par była jak największa (zwycięstwa lub podkładanie się); a dla drugiej strony, żeby zachować równowagę, czyli zbliżoną liczbę zdobytych lew (gonienie lidera). Zapraszam do recenzji!
„Jekyll i Hyde” o gra karciana dla pary uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 20 minut. Projektował Geonil, ilustrował Vincent Dutrait („Władca Pierścieni: Pojedynek o Śródziemie”, „Robinson Crusoe”, „Wyprawa do El Dorado”, „Jaipur”, „Zaginione miasta”, „Broom Service”, „Wyspa skarbów”, „Nowy York 1901”).
Mechanizmy: zarządzanie kartami na ręce, branie lew, ustalanie koloru atutowego, „przeciąganie liny” (jak, np. w „Żelazna kurtyna”, „7 cudów świata Pojedynek”, „Blitzkrieg! World War Two in 20 Minutes”, „Zimna wojna”). Gra zdobyła liczne nominacje do najlepszej gry dla duetu uczestników i w kategorii gry karcianej.
O szalonych naukowcach oglądaliśmy „nIQczemni”, „Farmageddon”, chociaż najbardziej znanym jest nie Doktor Jekyll, ale Frankenstein! Tematycznie pozycja zbliżona jest do „Unmatched: Bruk i Mgła”, o wielu tożsamościach ukrywających się w jednym ciele opowiadała z kolei „Dany”; technicznie pamiętną grą tego typu była „Pirackie porachunki” (granie pod zadeklarowaną liczbę zebranych lew).
Inne gry grozy, propozycje na Halloween: „Vita Mors”, „Horrified”, „7 Souls”, „Dworzyszcze na trzęsawisku”, „Eldritch Horror”, „Ghost Stories”, „Listy z Whitechapel”, „Martwa zima”, „Mr. Jack”, „Źli do szpiku kości”, „Porwanie”, „Wilkołak”, „Dziennik Wyprawa 1907”, „Sam w Salem”, „Gonitwa cieni”, „Zombie”, „Zombie Kidz Ewolucja”, „Zombie Teenz Ewolucja”, „Wilkołaki Pełnia księżyca”, „Od zmierzchu do świtu”, „Soulaween”, „Kot Simona Halloween”, „Escape room Zamek Draculi”, „Cukierek albo psikus”, „Tajemnicze domostwo”, „Zgroza”, „Fabula Rasa Horror”, „Virus! Halloween”…
Podczas otwarcia jest nietypowo, ponieważ sprawdzamy spis zawartości – u nas jest to pozycja zakupiona z drugiej ręki, już otwarta. Od razu spore wrażenie robią ilustracje – nie tylko na kartach, ale również we wnętrzu opakowania i nawet na odwrocie planszy! Rewelacyjna jest też metalowa miniaturka z dwoma obliczami tej postaci, czuje się prawdziwą sztukę w rozrywkowym produkcie.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 27 kart ciemności, znacznik przemiany, 4 karty eliksirów, 3 żetony ciemności, planszę, instrukcję. Pudełko jest odrobinę puste, ale jakość i wzornictwo są niesamowite i rekompensują stratę.
W każdej rundzie rozdajemy karty, zagrywamy je i zdobywamy punkty, przesuwamy figurkę na torze przemiany. Gracze otrzymują po 10 kart, podczas kolejnych rund będą sobie przekazywali 1-3 karty (przy minimum 2 eliksirach, jeden jest oddawany obligatoryjnie). Koniec rundy następuje po zejściu z kart. Pierwszą kolejkę rozpoczyna Jekyll, następne wyznacza miejsce postoju figurki – strona planszy.
Po zagraniu karty ciemności konkurent zagrywa drugą kartę ciemności lub eliksir – przypomina to starcie lub zażycie antidotum osłabiające działanie trucizny lub eksperyment medyczny (testowanie leków). W przypadku braku karty ciemności, zagrywa dowolną z ręki. Wyłożenie eliksiru wymusza zagranie wskazanej barwy karty, jeśli taka jest na ręce gracza. Kolor pierwszej zagranej karty staje się najsłabszy, kolejna barwa na stole jest mocniejsza, trzecia atutowa, co oznaczamy żetonami.
W przypadku kart tej samej barwy wygrywa wartość wyższa. Dla różnych barw – ta oznaczona jako silniejsza przez żeton. Eliksir jest trochę jak joker, w tym przypadku zwycięża wyższa wartość (symbol plusa traktujemy jak połówkę jednostki – dawki). Gracz, którego karta wygrała otrzymuje jeden punkt przemiany, czyli po prostu bierze lewę (parę właśnie wyłożonych kart).
Karta eliksiru uruchamia efekt dodatkowy dla zwycięzcy – zabranie punktu przemiany, czyli wzięcie straconej wcześniej lewy (fioletowa chciwość), wymiana pary kart pomiędzy uczestnikami (zielona duma), zresetowanie pomiaru siły żetonów (czerwony gniew). Figurkę przemieszczamy kiedy zabraknie kart na ręce każdego z graczy – długość ruchu określa różnica w punktach z danej rundy (porównujemy zebrane lewy). W wariancie poleca się rozegranie rewanżu z zamianą ról.
Interesujące jest tutaj, że zapoczątkowana przemiana przebiega stale, niezależnie od naszych postępów, jest nieunikniona, jak upływ czasu, który zbliża nas do śmierci – pamiętny sąd nad duszami w „Vita Mors”. Doktor Jekyll wygrywa, jeśli znacznik nie dotrze na ostatnie pole po 3 rundach – wskazuje, jak dobrze wykorzystać dany nam czas, mnie kojarzy się z przejściem na wiarę lub rozgrzeszenie, zanim będzie za późno i nas zabraknie. Zadaniem Jekylla jest jedynie opóźnianie nieuniknionego…, co jest charakterystyczne dla tej tragicznej postaci.
Jest to tradycyjna gra na zbieranie lew z ustalaniem wartości kolorów w nowoczesnym wykonaniu, w której należy mądrze zarządzać ręką gracza – ważna jest nie tylko wartość karty, ale również jej barwa, z kolei eliksiry oddziałują na warunki zagrywania kart, regulują bieżące zasady i mogą nieźle namieszać.
Na wyjątkowość „Jekyll i Hyde” wpływają fantastyczne ilustracje na kartach i podział planszy – ruch po torze jest rodzajem timera gry, tematycznie odnosić się może do kuszenia do złego lub postępującej śmiertelnej choroby, zakażenia.
„Jekyll i Hyde” warto mieć w kolekcji, to niedroga i dynamiczna gra pojedynkowa z ciągłą interakcją pomiędzy rywalami. Technicznie gry uczymy się podczas zabawy, na atmosferę przekładają się obrazy, miniatura, kroczenie po wyjątkowo krótkiej linii „zdrowia psychicznego”. Polecam, w szczególności dla osób na podobnym poziomie znajomości kart i procesu rozgrywki, żeby wyrównać szanse i nie zrazić się dominacją drugiej strony. Mam ochotę na kolejne powtórki i dalsze sprawdzanie tej produkcji. Pojawia się głęboka przyjemność testowania i duch walki o prymat nad jednostką!
Film: „Jekyll i Hyde” – unboxing
Film: „Jekyll i Hyde” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!