Recenzja gry MLEM Agencja kosmiczna

Pierwszych astronautów kojarzymy głównie z ludźmi i psami, ale koty również miały swoje miejsce w historii badań kosmicznych. Eksperymenty z kotami miały na celu testowanie ich reakcji na brak grawitacji, na zmiany w orientacji w przestrzeni, a także na stres związany z lotem w rakiecie. Pierwszą kotką, która na pokładzie francuskiej rakiety została wysłana w kosmos była Felicette – stała się pionierką kocich badań nad fizjologią organizmów w przestrzeni kosmicznej, ponieważ w trakcie misji monitorowano aktywność jej mózgu. Można zaryzykować stwierdzenie, że dzisiaj obejrzycie najlepszą obecnie grę o kotach!

MLEM Agencja Kosmiczna” to gra planszowa dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii trwającym ok. 30-60 minut. Projektował Reiner Knizia („San Francisco”, „L.A.M.A.”, „FITS”, „Korsar”, „Zero”, „Into the blue”, „Ra”, „AXIO”, „Samuraj”, „Tygrys i Eufrat”, „Gold”, „Wyprawa do El Dorado”, „Gold Armada”, „Criss Cross”, „Pędzące żółwie”, „Pędzące ślimaki”, „Zaginione miasta”, „Polska Luxtorpeda Odjazd”, „Laguna”, „Modern Art”, „Gluty”, „Szkoła latania”), ilustracje Joanna Rzepecka. Gra otrzymała nominacje lub nagrody za grę roku w kategoriach najlepszej gry familijnej, lekkiej gry. Gra kościana z pchaniem szczęścia („push your luck”) o eksploracji kosmosu i kocim bohaterem. Tematyka na TOPie ze względu na „SETI”.

Kosmiczne koty otrzymaliśmy od sklepu dragoneye.pl – znajdziecie u nich szeroką ofertę gier planszowych, karcianych, imprezowych, fabularnych oraz bitewnych. Szukający okazji powinni zajrzeć na ich dział „Wyprzedaż 2025”.

Z mechanizmem zarządzania ryzykiem z pewnością warto polecić „Brzdęk Katakumby”, „Ra”, „Port Royal”, „Zaginione miasta”, „Can’t Stop”, „Deep Sea Adventure”, „Potwory w Tokio”. O kotach recenzowaliśmy „Czarujące kotki”, „Kotobirynt”, „Najlepsza gra o kotach”, „Super Cats”, „A kysz!”, „Wielki bałagan Kot Simona Święta”, „Pora karmienia Kot Simona”, „Latający obiad Kot Simona”, „Kto to zrobił?”, „Hissy fit”, „Buła, Pizza, Kot, Ser, Koza”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę przede wszystkim na planszę główną – ślicznie ilustrowana mata, może odrobinę niewygodna w obsłudze, ponieważ długa, ale robi piorunujące wrażenie i jest dostępna w podstawowej edycji gry! Intuicyjne są oznaczenia na żetonach, więc w trakcie zabawy nie mamy potrzeby sięgania do instrukcji – także dobrze napisanej. Słabym punktem są kości – lekkie i pozbawione wgłębień, więc podatne na ścieranie, oraz wypraska – żetony mogą łatwo wpaść pod tekturę wewnątrz opakowania, a otrzymujemy mało woreczków strunowych. Technicznie podoba się, że kości przechodzą na kolejnego lidera, który kontynuuje podróż oraz warianty, które urozmaicają grę i możemy je dowolnie wymieniać lub łączyć.

Celem jest zwycięstwo na punkty za obecność na planetach, księżycach, komecie. Noty zdobywamy także za spotkanie z UFO, wykonanie tajnych misji, dzielone kontrakty, odkrycia.

W turze wykładamy żetony astronautów na plansze rakiety, aktywny gracz jest pilotem i dowodzącym, który rzuca kośćmi. Pole postoju wyznacza ścianki, które zbieramy – płomienie wrócą do ręki, jeśli zużyjemy wszystkie kości, decydując się na dalszy lot i tak jedną zawsze odzyskamy. Po wyjściu kapitana z rakiety, kolejny w kolejce może przejąć stery i pozostałe kości (wydajemy oczywiście wszystkie z danej ścianki). Ścigamy się, żeby spełnić wymagania z płytek – obecność na różnych planetach lub tłumnie na pojedynczej, na różnych księżycach, w dalekim kosmosie. Misje wskazują na konkretne punkty z planszy, jest też pogoń za kosmitami.

W osiągnięciu celów, poza szczęśliwą ręką i odwagą w rzutach, pomogą nam specjalne zdolności astronautów – start z satelity, wysiadanie na sąsiednich polach, ratunek podczas rozbicia (kiedy zabrakło wskazanych ścianek), podwojenie punktów – za planety, księżyce, daleki kosmos, skorzystanie z dodatkowej ścianki bądź odrzucenie kości przez dowódcę.

W żetonach wyprawy z modułem UFO pojawią się ścianki kości, wskazania liczby sześcianów, ale też możliwość przerzutu lub zatrzymania kości, w żetonach odkryć tunele czasoprzestrzenne do mocnego wybicia.

Grę skończymy kiedy któryś gracz umieści wszystkich astronautów na macie lub po określonej liczbie prób – katastrofy pojazdu kosmicznego wskazane na torze.

MLEM Agencja kosmiczna” cieszy nas swoją tematyką; może i nie jest technicznie innowacyjna, ale za to widowiskowa i dopięta w zasadach – losowości kości przeciwdziałamy wybierając kota o odpowiednich zdolnościach, więc nie liczymy jedynie na szczęście. Ryzyko kolejnych rzutów przekłada się na emocje, ponieważ kości jest mniej, nagroda jednak bliżej. Pcha nas do przodu i angażuje do podejmowania kolejnych wyzwań także wyścig do spełnienia wymagań żetonów, które znikają brane przez uczestników. Z racji mechanizmu gry jest to propozycja przede wszystkim imprezowa i dla grupy. Rekomenduję dla składu trzech osób i więcej, z najlepszą zabawą w komplecie, ponieważ konkurencja jest bardziej zacięta i zajmujemy więcej lokacji na planszy, wtedy też gracze częściej decydują się na kontynuację wyprawy i w podliczeniach istotne stają się remisy. Bardzo podoba mi się ta gra, chętnie ją wezmę na spotkanie rodzinne i party dzieci – w rozrywce łączy pokolenia.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DRAGONEYE.PL

Film: „MLEM Agencja kosmiczna” – unboxing

Film: „MLEM Agencja kosmiczna” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *