Recenzja kart Degas

Dzisiaj nowy zestaw malarskich kart tematycznych od „Piatnik”. Gorąco zachęcam do bliższego przyjrzenia się każdej reprodukcji, wyrażeniu emocji poprzez własną interpretację. Poznawanie dzieła może być formą przygody i rozwijaniem fascynacji sztuką i kulturą.
„Degas Karty do gry” to pozycja o numerze kodowym 1719, na każdej karcie widzimy ilustrację z podpisem – tytuł i data, są także karty informacyjne w języku angielskim i francuskim. Klasyczna talia pozwala rozegrać wiele partii i integruje pokolenia. Rozmiar jest kieszonkowy, więc wygodny w podróży. To gratka również dla kolekcjonerów i przydatna pomoc dydaktyczna dla nauczyciela plastyki.
Karty o malarstwie (także druki, graffiti i plakaty) przez nas recenzowane: „Gustav Klimt”, „Georgia O’Keefe”, „Van Gogh”, „Banksy”, „More Banksy”, „Japońskie grafiki”, „Horrory”, „Propaganda”, „Pin-ups”, „Sherlock Holmes”, „Film Noir”, „Dixit Odyseja”.
Gry planszowe o malarstwie pokazywane na blogu: „Art Gallery”, „Pictures”, „Iluzja”, „Pablito”, „Obrazy Paryża”, „Glorious South”, „Modern Art”, „The Gallerist”, „Belratti”, „Montmarte”.
Degas to malarz i rzeźbiarz impresjonista, najbardziej znany z przedstawień baletnic w trakcie prób, występów i za kulisami. Podobno nawet połowa jego twórczości odnosi się do tematu tańca. Pokazuje fizyczny trud codziennej pracy, zmęczenie rutyną. Obraz jest niczym okno do prywatnego świata wykonawcy, pozwala zaangażować się w temat poza jego rolą publiczną. Spójrzmy zatem na karty…
„L’Etoile” z opakowania produktu kwestionuje naturę sławy i kontroli artystki baletowej, wskazuje na koszty i wyrzeczenia poniesione za kurtyną i należy do najbardziej uznanych dzieł. Przedstawia primabalerinę – główną baletnicę w centrum sceny. Promienna i pozornie spokojna sylwetka to iluzja gwiazdy, ponieważ triumf jest chwilowy, baletnica jest właśnie obserwowana i oceniana. Balet w tym przedstawieniu jest mroczny, zamknięty w systemie oczekiwań i hierarchii ważności, to cisza przed oklaskami. Obraz jest psychologicznie wielowarstwowy!
„Two Dancers in Yellow” – jest ikonicznym dziełem artysty ukazującym płynność ruchu, wskazującym na różne stany energii i skupienia. Zwraca uwagę na poczucie napięcia między bezruchem a ruchem, tancerki są zatrzymane na granicy ruchu, gotowe do zmiany. „Dancer with a Bouquet, Bowing” to głęboko osobisty moment nagrodzenia artystki bukietem kwiatów, ulotne uznanie po występie, zamrożona chwila chwały, ukłon pełen pokory lub zmęczenia. Według krytyków jest to jedna z najlepszych scen baletowych. „Two Dancers” wskazuje na niepozowaną, autentyczną pracę tancerki podczas próby, przebłysk życia przed włączeniem reflektorów lub pomiędzy kolejnymi występami. Arcydzieło kompozycji, nastroju i kunsztu. „Arabesque Devant”, czyli pozycja „arabeska” ukazuje elegancję baletu, za którą kryje się jednak wysiłek (wyczerpanie artysty zawodowego). Z pełną wdzięku, ale wymagającą odporności dyscypliną związane jest napięcie przed występem oraz przemijalność. „Dancer Putting on her Stocking” to podglądanie przed próbami. Widzimy tutaj pozycję wymagającą fizycznie, zaprezentowaną bez romantyzmu, pozbawioną gracji, bo rutynową i pracochłonną, jak rzeczywistość zza kulis.
„Little dancer” – uczennica baletu z ubogiej rodziny o dumnym lub buntowniczym wyrazie twarzy, dla niektórych również pustym i niespokojnym. Zamiast idealizowania pojawia się ponadczasowa niejednoznaczność.
„Dancer in her Dressing Room” to kolejna tancerka, tu w garderobie z perspektywy podglądacza. Degas uchwycił miękkie fałdy kostiumu, subtelną grę świateł na skórze. „Singer in Green” jest śpiewaczką uchwyconą podczas występu, rozrywki. Kontynuacja tematyki osobistego zaangażowania się w sztukę (teatr jest tu energiczny i intymny). „Green Dancer” – tancerka uchwycona w trakcie obrotu, czuje się ruch, rytm, fizyczność tańca. Technicznie to genialna migawka ruchu! „Cafe-Concert Singer” daje nam poczucie energii, ale też skupienia. „Dancers at the Barre” – zamiast przepychu występu przedstawia trening na drążku i rutynę ćwiczenia. Na „Dancers in Butterfly Costumes” widzimy tancerki ubrane w lekkie kostiumy motyli imitujące ich kolorowe skrzydła, pojawia się sugestia transformacji poczwarki w pięknego motyla. Rewelacyjnie pokazano oświetlenie sceniczne.
Zapierające dech w piersiach zawieszenie to „Miss La La w Cirque Fernando” – obsesja na punkcie widowiska i ciała w akcji, ruchu – akrobatka wisi ściskając linę w zębach! Celebracja siły i odwagi artystki cyrkowej, pokazuje jak ciało oddziałuje z przestrzenią i grawitacją. Na owy czas bardzo innowacyjne!
Degas malował mnóstwo obrazów przedstawiających kobiety podczas kąpieli, czesania się czy ubierania – nie jako akty erotyczne, ale obserwacje codziennej rutyny i gestów. Sceny kobiet kąpiących się wyrażają intymność, samotność, a czasem bezbronność. Degas mówił, że chciał pokazać panie, „jakby były widziane przez dziurkę od klucza”, są to momenty szczerości, kiedy nikt nie patrzy!
„After the bath” kieruje wzrok na skręcenie ciała po kąpieli i na mięśnie w ruchu, rzeźbiarską naturę skóry. Kobieta to nie muza, ukazana jest podczas wrażliwych, prywatnych chwil, jej surowej rzeczywistości. „Bather” to raz jeszcze fałdy ciała, naprężone kończyny i wygięte pozycje nie po to, by cieszyć oko, ale by odzwierciedlać przeżyte doświadczenia, co nie dotyczy uwodzenia, ale wrażeń! Osoba przyłapana na trosce o siebie to „Woman washing her back”, czyli „Kobieta myjąca plecy” ze słynnej serii rytuałów kąpielowych – pragnie widzenia bez zniekształceń, więc nie ma tu wrażenia doskonałości, ale obecności (rzeczywistość przeżytego doświadczenia). „Woman drying herself” jest prawdziwą, fizyczną istotą pochłoniętą własnym światem i miękkością ręcznika, nie boginią – to potężny wyraz „cichego realizmu”. „Woman having her hair combed” jest wtargnięciem w osobisty akt, obserwacją „Kobiety czeszącej włosy” w przestrzeniach domowych podczas nieupilnowanych momentów codziennego życia, samo dzieło – podobno jednym z najbardziej intymnych i delikatnych! „Woman combing her hair” podobnie chwyta zwyczajny moment i eksploruje ucieleśnienie, bo wieczne, małe czynności są fizyczną prawdą życia!
„Toilette” to prywatna sceneria i refleksja nad ukrytymi momentami definiującymi osobistą tożsamość, jakich wiele…, gdzie kobieta schyla się, jest wygięta, samotna i wrażliwa w swym wycinku życia. Pomijane czynności są fundamentalne, pomimo że pielęgnacja i przygotowanie jest przyziemne, to niezbędne! Degas uchwycił gładką skórę oraz anatomię. „After the Bath” jest kluczowe dla malarstwa figuratywnego, przedstawia nowoczesną i nieupiększoną kobietę podczas niepozowanej chwili komfortu. Klaustrofobicznie intymna scena „Woman in a tub” dotyczy kobiety, nie widza! Funkcjonalny akt ukazuje emocjonalną neutralność oraz kobiecość. Jednym z najbardziej kultowych dzieł Degasa czasu realizmu i intymności jest „Après le Bain”, poruszający temat godności zwykłej czynności dbania o siebie. „Woman with a towel” jest niezręczna, ale naturalna, bo wyciera włosy.
O emocjonalnym ciężarze pracy praczki zmęczonej prasowaniem mówi „Woman ironing”, który wskazuje na zainteresowanie malarza klasą robotniczą.
Degas pasjonował również ruch i dynamika scen sportowych, zwłaszcza wyścigów konnych. Autor chwyta wtedy moment przed akcją (oczekiwanie), gdy wszystko jest zawieszone, a napięcie narasta! Studium ruchu trzymanego w ryzach jest „Before the Race”. Mistrzowskim badaniem ruchu jest „Jockeys in the Rain” z dżokejami w deszczu, zaś prostym medium na kremowym papierze czerpanym „Man on horseback” i „Jockey”, co jednak wzmacnia skupienie na formie dzieła jeździeckiego, zaskakuje potencjałem ruchu ukrytym w koniu i jeźdźcu (relacja człowiek-zwierzę).
Degas, zainspirowany fotografią i japońskimi drzeworytami, eksperymentował z nietypowymi kadrami, dynamicznymi ujęciami i układem postaci, które wyglądają na zamyślone, odcięte od świata – czasami wręcz obojętne. Oferuje wgląd w prywatne „ja”, sugerując złożoność tożsamości i warstwy, które istnieją pod powierzchnią. Sportretowani rzadko patrzą na widza, są raczej pogrążeni we własnej melancholii, co tworzy dystans i specyficzną atmosferę. Pojawia się symbolika wyobcowania – „L’Absinthe” jest studium miejskiej izolacji, bo absynt oznacza dekadencję i upadek, samotność. „Mademoiselle Malo” oddaje miękkość rysów i fakturę jej ubrania. „Mademoiselle Solandri” uchwycona jest w chwili refleksji, kontemplacji lub odpoczynku. Prostota kompozycji „Mile Gabrielle Diot” kieruje uwagę na jej rysy i strój (głębię psychologiczną). Zagadkowe oblicze „Joséphine Gaujelin” jest dramatycznie oświetlone, przywołując blask reflektora scenicznego kobiety odgrywającej rolę. „Young Woman” jest emocjonalnie powściągliwa, pogrążona w swych myślach. Psychologicznie subtelna i melancholijna „Emma Dobigny” ucieka od sztywności konwencjonalnego portretu. „Zacharie Zacharian” jest poważny i powściągliwy, a jego niewyidealizowany portret sugeruje głębię charakteru.
Na jednej z kart pojawia się „Édouard Manet”, malarz także ukazujący szczere podejście do nagości, którego prace były jednak bardziej statyczne od tych Degasa. „Rebe Degas” był bratem artysty, który zajmował się jego finansami, gdy ten zaczął tracić ostrość widzenia. „Self-portrait” Degasa o akademickim charakterze prezentuje zaangażowanego artystę i rzemieślnika.
Dla mnie „Degas Cartes a jouer” to niesamowite karty do gry, ponieważ pozwalają na wgląd w wewnętrzne sprawy baletu, tańca, występu wokalisty, dzięki czemu łatwiej mi docenić nie tylko talent i trud pracy artysty, ale także proste czynności rozpoczęcia lub zakończenia zwykłego dna w niezwykłym ujęciu mistrza ruchu. Ten zestaw eleganckich kart będzie wspaniałą pamiątką z wizyty w galerii, muzeum oraz praktycznym prezentem dla seniora czy też każdego entuzjasty malarstwa i sztuki ogółem. Praktyczna zabawka rozwijająca empatię i silnie oddziałująca na emocje i ich wyrażanie.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „Degas” – unboxing
Film: „Degas” – porównanie kart
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, Lucky Duck Games, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!