Recenzja gry The Mind Soulmates

Dzisiaj nowa edycja słynnej gry z limitem komunikacyjnym, która zdobyła mnóstwo wyróżnień i nagród w kategorii gier rodzinnych, kooperacyjnych, karcianych, natomiast wzbudza pewne kontrowersje z racji na zasady oparte na zgadywaniu, przeczuwaniu, dopasowaniu się uczestników do rytmu rozgrywki, mowa tu o „The Mind”.

The Mind Soulmates” to gra karciana i dedukcyjna dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii wskazanym na 20 minut (my zawsze kończyliśmy dużo prędzej). Technicznie wydaje się, że jest to gra raczej dla 3 osób, najwygodniej zgrać się jednak w duecie. Projektowali Reinhard Staupe („Diceland”, „Inspektor Nos”, „The Border”, „Qwixx on Board”) oraz Wolfgang Warsch („Szarlatani z Pasikurowic”, „Iluzja”, „Blue Banana”, „Shadow Master”).

The Mind” w nowej odsłonie „Soulmates” to stara gra wzbogacana o mechanizm papier i ołówek, czyli podpowiedzi używane przez „wizjonera”, tutaj nazwanego „okiem” – przypuszczalnie jest to odniesienie do trzeciego oka (wewnętrznego), o którym „Wikipedia” pisze, jako „koncepcji w hinduistycznej metafizyce i ezoteryce, nawiązującej do pojęcia czakry znajdującej się na czole pomiędzy brwiami, czyli bramy prowadzącej do innych rzeczywistości i przestrzeni wyższej świadomości”. Wizualizacja gry, stylistyka i forma zabawy są spójne i dopasowane do prezentowanych treści.

Tytułowe „soulmates” to bratnie dusze, ale nie romantyczni partnerzy w relacji zakochanych, ale osoby dopasowanie w grze, wyczuwające swoje reakcje i ruchy w oparciu o wartości na kartach, chociaż ostatecznie pozostaje też kwestia losowości i szczęśliwego trafienia (jak w grze hazardowej). My z gier na wyczucie pamiętamy „Roboty”, „Contact”, „Animeter”, „Muzykanci z Bremy”, „Bremer Stadtmusikanten”, „Zaginione miasta”.

Podobne – z atmosferą tajemnicy i ezoteryki, filozofią hinduizmu, z kuszeniem losu, a wybrane także rozwijające współpracę, pokazywane na blogu: „Tarot eclectic”, „Tarot Marsylski”, „Karmaka”, „Soulaween”, „Similo Mity”, „Ra”, „Chakra”, „Medium”, „Materia Prima The Alchemist Guild”, „Hanabi”, „Tajniacy Duet”, „Ananda”, „Relics of Rajavihara”, „Menara”, „Załoga”, „Sky Team”. Znajdziemy tutaj klimat gier dedukcyjnych opartych na kooperacji oraz bazujących na mechanizmach zarządzania ryzykiem i ograniczeniach komunikacji.

W toku gry uczestnicy schodzą z kolejnych kart wydawanych w ukryciu na wspólny stos w kolejności rosnącej. W pierwszym „Umysł” były one zagrywane odsłonięte, także bez porozumienia, tutaj istotne jest granie w tempo rozumiane jako odstępy czasowe pomiędzy kolejnymi wartościami liczb, prędzej oddam małą wartość niż wysoką, odczekam. Obecnie bardzo istotna jest rola pojedynczego gracza, koordynatora działań, który podpowiada – może zapisać liczbę na karcie i kolejne w przypadku porażki. Gra jest jeszcze trudniejsza od wcześniejszej, chociaż mnie wydaje się ciekawsza ze względu na notację i znajomość kart przez „jasnowidza”, któremu oczywiście udzielają się emocje, bo wie więcej od pozostałych.

The Mind Soulmates”, podobnie jak pierwotna odsłona, to dla mnie gra-eksperyment, której jednak chcę próbować i kiedy uda się zwyciężyć dany etap – bardzo się cieszę ze wspólnego osiągnięcia, które jest dla mnie niebywałe i raczej wyczekane.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV

Film: „The Mind Soulmates” – unboxing

Film: „The Mind Soulmates” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!