Recenzja gry Zostań prowadzącym MaturaToBzdura

Dzisiaj gra quizowa, czyli kategoria gier edukacyjnych. Problemem jest, że młodzi ludzie nie przepadają za nauką, pomimo że chcą wiedzieć więcej, ale bez wysiłku. Wydawcy, żeby uczyć poprzez rozrywkę wprowadzają do gier mechanizm obstawiania – emocje związane z rywalizacją i hazardem są formą zabawy i relaksu, odpytywanie schodzi na drugi plan i nie zniechęca.
„Zostań prowadzącym Matura to bzdura” to gra planszowa dla 3-8 uczestników w wieku od 14 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30-45 minut. Projektowali Piotr Dybski, Sławomir Czuba, Wojciech Rzadek, ilustracje Krzysztof Kiełbasiński („Wojowoce”).
„MaturaToBzdura” jest kanałem na YouTube, w którym prowadzący zadaje rozmówcy pytanie, na które odpowiedź osoba podchodząca do matury lub będąca po zdanym egzaminie dojrzałości znać powinna – oczywiście w praktyce bywa różnie, także u starszych uczestników. Program ma charakter edukacyjny i rozrywkowy – odrobinę prześmiewczy, ale prowadzony jest kulturalnie i dynamicznie oraz na luzie. Ogląda się bardzo przyjemnie!
„Zostań prowadzącym MaturaToBzdura” na rynku konkurować może z „5 Sekund Edycja Specjalna”, „Alias Kobiety vs. Mężczyźni”, „Bipper”, „Blockbuster”, „Boso przez świat”, „Colour Brain Disney Edition”, „Ego Family”, „Gorący ziemniak”, „iKNOW”, „Koncept”, „Milionerzy Wyzwanie Dorośli vs. Dzieci”, „Postaw na milion”, „Ręka mnie nęka”, „Ryzyk Fizyk Edycja Deluxe”, „Terra”, „Tik Tak Bum Travel”. Są tutaj gry znane z teleturniejów, ale też wyróżniające się interesującym projektem, np. gadżetem lub techniką gry.
Podczas otwarcia najciekawsze wydają się same karty – zwłaszcza talia „zdrowie i kulinaria”, ponieważ pytań związanych z jedzeniem zazwyczaj nie kojarzymy z nauką (na podobnych, nietypowych kategoriach bazują „Flaki kłaki i siniaki”, „Mucha nie siada” i „Teorie spiskowe”); mnie interesuje także talia „co było pierwsze”, ponieważ jest to inne podejście do historii, oraz „matematyka”, ponieważ jest zazwyczaj pomijania ze względu na konieczność dokonywania obliczeń (tutaj zabrakło mi analizy i rozwiązania).
Skoro na rynku jest duża konkurencja i to z rozmaitymi zabaweczkami (tuba, dłoń, kartofel, itp.), czym jeszcze poza kartami wyróżnia się ta gra? Wydaje się, że angażujące jest ryzyko zakładów. Obstawiamy, jaką decyzję podejmie prowadzący – wybór stopnia trudności oraz talii – natomiast tutaj nie używamy żetonów z wartościami jak w kasynie, więc zakład jest ograniczony. Interesująca jest niepewność, ile dysków posiadają konkurencji, ponieważ po trafieniu są one zbierane w osobnej kasetce – zamkniętej przegródce w wytłoczce i to właśnie drugi nośnik emocji w tej grze!
Przechodząc do zasad gry… W turze odpowiadający oznaczają dyskiem kategorię (barwa jednej z 3 kart w dłoni prowadzącego) oraz zaawansowanie pytania (gwiazdki). Skład 3 osób używa 3 elementów, zamiast dwóch, zatem jeden z zakładów będzie bardziej istotny dla wyniku. Krążki z celnych wskazań są ukrywane pod przykryciem, podobnie jak pula za zasłonką gracza. Potem następuje seria czytania pytań i udzielania odpowiedzi na tarczach za 2-4 punkty w zależności od złożoności (test z wiedzy). Prowadzący otrzymuje noty za graczy z błędami, natomiast do sumy 3 punktów. Po turze uzupełniamy rękę i przekazujemy mikrofon sąsiadowi według ruchu wskazówek zegara, który będzie teraz pytającym. Grę kończymy, kiedy uczestnik przekroczy pole 16 lub 25 punktów, ewentualnie jak zabraknie 2-3 dysków sprytu (w obu przypadkach zależy od liczebność osób). Wygrywa uczestnik z najwyższą liczą punktów za wiedzę, jeśli pionek nie przejdzie odpowiedniego pola – osoba, która posiada najmniej krążków za zasłonką.
Podoba mi się ta zabawa, ponieważ jest rozwijająca i pytania mnie interesują. Brakuje mi dłuższego zredagowania kart, ponieważ zaznaczono 1 z 4 alternatyw, ale nie ma ciekawostki-rozwinięcia, jak w serii „Kieszonkowiec”, co zachęcałoby do dalszego badania zajmującej nas dziedziny. Zastanawia mnie, czy nie byłoby ciekawszą regułą przeliczanie dysków sprytu na punkty, żeby podczas finału dodawać noty do końcowego rezultatu z planszy głównej i zaskoczyć nagłym przesunięciem się po torze – nie przesądzać o zwycięstwie tylko na podstawie wyniku z wiedzy. Możemy oczywiście zatroszczyć się, aby tor nie zamknął partii i to napędza zabawę, niemniej ostatecznie i tak nauka staje się ważniejsza od intuicji – może to i dobrze, ponieważ motywuje nas do rozwoju intelektualnego, ale niekoniecznie wesoło dla lenia i obiboka.
Zostań prowadzącym „Matura to bzdura” jest grą dla mnie, z przyjemnością będę konkurował porównując z innymi wiedzę ogólną oraz próbując kombinować ze zgadywaniem cudzych decyzji – kłania się skłonność do ryzyka, znajomość rywali, a „czytanie ludzi” integruje i zawsze cieszy. Osobiście w rozszerzeniu, wraz z kolejną bazą nowych kategorii lub uzupełnieniem pytań, wzbogaciłbym produkt o alternatywne warianty punktacji i zamknięcia rozgrywki, co nie zmienia faktu, że tytuł i tak chętnie zarekomenduję.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MaturaToBzdura
Film: „Zostań prowadzącym Matura to bzdura” – unboxing
Film: „Zostań prowadzącym Matura to bzdura” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!