Recenzja gry Cube Express

Dzisiaj świetna gra kolejowa, w tym roku nominowana do najlepszych gier roku GEEKS d’OURO w kategorii innowacyjnej mechaniki – przyznam, że techniczna ocena jest dla mnie najważniejsza, ponieważ wskazuje nowe trendy w projektowaniu i takie tytuły po prostu najbardziej zaskakują!
„Cube Express” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 40-80 minut. Projektował Orlando Sá („Porto”, „Neotopia”, „Celtae”, „Pessoa”, „Rossio”, „Adamastor”), ilustracje Harald Lieske („Wysokie napięcie”, „Zamki Burgundii”, „Dominion”, „La Granja”, „Notre Dame”, „W roku smoka”, „Die Macher”, „Catan”, „Las Vegas”).
Jest to gra z kategorii przemysł i produkcja (jak „Brass Birmingham”, „Terraformacja Marsa”, „Projekt Manhattan”), pociągi („Europa Wsiąść do pociągu”, „Colt Express”, „Kolejowy szlak”, „Gra o tor”, „San Francisco”), transport („Keyflower”, „Galaxy Trucker”, „Via Nebula”). Mnie przypomina odrobinę „Roll the Galaxy”, „Metro”, „Tokyo Metro”, „Zwrotnice i semafory”, ze względu na ruch po siatce szynowej oraz zróżnicowane wykorzystanie znaczników – tytułowych kosteczek. Zastosowane mechanizmy: zarządzanie ręką gracza, budowanie sieci tras, odbiór i dostarczanie dóbr.
„Spielefaible” są niemieckim wydawcą zlokalizowanym nieopodal Hamburga; piszą o sobie, że „szukają średnio-złożonych strategii o intensywnej atmosferze oraz gier z łatwym rozpoczęciem, aby przyciągnąć ludzi do stołu i zachęcić do grania w planszówki”. Nazwę wydawnictwa przetłumaczyć można, jako „pasję do gier”!
Podczas otwarcia ilustracyjnie nie otrzymujemy fajerwerków, ale mechanizmy nie są rozbudowane, więc szybkie do nauki gry – od razu podoba nam się, że kosteczki zastępują wiele rzeczy zależnie od miejsca ich ułożenia i wykorzystania, np. dywidendę, zasoby (węgiel, drewno, żelazo), dostawę fabryczną, pasażerów. Przyjemne jest tworzenie modułowej planszy, po której poruszamy swoimi lokomotywami i uruchamiamy rozmaite akcje z płytek na trasie przejazdu.
W swojej turze obowiązkowo dokładamy tory (dopasowanie puzzli szyn i miast – domki połączone jasnymi drogami, aktywowanie oznaczeń pioruna, zajęcie miejsca produkcji, budowa dworca kolejowego), opcjonalnie poruszamy skład, potem dwa pociągi (korzystanie z produkcji, dostarczanie do fabryk, przewóz pasażerów) i znowu obligatoryjnie pobieramy szyny z rynku na rękę uzupełniając puste miejsce w banku gry (tu z oznaczeniem karty celu w danej kolumnie). Dodatkowo w dowolnym momencie tury możemy zamieniać zasoby – odpowiednia rotacja z przełożeniem drugiej kostki do dywidendy idąc w górę lub do zapasu idąc w dół. Długość ruchu po kaflach (z możliwą dopłatą węglem) oraz ilość znaczników przekładanych na planszy indywidualnej gracza (poziom technologiczny) wyznacza numer przy figurce wyłożonego dworca. Kiedy korzystamy z cudzego miejsca produkcji zwiększamy wartość akcji rywala, podobnie będąc pierwszym realizującym dostawę i za kolejne – wielokrotne, ale już niższe profity.
Celem gry jest zwycięstwo na punkty za kontrakty (liczba znaczników na kartach, pasażerów obsłużonych przez dworzec, ułożenie stacji kolejowych, dostawy w fabrykach odpowiednich surowców, własności produkcyjne, wielkości obsługiwanych miast, wartość akcji), w tym za pierwsze miejsce i kolejne (do 5 znaczników na kartę za uczestnika). W arkuszu są także noty za pasażerów na planszy, punkty z fabryk, potrojone za domki z miast przy dworcach, toru wartości akcji, pozostałe znaczniki dywidendy, 9 punktów za metę toru akcji (jeden z wyznaczników końca gry, kolejnym jest wyłożenie kompletu dworców lub płytek z zapasu gry).
„Cube Express” jest fantastycznie wykonaną grą, ponieważ jednym rodzajem komponentu realizujemy wiele akcji, co przyspiesza rozgrywkę nie komplikując zasad. Zabawę urozmaica poruszanie się po przejazdach tworzonych przez wszystkich uczestników w toku gry i korzystanie z cudzych zasobów ze wzrostem wartości producentów będących konkurencyjną własnością. Wspaniałe połączenie komunikacji szynowej z transportem dóbr i zaspokajaniem potrzeb przemysłu. Absolutny TOP dla miłośników gier industrialnych i kolejowych!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SPIELEFAIBLE
Film: „Cube Express” – unboxing
Film: „Cube Express” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!