Recenzja gry SETI

Dzisiaj gra, która szturmem bierze rynek kosmicznych strategii w tym roku i słusznie! Pozycja, która mi przypomina „Terraformacja Marsa” połączoną z „Gaja Projekt”, natomiast z nastawieniem na poszukiwanie pozaziemskich cywilizacji niż granie nimi i w oparciu o rzeczywiste projekty eksploracji układu słonecznego.
„SETI” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat z pudełkowym wskazaniem czasu zabawy 40 minut na gracza. Projektował Tomáš Holek, ilustrowało wielu artystów, głównie znanych z oprawy „Zaginiona wyspa Arnak”. Tytuł z tłumaczenia „Search for Extraterrestrial Intelligence” oznacza „Poszukiwanie pozaziemskich cywilizacji”, skupiamy się więc na wysyłaniu satelitów, lądowaniu na planetach, sygnalizacji z nieznanych sektorów. Podobna tematyka na mniejszą skalę pojawiła się w kompaktowym „GPS”.
Tytuł otrzymaliśmy od sklepu 3kropki.pl – oferują gry komputerowe i na konsole, gry planszowe, zabawki oraz artykuły szkolne, generalnie warto obserwować i sięgać po rozmaite promocje oraz wyprzedaże.
O SETI jest już głośno, z powodu nominacji za najlepszą grę w kategoriach innowacyjności, wyglądu, tematyki, która tutaj jest wyraźnie kojarzona z NASA i z naukowością zamiast fantastyką (poza etapem gry z obcymi). Propozycja niby ciężka, ale technicznie spójna, wszystko się ładnie łączy i po 1-2 rozgrywkach znikają wszelkie wątpliwości odnośnie obsługi i sięgamy do gwiazd. U nas najczęstszym błędem było oznaczanie neutralnymi elementami kolejnych pól obcych bez przeskakiwania na drugi gatunek, przy początkowym poznawaniu tajników gry mogą też mylić się ikony technologii i ich akcji.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na śliczne obrazki na kartach, pomysłową organizacje planszy – podział na ruchomy układ słoneczny (trochę na wzór „Poszukiwanie planety X”, „Hadara”, „Wyprawa na biegun”) oraz osobno obszar technologiczny rozbudowy planszy indywidualnych, a po drugiej stronie strefę działań na planetach i księżycach – wysyłanie na orbity, lądowania (te dwie z kolei przypominają „Projekt Gaja”).
Celem jest zwycięstwo na punkty, przede wszystkim za ślady życia obcych cywilizacji, które otrzymujemy z 3 kategorii – żółte po dokowaniu na planecie (kiedy sonda jest nad obiektem), czerwone za dominację w sektorze (efekt skanowania teleskopem), analizę zebranych danych (część planszy własnej to komputer – błękitne znaczniki otrzymywane ze wspomnianego już skanowania).
Akcje realizowane przez gracza to: opłacenie projektu i zagranie karty – część biała to akcja zasadnicza (narożniki to poboczne dla odrzucenia karty), wystrzelenie sondy (pojawienie się satelity nad Ziemią oraz jej ruch za energię), wejście na orbitę (słabsza akcja przy planecie, ułatwia lądowanie kolejnym), lądowanie (eksploracja planety lub księżyca – jak wzmocniona), skanowanie (sektor Ziemi i poboczne – jak wzmocniona lub odrzucanie kart z rzędu według barwy narożnika), analizowanie danych (znaczników pozyskanych z zamiany za własne z sektorów, umieszczanych na planszy indywidualnej), opracowanie technologi (dla sondy – para, wzmocnienie ruchu, obniżenie kosztów energii, odblokowanie księżyców; dla skanowania teleskopem – oznaczenia sąsiednie Ziemi, dodatkowy sygnał z Merkurego i za odrzucenie karty, wystrzelenie sondy podczas skanowania; dla komputera – pozyskiwanie kasy, energii, kart, rozgłosu, punktów), ostatnia akcja to pasowanie.
W praktyce wygląda to tak, że na planszy z układem słonecznym wystrzeliwujemy satelity, które krążą po ruchomych pierścieniach (przejścia w pionie i poziomie, nie na skos), aż dotrą do wybranej planety, wtedy są przenoszone na drugą planszę, gdzie ustawia się je na orbicie lub globie i zdobywa zasoby, do tej części są potem dokładane plansze dwóch ras kosmitów (mocniejsze karty dla gatunków i miejsca notowań). Plansza z drugiej strony to magazyn na płytki technologii oraz poziomu rozgłosu wydawanego na zakup kart i rozwój akcji. Świetnie, że wszystko tutaj jest logicznie połączone i zgrabnie się dopełnia, świat gry jest w dużej części popularnonaukowy (projekty z kart są opisane, więc otrzymujemy warstwę edukacyjną). Tworzenie dochodu, który zdobywamy pomiędzy rundami funkcjonuje na zasadzie układania kart w kolumnie na wzór „Nowy wspaniały świat”.
„SETI” jest rewelacyjne, ponieważ znakomicie wygląda, akcje płynnie się ze sobą łączą, czuje się uczestnictwo w praktycznych działaniach astronomicznych, wykonanie jest nowoczesne (ruchomy układ planet z otworami na znaczniki, tabliczki uczestników z wgłębieniami na kafelki, możliwość rozłożenia modułowej planszy głównej po skosie, itp.), pojawia się edukacja (zapiski na kartach – uwaga małe litery). Nie ma tutaj wiele negatywnej interakcji bezpośredniej, ale jest pośrednia – rajd na planety po pierwsze nagrody, rywalizacja o liczbę znaczników w wybranych sektorach, wyścig do oznaczenia wyższej punktacji na złotych kaflach kamieni milowych (cele końca). Podoba mi się, że planety się poruszają, ponieważ jest to zgodne z rzeczywistością, a rozgrywce dodaje dynamizmu, gra jest mądra i dopracowana technicznie, daje też wiele satysfakcji. Gorąco polecam „SETI” – zwłaszcza, jeśli preferujecie symulację badania nieba nad futurystyczną walkę kosmicznych ras. Prawdopodobnie u nas zastąpi „Gaja Projekt”, który nie wygląda tak dobrze, pomimo że uwielbiam jego cyrkulację znaczników w obiegu frakcji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy 3KROPKI.PL
Film: „SETI” – unboxing
Film: „SETI” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!