Recenzja gry Dorastanie Moonka

Dzisiaj przedstawiamy wam grę dla nastolatków o dojrzewaniu wydaną przez Fundację Moonka, mnie ten tytuł interesuje również z racji pracy z uczniami, ponieważ brakuje na rynku interesujących gier psychologiczno-wychowawczych wspierających pracę pedagoga, psychologa szkolnego, nauczyciela rewalidacji, itp.
„Dorastanie” to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 25 minut. Jest to gra edukacyjna, która według wydawcy „oswaja dojrzewanie, buduje zaufanie do swojego ciała, wzmacnia relacje w rodzinie”. Pomysł gry – Ewa Pietruszczak, projektowali – Igor Widawski i Maciej Smrokowski, ilustracje – Anna Rudak.
Zacznę od tego, że wydawcy powinny zainteresować się tą tematyką, ponieważ potrzeba większej ilości narzędzi wsparcia dzieci szkolnych w okresie dojrzewania. Gra porusza zagadnienia związane z fizycznymi, psychicznymi i społecznymi aspektami dojrzewania (dorastania).
Podczas otwarcia nie zastanawiamy się specjalnie nad mechanizmami gry, ponieważ w tym przypadku, jak w większości gier edukacyjnych najważniejsza jest pozyskana wiedza, przekładana potem na umiejętności i integracja (w tym aktywizacja uczestników, aby rozmawiali o dojrzewaniu). Z pewnością cieszą nas teksty na kartach – Barbara Pietruszczak – oraz całkiem ładne obrazki i nowoczesne plansze indywidualne z praktycznym torem (wgłębienia). Karty hormonów kojarzą nam się z grami chemicznymi („Compounded”, „Subatomic”, „Periodic”).
Tematyka psychologiczna pojawiła się w „Samoświadomość i perspektywa”, „Poznanie i ogólne”, „Abstrakcja i rodzina”, „Droga do domu”, „Psychotest”, „Moji Challenge Emotki”, „Ego Family”, „Zakochanie”, „rozmawiaj.My Intymnie”, „rozmawiaj.My Przyjaciele”, „rozmawiaj.My Związki”, „rozmawiaj.My Rodzina Pytania”, „rozmawiaj.My Rodzina Zadania”, „Dylemat wagonika”, „Dany”, „Feelinks”, „Memory Emotions”, „Góra uczuć”, „Łamacz lodów”, „E-motionz”, „Emojito”, „Pytaki”. Zaletą tej produkcji jest koncentracja na okresie dojrzewania, pojawienie się kart ze zdarzeniami i aktywnościami, dzięki czemu młodzież nie tylko uczy się identyfikować swoje emocje, ale także poznaje pozytywne czynności i zachowania, które mogą pomóc rozwiązać problemy z dorastaniem.
W toku gry zdobywamy punkty za karty dorastania (zagrywane po uzbieraniu wskazanej ilości kart hormonów – nie zużywają się), natomiast podwyższają one jednocześnie poziomy trudności na planszy indywidualnej (fizyczne, psychiczne, strata punktów na wyższych poziomach), w celu obniżenia wskaźników na torach zagrywamy karty aktywności ogólnych i dedykowanych. Pojawiają się także karty zdarzeń, które oddziałują na daną rozgrywkę i na wszystkich uczestników.
Zabawę rozpoczynamy z odpowiednią do liczebności składu ilością kart hormonów, dorastania i aktywności. W turze dobieramy pojedynczą kartę hormonu (odkryte lub stos) z banku gry, następnie wykonujemy 1-2 akcje: dobranie karty dorastania lub aktywności na rękę, zagranie karty dorastania (jeśli posiadamy wskazane hormony, ze zmianami na torach planszy) lub aktywności (do karty dorastania, aby obniżyć negatywne efekty), trzecią opcją jest dobranie i od razu zagranie karty (dorastania lub aktywności). Zabrakło mi tutaj doprecyzowania informacji, czy można zagrać dwa razy identyczną akcję. W ręce możemy trzymać do 5 kart. Wymiana kart z innymi uczestnikami jest dozwolona i nie liczy się jako akcja. Karty dorastania możemy zagrywać do momentu przeniesienia znacznika na 4 poziom problemów na torach, należy go potem obniżyć przed wyłożeniem kolejnej karty (aby zawsze mieć możliwość oznaczania tych trudności i nie oszukiwać systemu gry – koniec skali). Grę kończy wybranie kart hormonów – kiedy gracz nie może już dobrać kolejnej karty na rękę.
Rozgrywka w „Dorastanie” to wyścig do kart punktowych z jednoczesnym obniżaniem skutków negatywnych. Nie ma tutaj negatywnej interakcji, nie szkodzimy sobie, natomiast konkurujemy o wyżej liczone karty. Gra jest świetna ze względu na teksty i możliwość obgadania czy to w gronie rówieśniczym czy rodzinnym określonych problemów (wspólne poszukiwanie rozwiązań), technicznie jest losowa, chociaż zarządzamy też kartami na ręce. Z pewnością warto zagrać i mieć w kolekcji, ponieważ nie ma lepszej alternatywy dla edukacji przez rozrywkę w temacie dojrzewania. Polecam, u mnie zostaje, ponieważ córka jest w adekwatnym tym wieku!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOONKA
Film: „Dorastanie” – unboxing
Film: „Dorastanie” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!