Recenzja gry Sfynx

Produkcje dla jednego gracza stają się coraz modniejsze, chociaż mnie ciągle jeszcze kojarzą się raczej z układanką – łamigłówką niż rywalizacją ze sztuczną inteligencją fikcyjnego przeciwnika. Dzisiaj gra solowa, natomiast możemy bawić się również w duecie lub więcej na zasadzie kooperacji.

Sfynx” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii trwającym ok. 15-40 minut. Prowadząc rozgrywkę w kilka osób uczymy się współpracy, technicznie z kolei rozpoznajemy i budujemy wzory oraz manipulujemy kafelkami w siatce, układzie. Wzornictwo nawiązuje do starożytności – Egipt, odrobinę też Mezopotamia, ponieważ nie jest to typowy dla faraonów obrazek sfinksa. Projektował David Purkiss, ilustrował Olivier Derouetteau („Trek 12 Himalaje”).

Trochę przypomina mi „AXIO”, „Azul”, „Nova Luna”, „Relics of Rajavihara”, „Rubik’s Race”, „Kokopelli”, „Leśne duchy”, „Rune stones”, „Hiroba”, „Piramido”, ze względu na abstrakcyjną symbolikę przekładania fragmentów puzzli – mogą to być runy (też skojarzenie z sudoku), tematycznie zaś prezentację wnętrza świątyni (wzornictwo bliskie „Tygrys i Eufrat”).

inPatience” jest belgijskim wydawnictwem z Brukseli, koncentrują się przede wszystkim na tytułach dla gracza indywidualnego- solowego oraz na grach kooperacyjnych.

Podczas otwarcia cieszy jakość tej gry – mocne elementy, dużych rozmiarów, nie jest poręczna, ale z pewnością ładnie się prezentuje. Na komponenty gry składają się: 25 kafelków cywilizacji (przeklętych/przywróconych) 3 z nich to kafelki Sfynx (jokery), 30 kart zagadek podzielonych na 5 talii o rosnącym stopniu trudności, 1 plansza klepsydra, 8 kafelków akcji podstawowych (aktywne/wyczerpane), 6 kafelków akcji specjalnych (aktywne/wyczerpane), 12 kart nagród, 1 kartonik wiru (dwustronny), 12 żetonów wyzwań. Symbole na kaflach przypominają zwierzęta, jak motyl, nietoperz, wąż, meduza, krab, ptak, obiekty na niebie, jak słońce, księżyc, gwiazdy, chmury, kropla wody, itp. – nie zabrakło też piramidy! Karty oznaczono poziomem ich skomplikowania: trzy obiekty w linii, trzy obiekty z blokadą, cztery obiekty, cztery z blokadą, pięć kolejnych obiektów – tasując odpowiednie talie ustawiamy poziom trudności dla gry.

Celem gry jest ułożenie kafli z oznaczeniami identycznymi jak na płytkach zagadki, enigmy – wzór poziomy od lewej do prawej lub zorientowany pionowo – od góry do dołu. Występuje tytułowy Sfynx, który jest płytką jokera (w niektórych przypadkach z zakazem użycia). Zadanie utrudnia nam limitowany czas, odwrócenie wybranych kafli na stronę nieaktywną (przywracamy je) oraz ograniczona liczba akcji, które otrzymujemy zdobywając doświadczenie i osiągając kolejne sukcesy, co turę pojawiają się również nowe wyzwania. Czas gry dzieli się na 12 tur, rozwiązać – ułożyć w siatce 5×5 musimy 9 zagadek.

Podstawowe akcje to zamiana sąsiednich płytek (tylko pion-poziom, nie skos) oraz odkrycie płytki (przywrócenie, odsłonięcie, odwrócenie na aktywną stronę). Płytki specjalne (bierzemy 4 z 6 dostępnych) pozwalają na podwojenie ruchów, rotację całej kolumny lub rzędu, zamianę na ukos (po narożniku). Akcje specjalne są odnawiane co 3 rundy, czyli zużyjemy 3 z 4 aktywnych płytek przed ich zresetowaniem. Na torze pomiaru czasu znajdują się żetonu interwencji Sfynx, który nie pozwala postronnym dostać się do sanktuarium zaginionej cywilizacji.

Sfinks wymienia płytki zagadek, przesuwa płytki z jokerem poruszając całymi liniami, zatem utrudniając planowanie akcji.

W tej grze podoba mi się, że układamy schemat w oparciu o łatwe i logiczne reguły, ale nie możemy myśleć tylko nad jednym wzorem, ale nad taką modyfikacją układu, żeby w jak najmniejszej liczbie ruchów ułożyć ich jak najwięcej. Budując jedną enigmę, nie możemy utrudniać sobie drogi do rozwiązania kolejnej zagadki.

Sfynx” to gra logiczna i abstrakcyjna, raczej do gry w pojedynkę, przynajmniej ja wolałem podejmować indywidualne decyzje bez konsultacji z drugą stroną, ponieważ nie mamy tutaj zróżnicowanych, specyficznych dla danej postaci mocy. Gra jest świetnym doświadczeniem dla osób lubiących łamigłówki, zwłaszcza takie, gdzie nie dokładany nowych elementów, ale poruszamy już obecne, aby realizować kolejne zadania. Na grywalność wpływa 8 poziomów trudności i 3 początkowe konfiguracje planszy. Z przyjemnością grałem i na pewno jeszcze nieraz wyciągnę na stół, kiedy będę sam w domu. Fajne też do zabawy z młodszym dzieckiem, ponieważ nie ma dużo zasad do nauki, a jest wciągające wyzwanie!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INPATIENCE

Film: „Sfynx” – unboxing

Film: „Sfynx” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!