Recenzja gry Gwara poznańska

O gwarę należy dbać, ponieważ jest naszym dziedzictwem kulturowym, źródłem tożsamości, należy do tradycji i niestety powoli gaśnie, jeśli nie więcej – ginie. Jest to szczegółowa forma języka charakterystyczna dla określonego regionu lub danej grupy społecznej. Dzisiejsza pozycja pozwala nam poznać słowa z gwary poznańskiej.

Gwara poznańska” to nowa edycja gry „Słownik domowy”. Gra planszowa dla 4-10 uczestników w wieku od 14 lat z czasem partii zajmującym ok. 25 minut. Warto zaznaczyć, że produkt merytorycznie został był konsultowany z Zakładem Frazeologii i Kultury Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej UAM (Anna Piotrowicz-Krenc, Małgorzata Witaszek-Samborska). Jest to zespołowa gra słowna, ja takie produkcje nazywam także grami słownikowymi – polegają na tworzeniu, odgadywaniu lub wybieraniu słów. Dzisiejsza propozycja bazuje na ich definiowaniu, dzięki czemu w praktyce możemy lepiej zrozumieć gwarę, jej historię i znaczenie kulturowe. Pozytywnie kształtuje kompetencje językowe.

Słownik do-mowy” wyjaśniał znaczenie słów archaicznych i skomplikowanych dla młodego odbiorcy, dzisiaj koncentrujemy się z kolei na gwarze i mam nadzieję, że w przyszłości poznamy jeszcze inne regionalne odmiany języka polskiego.

Z podobnych tytułów, idealnych dla polonisty i miłośników kwiecistej mowy opisywaliśmy „Ojczysty”, warto również zagrać w następujące: „Tajniacy Duet”, „Tajniacy”, „Scrabble”, „Koncept”, „Słowołaki”, „Medium”, „P for pizza”, „Match 5”, „Scrabble Karty”, „Feelinks”, „Gorilla marketing”, „Alias Kobiety vs. mężczyźni”, „Decipher”, „Alicja w krainie słów”, „7 słów”, „Gadka szmatka”, „Ostatnia litera”, „Kaleidos”, „Gimatriks”, „Tik Tak Bum Travel”.

Podczas otwarcia czuje się, że gra została ulepszona względem pierwszej edycji, ponieważ plansza jest giętka i można ją zwinąć. Pionki są standardowe-drewniane, zastąpiły wcześniejsze figurki ptaków, tu zależy od gustu – mniej oryginalne, ale za to typowe dla naszego hobby. Słowiczek wyjaśnia w sposób czasem dowcipny zaprezentowane przez nas słowa.

Dzielimy się na grupy i jedna osoba wyjaśnia swojej drużynie wyraz zapisany na karcie. W kolejnej turze zespołu słowa tłumaczy kolejna osoba. Pojedynczą kartę możemy ominąć bez straty kolejki. W momencie wejścia pionkiem na pole modyfikatora w kolejnej rundzie obowiązuje jego efekt. Specjalne pola z toru zakazują nam używania słów na literę „P”, obligują pojedynczą osobę z drużyny do odgadywania (nie można się naradzać), pozwalają na podwojenie limitu czasu (ponowne odwrócenie klepsydry), na odrzucenie kolejnej karty (w sumie na ominięcie dwóch kart), przemieszczenie się pionka na wskazane pole na planszy punktowej.

Rozgrywając partię w więcej niż 6 osobami losujemy zdrajcę dla każdego zespołu – machler, osoba z kartą szpeju gra na normalnych zasadach. Przeszkadzający stara się wprowadzić w błąd członków zespołu – jego poprawne wytypowanie na końcu gry pozwala zdobyć dodatkowe 4 punkty (osobiście polecam wprowadzenie także kary za niewłaściwe wskazanie, co podkręca emocje).

W trakcie zabawy możemy korzystać ze słownika, chociaż wydawca tego nie rekomenduje, zabrania się używania smartfona i używania słów tylko z odmiany językowej.

Gwara poznańska Słownik domowy” to gra w stylu retro, jak dawne gry towarzyskie, do której potrzeba jednak zebrać mocny skład osobowy. Wydaje się, że może być fajną propozycją łączącą pokolenia, do zabawy z dziadkami, którzy może jeszcze posługują się gwarą. Z pewnością interesujący produkt dla polonisty, badacza kultury regionu, entuzjasty pięknej mowy, historyka. Jest to produkt raczej niszowy, ale nie ma konkurencji w kategorii gier językowych na rynku – świetne narzędzie w edukacji językowej, dla promocji kultury. Zachęcam, żeby poznać zgromadzone tu wyrazy, poszerzyć własną bazę wiedzy ze słownictwa Poznania i okolic. Z pewnością unikatowa, więc warto polecić!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Agencja Reklamowa QA

Film: „Gwara poznańska” – unboxing

Film: „Gwara poznańska” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!