Recenzja gry Piraci z Maracaibo

Duża pozycja o piratach rozgrywana na planszy z kart, ale nie wyczerpująca nas nauką zasad, to świetna propozycja familijna. Zapraszam do recenzji, ponieważ „Maracaibo” jest teraz grą skróconą, może mniej ambitną, ale nadal równie rozrywkową i jak dawniej angażującą, co powinno przełożyć się na częstsze spotkania przy stole, a o to przecież chodzi w rodzinie.
„Piraci z Maracaibo” z dopiskiem, że to „samodzielna gra”, to tytuł dla 1-4 uczestników w wieku od 12 lat z czasem partii zajmującym ok. 25 minut na osobę. Projektanta Alexandera Pfistera („Great Western Trail”, „Port Royal”, „Broom Service”) wsparli tutaj autorzy znani z rozszerzeń do gier – Ralph Bienert i Ryan Hendrickson.
Mechanizmy: ruch z punktu do punktu po modułowej planszy z kart, zwiększanie wartości niewybranych zasobów, rzuty kośćmi, realizacja kontraktów.
Jest to gra wyścigowa z kategorii piraci, eksploracja, morska i żeglarska. Podobne tematycznie tytuły prezentowane na blogu: „Navegador”, „Sonar”, „Najeźdźcy z Północy”, „Survive The Island”, „Jamaica”, „Deep Sea Adventures”, „Niagara”, „Memoarrr”, „Crossing Oceans”. Technicznie zbliżony jest „Great Western Trail”, chociaż bardziej złożony i zajmujący więcej czasu.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na brak planszy głównej i małą liczbę płytek, co w dużych grach jest obecnie nietypowe, natomiast plansze indywidualne w postaci statków to małe dzieła sztuki! Rozkładając grę tasujemy karty, wykładamy przypadkowo i nie wszystkie, do tego dochodzi losowość kości i gra pod różne cele, zatem jest zmienność i niepowtarzalność partii, ponieważ zatrzymujemy się i wybieramy karty z układu. Podoba nam się instrukcja, w porównaniu do „Maracaibo” uczymy się szybciej, z kolei wyścig upodobnił rozgrywkę do „Jamaica”, ale dzieje się tutaj więcej! Brakuje nam negatywnej interakcji, podoba się mała ekonomia wartości dóbr względem ich posiadania i dostępności na rynku.
Przygotowanie zajmuje trochę więcej czasu niż standardowo ze względu na planszę z kart, komponenty zajmują też sporo miejsca na stole. Przestawianie żaglowca na start w nowej rundzie wydaje się odrobinę sztuczne, liniowe, eksploracja terenu jest jednak bardzo przyjemna.
W trze wykonujemy 1-3 ruchy z nakazem zakończenia w kolumnie bliżej mety, jeśli to miejsce jest dzielone, opłacamy konkurenta. Aktywujemy akcje z miejsc postoju, następnie ulepszamy planszę swojego statku. Znajdziemy tutaj karty ulepszeń (załoga, okręt, ekwipunek), rezydencji (dzielone z innymi, dodatkowe notowania), miejsc (modyfikacje rynku, zakopywanie skarbów i eksploracja – trochę przypominająca „Wyprawa do El Dorado”) i finalne pola, czyli zatokę (wzmocnienie statku, eksploracja – tory pól lądowych, rabunek – przeliczenia zamiast negatywnej interakcji, rezydencja) oraz Maracaibo (punkty, wzmocnienie, finalizowanie rundy).
Wydaje się, że jest tutaj mniej tematyki i klimatu niż w pierwszym „Maracaibo”, to bardziej pozycja techniczna (jak gry logiczne i abstrakcyjne), nie czuje się takiego uczestnictwa w przygodzie i historii, chociaż oryginalny tytuł ciągle jest u nas na etapie testowania, bo jest długi i zajmujący, a czasu stale brakuje. Fantastycznie zrobione są plansze graczy, zwłaszcza okrętu – kolejność wzmocnień, rozbudowa; trochę na siłę dodana jest plansza skarbów (gromadzenie, zakopywanie, przeliczenia końcowe), obie jednak tworzą atmosferę gry ze względu na wygląd. Poruszanie się po kartach nie jest tak przyjemne jak po planszy budowanej z płytek, ale technicznie funkcjonuje dobrze, chociaż grę spłycić mogą nam sprinterzy goniący do mety.
„Piraci z Maracaibo” będą lądowały dużo częściej na stole niż pierwotne „Maracaibo” ze względu na tempo życia, pomimo że recenzowana dzisiaj gra nie jest tak głęboka, to działa płynniej i jest bardziej dynamiczna, a liczba posiedzeń przy „planszy” przekłada się na znajomość zasad oraz relaks, jaki daje nam zabawa. Spotkanie z tą grą nie jest ucztą przy epickiej partii, ale to ciągle wspólna aktywność, dzięki tej grze częstsza niż było wcześniej, dlatego polecam ją prędzej niż oryginał.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Piraci z Maracaibo” – unboxing
Film: „Piraci z Maracaibo” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!