Recenzja gry Scope Panzer

Gra wojenna z mojego punktu widzenia nie powinna być długa i skomplikowana, ponieważ odstrasza młodych uczestników, nastawionych na zabawę i symulację konfliktu, a dopiero w drugiej kolejności na treści historyczne i detale, istotne dla edukacji. Dzisiaj propozycja szybka i małych rozmiarów, która przypomina gry memory, ale wspaniale obrazująca manewry pancerne na froncie.
„Scope Panzer” jest grą karcianą dla dwóch graczy, z czasem partii trwającym ok. 10-15 minut z dedykowanym wiekiem odbiorcy 12 lat.
Technicznie jest to zabawa w kotka i myszkę z poszukiwaniem i eliminacją pojazdów w zasłoniętym układzie kart, z racji na ukryty ruch jednostek pojawia się blefowanie. Technicznie gra standardowa jest prosta, natomiast możemy stopniowo urozmaicać jej przebieg dodając nowe zasady – terenu oraz poszczególnych pojazdów wojskowych.
Gry wojenne pokazywane na blogu: Clash D-Day Special Edition, Tetrarchia, 1212 Las Navas de Tolosa, Manhattan Project War Machine, AFU Armed Forces of Ukraine, Clash of the Ardennes, Nieustraszeni Normandia, Britannia Classic & Duel Edition, Warfighter The Tactical Special Forces Card Game, ORP Orzeł, Bitwa warszawska, Quartermaster General The Cold War, Milito, Zimna wojna, Blitzkrieg World War Two in 20 Minutes, Pavlov’s House The Battle of Stalingrad, Triang Wars, Infinity Operation Wildfire, Beyond Coldfront Expansion Pack, Infinity Operation Coldfront, War Chest, Lincoln, Sniper Elite, Tanks, Gra w wojnę, 303, 111, 7 W obronie Lwowa, Cichociemni, Koła i gąsienice, Super Snipers, Alianci, Pamięć 39, Niepodległa, Kurierzy, Pandemia Legacy Sezon 0, Projekt Manhattan, Żelazna kurtyna, Światowy konflikt.
Podczas otwarcia oglądamy pojedynczą talię z czarno-białymi fotografiami, czemu towarzyszy atmosfera odkrywania realnej historii. Odrobinę brakuje nam tutaj karty pomocy, ponieważ instrukcja jest długa. Podoba się ewolucja rozgrywki, rozwijanie o nowe zasady.
Celem jest eliminacja jednostek konkurenta lub odcięcie od linii zaopatrzenia – skrajna kolumna z kartami atakującego – las i przynajmniej jedna jednostka wojskowa.
Planszę tworzą karty dwóch stron konfliktu, w pierwszych skrajnych liniach zaopatrzenia wyłożymy zasłonięte karty pojazdów (wielkości pola bitwy odpowiada suma wartości punktów zawężająca wybór kart). Przed wykonaniem jednej z akcji podstawowych następuje ukrycie jednostek (lub odwrócenie ciężkiej dla zasady zaawansowanej). Akcje to ruch (podnosimy kwadrat 4 kart własnej armii i przekładamy w sekrecie), eksploracja (na granicy armii, sprawdzamy karty wroga, jeśli to teren to przejmujemy i wykonujemy ruch – rozmieszczenie kart), szukanie celu i strzał (sąsiednia karta lub karta o zasięgu 2 – kolejna dalej, ujawnienie strzału i atak). Atak to liczba prób wyszukania karty trafienia zależna od siły ognia jednostki atakującej, wśród kart znajdą się karty chybił-pudło (zasięg – liczba zależna od oddalenia kart jednostek w układzie, pancerz – wartość z karty atakowanej).
Doświadczenie konfliktu możemy pogłębić poprzez zmiany. Korekta strzelecka – przy kolejnym celowaniu w to samo miejsce usuwamy kartę zasięgu na każdą próbę. Atak z flanki – po wymianie ognia z naszą jednostką możemy zaatakować tego samego wroga inną, niesąsiadującą z naszą z jedną kartą pancerza mniej (atak z boku). Atak z tyłu – po wymianie ognia, kiedy karty znajdują się w linii pion-poziom lub po skosie, a przeciwnik pomiędzy naszymi jednostkami (usunięcie 2 kart pancerza wroga). Lekkie czołgi mogą poruszyć się i zaatakować w tej samej turze. Ciężkie czołgi po ostrzale nie ukrywają się (skarta jest odwracana, blokowana na kolejną turę). Zmiana techniczna do Stug III – brak obrotowej wieżyczki, strzał w kolejnych turach tylko do sąsiednich kart ostatniego celu. M18 i M36 z otwartymi wieżyczkami tracą kartę pancerza podczas ataku z sąsiedniego wzgórza (po włączeniu kart terenu do gry). Dodanie kart góry lub jezioro (nieprzejezdne przeszkody), łąka i wzgórze (przejezdne). Góra i wzgórze osłaniają 3 wskazane dla nich pola. Utrudniona obrona dla atakujących ze wzgórza i zniszczenie jednostki stojącej wyżej (karty chybienia-pudła za zasięg). Zasadzka – po eksploracji w przypadku zlokalizowania jednostki wroga należy ujawnić wszystkie własne w kwadracie.
„Scope Panzer” jest genialna, ponieważ szybko angażuje i nie męczy podczas nauki zasad, a wraz z rozegraniem i nabyciem doświadczenia możemy dołączać nowe przeszkody dla frontu oraz uzbrojenia będące wyzwaniem dla ambitnych. Czułem klimat walki pancernej rodem z filmu „Furia”, „Biały tygrys” czy „T-34”. Rewelacja!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DRACO IDEAS
Film: „Scope Panzer” – unboxing
Film: „Scope Panzer” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!