Recenzja gry RAVEL

Dzisiaj opisywana produkcja przypomina mi solową „Sagrada”, ale też z wizerunku i przebiegu gry kojarzy się z „Turing Machine” – dla mnie to pozycja z odniesieniem do majsterkowania w radiostacji lub starym radiu – pamiętam, jak za dzieciaka rozkręcałem je sprawdzając, czy potem złożę na nowo i będzie grało (pomysł ze strojeniem, szukaniem fali). W trakcie zabawy myślę też o serwisowaniu w IT – kiedy elektronik zajmuje się naprawą układów scalonych manipulując elementami na krzemowej płytce. Aktywność bliska układaniu kostki Rubika lub jej ścianki w „Rubik’s race”.
„R.A.V.E.L.” to gra kościana dla pojedynczego uczestnika, która trwa ok. 10 minut, dedykowany wiek odbiorcy wskazany na opakowaniu liczymy od 10 lat. Projektował Daniel McKinley, oprawa graficzna Christine Alcouffe („Pharaon”, „Alpino”).
„Ravel” oznacza, że coś mamy zagmatwać, zaplątać, zawęźlić. Tutaj jest to nazwa jakiegoś dziwnego urządzenia „R.A.V.E.L.” od „Rare Artefact Vertiginous Enigmatic Logical”, co tłumaczymy na rzadki artefakt, zawrotny, enigmatyczny, logiczny. Rzadki to niewystępujący zbyt często, limitowany, tu też odosobniony (dla kostek), przerywany (jak siatka gry). Artefakt może być kulturowy lub historyczny, ale także zaobserwowany podczas badań naukowych lub eksperymentu, nie występuje naturalnie powstając podczas procedury przygotowania – pojawia się w fantasy i science-fiction. Zawrotny to nie tylko powodujący problemy z koncentracją uwagi z racji na zawroty głowy, bo dający do myślenia, ale też oszałamiający, wspaniały i zachwycający. Enigmatyczny to trudny do zinterpretowania i zrozumienia, tajemniczy – zagadkowy, niewytłumaczalny, niezrozumiały, ale też abstrakcyjny, jak ten produkt! Logiczny to zgodny z zasadami logiki lub argumentacji – rozsądny. Tytułowe określenia w sumie ukazują cechy tej gry-łamigłówki.
„RAVEL” jest układanką na kościach, którymi manipulujemy w oparciu o karty – każda z warunkiem i nagrodą mającą ułatwić kolejne kombinacje nad układem i zejście ze stosów. Wewnątrz małego opakowania znajdziemy 32 karty cog (zębatka, trybik maszyny) w podziale na 16 standardowych i 16 zaawansowanych (wymiana zastępująca numery lub losowa), 12 żetonów majsterkowania (naprawy, ulepszenia), 8 kostek (standardowe, po dwie na barwę), instrukcję (zabrakło mi oznaczenia z karty do opisu każdej zasady, symbolu przy tekście). Jakość tektury i kości jest wysoka, sześciany są niewielkie, papier bardzo gruby i wytrzymały. Pozycja jest niezależna językowo, zasady w języku angielskim.
Gra ma proste reguły, ale jest dużo kombinowania, aby wygrać. W turze możemy oddać żeton (startujemy z 8 kartonikami) za zamianę sąsiadujących ze sobą kości (pion lub poziom), ewentualnie dwa kartoniki za ustawienie sześcianu na wybranej przez nas ściance (strojenie). Karty są rozłożone po 4 stronach układu, wskazują na warunek dla kości przy danym brzegu siatki i nagrodę za jego spełnienie (aktywacja nie jest obligatoryjna). Ograniczenia mogą dotyczyć barw i wartości. Zwyciężymy, kiedy wszystkie karty zostaną oddane – spełnione ich kryteria. Przegrywamy, kiedy podczas ruchu nie możemy wykonać akcji (zabrakło żetonów, nie można spełnić zasady z karty).
„R.A.V.E.L.” to przyjemna łamigłówka do gry indywidualnej i raczej nie pasuje mi tu kooperacja. Wyzwania można szybko dopasować do naszego poziomu gry i bieżącej kondycji, tytuł jest bardzo mobilny i łatwy do nauczenia. Wizerunkowo jest bardziej szablonowa niż „Last minute” i „Sfynx”, pierwsza była grą akcji i miała ciekawszy klimat, bo bombowy, z kolei druga kojarzyła mi się z eksploracją starożytnej świątyni, więc z przygodą i historią starożytności. Dzisiejsza gra jest mocno abstrakcyjna, ucieka od tematyki, chociaż osobiście jestem przyzwyczajony do zabawy w kości, więc ma to swoje zalety – surowość sześcianu, matematyczny charakter (rzuty w prawdopodobieństwie). Dla poszukujących kości dla pojedynczego gracza jest to świetne dopełnienie wieczoru do kultowego już „Sagrada”, ewentualnie jako alternatywa, kiedy nie macie składu do rywalizacji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy inPatience
Film: „R.A.V.E.L.” – unboxing
Film: „R.A.V.E.L.” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!