Recenzja Gry we wspomnienia

Dzisiaj mam przyjemność pokazać tytuł, który wysłała do opisu sama autorka, ciekawa opinii przede wszystkim gracza i krytyka rynku gier stołowych, w tym również nauczyciela pracującego z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Interesująca jest tutaj tematyka wspomnieniowa – pomijana zazwyczaj w grach towarzyskich, ponieważ częściej pojawiają się marzenia senne czy wyobrażenia.
„Gra we wspomnienia” to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 25-40 minut. Projektowała Adriana Kopeć (pedagog, doradca zawodowy i rodzinny).
Rozwijamy kompetencje: nawiązywanie i umacnianie relacji, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, trening pamięci i koncentracji, dzielenie się wspomnieniami, rozwijanie umiejętności opowiadania historii i aktywnego słuchania, wzmacnianie samooceny i rozwijanie samoświadomości.
Podczas otwarcia pojawia się zaskoczenie, ponieważ gry z tej kategorii kojarzymy raczej z symbolicznymi ilustracjami, do których wymyślamy skojarzenia, jak w przypadku „Story cubes”. „Wspomnienia” to jednak gra słownikowa, słowna, tzw. „word game”, bazuje więc na fragmentach wypowiedzi pisemnej.
Wewnątrz opakowania znajdziemy 200 kart (5 zestawów kart początkowych po 12 kart akcji, 6 kart specjalnych, 126 kart wspomnień, 7 kart dodatkowych, 1 kartę opowiadania wspomnienia), instrukcję, notes do zapisywania punktacji (szkoda, że nie dwustronny).
Bliskie dla tego typu aktywności są karty afirmacyjne, jak „Bądź światłem”, „Wersety dla mam”, „Słowa dla duszy”; oraz gry z pisaniem (gry narracyjne) i konwersacyjne („storytelling”), jak „Za górami, za lasami”, „Opowieści dziwnej treści”, „Alicja w krainie słów”, „Kalambury Na odwrót”, „Śledztwo”, „Kaleidos”, „7 słów”, „Scrabble”, „Decipher”, „Scrabble Karty”, „Tajniacy Duel”, „Dylemat wagonika”, „Belratti”.
Celem uczestnika jest ułożenie anegdoty z zapisów na kartach uzupełnionych własną wypowiedzią, która dotyczy rzeczywistego wspomnienia. Wykorzystane karty wspomnień oraz akcji (rotacja kart pomiędzy graczami) przeliczane są na finalne punkty. Gra pozytywnie oddziałuje na płynność wypowiedzi ustnej oraz pisemnej (budowanie zdań, dobór słów, struktura dłuższej wypowiedzi), ale także na pamięć, ponieważ polega na odtwarzaniu wydarzeń z życia (ważnych, zabawnych, trudnych, wyjątkowych, cennych), co motywuje do komunikacji, zachęca do pracy na emocjach (kontrola, wyrażanie – swoboda komunikacji, płyny monolog). Pozycja ma jednak słabe strony, chociażby – nie jest tak widowiskowym (wizualnie ładnym) narzędziem pracy specjalisty, jak np. obrazowa „Dixit Odyseja”, co może zniechęcić nastolatków do zabawy. Ciężko nam też zweryfikować poprawność wspomnienia – ile tutaj prawdy lub fikcji i wyobrażeń, czy na wyniki powinna mieć wpływ konfabulacja lub drobne przekłamania, pomimo że istotna jest przecież historia i jakość przekazu?
Może sprawdzić się na spotkaniach rodzinnych, chociaż znamy bardziej rozrywkowe gry familijne. Pierwszym przeznaczeniem wydaje się być użycie jej, jako narzędzia pracy podczas treningu umiejętności społecznych, ewentualnie jako praktycznej pomocy do zajęć wychowawczych, bardziej specjalistycznie – na sesjach terapeutycznych. Wydawca również kategoryzuje grę, jako integracyjną dla pracowników (nie tylko korporacji), chociaż jej charakter nie jest do końca imprezowy. Jest to bodajże pierwsza gra o wspomnieniach, która nie jest dedykowaną dla związku, pary (jak seria „rozmawiajMy” i jej podobne), stąd jej unikatowość i urok. Polecam jednak przetestować ją indywidualnie i jeśli się sprawdzi, zakupić.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSYCHOLOGIA DZIECKA
Film: „Gra we wspomnienia” – unboxing
Film: „Gra we wspomnienia” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Psychologia Dziecka, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!