Recenzja gry Snowcrest

Na dzisiaj recenzowany produkt warto zwrócić uwagę ze względu na osobę autora, którego słynna „Czarna Orkiestra” zostanie niebawem wydana w Polsce (nie napalam się, ponieważ trwają prace nad nową, skróconą edycją), tematycznie i z wyglądu „Snowcrest” przypomina mi przebojowe „Everdell”, oczywiście z innymi mechanizmami.

Snowcrest” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat, z czasem partii zajmującym ok 45 minut. Tytuł można przetłumaczyć jako „śnieżyca”, „śnieżna grań”, „zaśnieżony szczyt”, generalnie czuje się, że to odpowiada wizualizacji – zwierzątka z cechami ludzi mieszkające gdzieś bardzo wysoko (Nepal, Bhutan, Tybet – Chiny). Projektował Philip DuBarry („Black Orchestra”), ilustracje Kerri Aitken (wschodząca gwiazda, już niebawem wydanieMesos”).

Zastosowane w grze mechanizmy: karty wielokrotnego użytku, zarządzanie ręką gracza, układ kwadratowej siatki 3×3, zmienna konfiguracja (losowe rozłożenie kart początkowych), gra solo (porównywanie się z tabelą punktową). Jest to pozycja fantasy, ze zwierzętami (pandy, tygrysy, niedźwiedzie), klimat azjatycki, zarządzanie klasztorem (atmosfera odrobinę jak w „Ghost Stories” – wioska, „Everdell”- personifikacja stworzeń, „Spirit Island” i „Pradawny las” – ekologiczny mistycyzm przyrody; odniesienia filmowe – „Kungfu Panda”).

Od „Grail Games” oglądaliśmy już „Manhattan Project War Machine”.

Podczas otwarcia podoba nam się gra na materiałowych matach, fantastyczne są też ilustracje na kartach (oryginalna kreska, działo sztuki), z kolei instrukcja jest przegadana, za mało tutaj przykładowych obrazków, za dużo tekstu.

Technicznie świetne jest pozyskiwanie dóbr z układu (3 zakryte karty po linii aktywują dobra z pozostałych), gra pod rozłożenie kojarzy nam się z kartami w „Carpe Diem”, natomiast „medytacja” z ryzykowaniem zagrywania karty w „Broom Service” (kolejne oferty dzwonów modlitewnych w rywalizacji o zwoje, których zdobywanie jest celem i finalizuje zabawę).

Przygotowując grę wykładamy startowe karty losowo w narożnikach i opłacamy pojedynczą – już mocniejszą, w centrum (wybierana, na wstępie wpływa na stan surowców i tor omenu, różnicuje rozpoczęcie gry). Każdy z nas ma identyczne karty we własnym stosie, ułożone w różnej kolejności, dzielimy pulę kart mocniejszych, opłacanych. Aktywowane akcje spowodują uruchomienie „medytacji” (dzwony z kuźni, zarządzanie ryzykiem w oparciu o surowiec), „oddawanie czci” i „klątwy lasu” (kary dla wszystkich, nagroda dla aktywującego, zasób zdejmowany z karty za budowę obiektów, jak farmy – pożywienie to koszt mieszkańca wsi, świątynie – misy ofiarne to ofiara dla strażników).

W turze możemy uruchomić odsłoniętą kartę w naszej siatce – symbolika z centralnej ramki. Alternatywna akcja to zakup karty z banku gry z natychmiastową aktywacją (opłata w zdobytych żetonach, za ikony z narożników odwracanych posiadanych przez nas kart, przesunięcie na torze omenu za braki – punkt ujemny za żetony). Dobra pozyskujemy także z kart na ręce oraz budynków. Ostatnim ruchem gracza może być odpoczynek, czyli zdobywanie dóbr z kart odsłoniętych (przy 3 zakrytych w linii – pion, poziom lub skos).

Wybrane akcje powodują odnawianie się budynków, zapełnienie toru budynków daje nam zwoje punktacyjne. Spełnienie osiągnięć (wyłożone w ilości o 1 więcej niż uczestników, widoczne i limitowane) również jest drogą do pozyskania zwojów, podobnie wygrana w „medytacji”. W drodze po zwycięstwo zbieramy misy ofiarne, aby zyskać przychylność bóstw, z kolei jałowiec pomaga w budowie, ale powoduje przeszkody – na kolejnych kartach na nowo układa się żetony po 3 za uczestnika. Grę zamyka pozyskanie ostatniego zwoju (liczba tur musi się jednak zgadzać).

Snowcrest” jest w pierwszej kolejności grą malarsko zjawiskową, grafika jest śliczna i nastrojowa, utrzymana w wysokogórskim, plemiennym klimacie. Technicznie podoba nam się planowanie układu mającego wpływ na zasoby, nieczęsto spotykane są także karty z karami i nagrodą dla aktywnego gracza. Oferty w dzwonkach modlitewnych są odrobinę niedopasowane do wcześniejszych mechanik, ale również ciekawe i urozmaicają grę wpływając na emocje. W zabawie w parze przy „medytacji” zdobywamy dwa zwoje, ale konkurowanie z aukcją pasuje raczej dla 3 i więcej osób, zabawa we dwójkę przypomina grę logiczną. Zaawansowani gracze mogą tutaj doszukiwać się pewnych niedociągnięć, ale ta gra ma swój specyficzny klimat, jak miały, np. „Karmaka”, a ostatnio „Apiary” i za to właśnie ją lubimy! Polecam, ponieważ rozgrywka była unikatowym doświadczeniem, projekt jest niebanalny. Koniecznie powinni jej spróbować miłośnicy „Everdell” i gier związanych z górami. Ta gra nas ciągle intryguje i pragniemy ją odkrywać i nadal zgłębiać.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRAIL GAMES

Film: „Snowcrest” – unboxing

Film: „Snowcrest” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!