Recenzja gry Super Snipers

Uwielbiam filmy wojenne, w których pojawiają się snajperzy – strzelcy wyborowi cierpliwie czekający na swój cel, uczący nas o wytrwałości i poświęceniu się dla sprawy, rozkazu – ochrona męża stanu, eliminacja terrorysty. Dzisiaj gra o pojedynku skrytobójców, słyszałem także określenie „gołębiarzy”, czyli osób strzelających precyzyjnie z ukrycia, w szczególne cele, na duże odległości, długą bronią z lunetą.
„Super Snipers” to gra planszowa dla 1-2 uczestników w wieku od 14 lat (10 lat, wiek zawyżony przypuszczalnie z powodu problemów Amerykanów z dostępem do broni przez małolatów), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20-30 minut. Projektował Galen McCown, ilustracje Hwa Siang Law. Gra była finalistą Cardboard Edison Award za 2021 rok.
Mechanizmy: puzzle – wykładanie płytek typu „Tetris” (w łańcuchy), gra w czasie rzeczywistym z timerem czasu (klepsydry, jest też opcja turowa), żeton atutowy, obudowywanie („Praga Caput Regni”, „Rój”), pokrycie siatki („Patchwork”, „Ark Nova”, „Zamki Burgundii”, „Sagrada”). Niesamowite jest, że zastosowano tutaj układankę (kojarzoną raczej z grami logicznymi, abstrakcyjnymi) do gry wojennej z poszukiwaniem wroga na celowniku.
Podobne tematycznie i z klimatu gry: „Sniper Elite”, „Hijacked”, „Radlands”, „Pavlov’s House”.
„Galen’s Games” piszą o sobie, że „koncentrują się na tworzeniu unikalnych gier, które zapewniają epickie i satysfakcjonujące doświadczenia”, jest to amerykański niezależny wydawca.
Podczas otwarcia podobają nam się ilustracje – klimat japońskiej mangi, intryguje także tematyka, ponieważ ostatnio oglądaną grą o snajperach była osadzona w historii II wojny światowej „Snajper Elite”, zatem cieszy, że autor bawi się futurystyczną wizją przyszłości, trochę post-apo! Zwracamy uwagę na plansze graczy – z zagłębieniami, wizualnie kojarzące się z celowaniem na ekranie komputera (kiedy w filmach pokazują namierzanie z satelity dla pocisków) oraz na błyszczące żetony (odrobinę jak z kasyna).
W tej grze najpierw ukrywamy się na jednej z 3 planszy (zakryty żeton, jest to faza lokalizowania). Na każdej z nich równocześnie będziemy dokładali płytki (kolejno z linii 3 wyjętych z worka), żeby otoczyć centralny punkt i zlokalizować przeciwnika. Następnie wykładamy dopasowaną planszę z siatką w centrum naszej planszy i dokładamy kolejne puzzle, żeby odizolować cywili oraz cel (jest to faza celowania, targetowania). Finalnie oddajemy strzał (koniec rundy) i tak trzy razy, aż przekażemy wrogowi 3 pociski wskazujące na zadane rany.
Płytki podzielono na 3 barwy (fioletowe dla środowiska, złote dla czasu, szare dla oddechu), będą rozstawiane od brzegów planszy i łączone kolorem w postaci łańcucha, dokładane w pionie lub poziomie, obracane wedle potrzeb, ale już statyczne po wydaniu na siatkę. Nie mogą być wyłożone od razu w centrum – niepołączone z granicą obszaru lub innym fragmentem, w tym również nie ukośnie, nie nachodzą na siebie (chyba, że korzystamy z reguły specjalnej, bonusowej). Wyciągając z worka nie testujemy elementu, tylko od razu po dotknięciu bierzemy w dłoń. Zakrywając żeton z okiem możemy dociągnąć kolejną płytkę i ustawić ją w polu inwigilacji przy swojej planszy (rozpoznanie, obserwacja – płytki dołożymy po zlokalizowaniu wroga na planszę własną). Przeciwnik musi ujawnić żeton przy danej planszy, w momencie otoczenia, wtedy też rozpoczynamy zabawę z izolacją konkurencyjnego skrytobójcy od niewinnych cywilów. Musimy otoczyć płytkami każdy pionek i odciąć snajpera od pozostałych (niewinni także mają stać solo) – płytki dokładamy według zasad od brzegu i łańcuchem.
Z pól na planszy możemy zdobyć następujące premie: re-kalibracja (przemieszczenie już położonej płytki w inne miejsce na planszy z zachowaniem zasad układania, ewentualnie kradzież płytki z wyłożenia przeciwnika i dołożenie do swojej linii), wymiana (dodanie płytki do rezerwy z możliwością wymiany z aktywną – pierwszą w linii dokładania), koncentracja (rozpoczęcie nowego łańcucha płytek aktywnej już barwy od brzegu planszy). Zwyciężając rundę, czyli oddając celny strzał przed rywalem (uwaga na płytkę L-kształtną) aktywujemy żeton przewagi taktycznej, który pozwala nam na przekładanie 3 płytek w linii wyłożenia. W momencie porażki aktywujemy swój kafel adrenaliny, który ustawiany jest zamiast aktywnego (pierwszego w linii), ten kartonik możemy wyłożyć niepołączony z innymi łańcuchami i z brzegami (zwieszony w centrum).
O „Super Snipers” już jest głośno, ponieważ modne jest teraz, żeby gry abstrakcyjne stawały się tematycznymi! W tej pozycji, kafelkowe fragmenty układanki nazwano skupieniem i połączono z regulacją oddechu, rozpoznaniem otoczenia, wykonywaniem zadania pod presją czasu. Gra nabiera charakteru i czuje się walkę na zasadzie pojedynku, można jeszcze podnieść ciśnienie stosując 10 sekundowe klepsydry na wykonanie każdej akcji i wtedy pojawia się prawdziwa adrenalina! Mam nadzieję, że tytuł zostanie dostrzeżony przez łowców gier i wydany w Polsce, czego autorowi serdecznie życzę – snajperzy są super!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GALEN’S GAMES
Film: „Super Snipers” – unboxing
Film: „Super Snipers” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!