Recenzja gry Czarnoksiężnik z Ognistej Góry

Przed wami klasyczna gra książkowa, która rozpoczęła serię dzisiaj uznaną za legendarną! Łączy opowiadanie historii oparte na wybieraniu paragrafu z grą RPG bazującą na kościach – wcielanie się w rolę i budowanie statystyk postaci, rozstrzyganie walk poprzez rzuty.
„Czarnoksiężnik z ognistej góry” (org. „The Warlock of Firetop Mountain”) to gra paragrafowa, gamebook, tom otwierający serię „Fighting Fantasy”, autorami są Steve Jackson, Ian Livingstone. U nas z tego cyklu oglądaliście już „Puszczę zagłady” i „Bestię chaosu”, przed wami jeszcze „Dom pełen zła”. Z podobnych proponujemy: „Gonitwa cieni”, „Technomagowie”, „Magiczny rytuał”, „Łowczyni potworów”, są to jednak komiksy paragrafowe, powieści graficzne z zagadkami.
Publikację, a w zasadzie dwupak otrzymaliśmy od sklepu „3Trolle.pl” i warto po niego sięgnąć obecnie w śmiesznie niskiej cenie promocyjnej, a jak pisać o grach paragrafowych uznanych za kultowe, to przede wszystkim o serii „Fighting Fantasy”! Do trzech trolli warto oczywiście zajrzeć również po inne produkty związane z naszym hobby, w tym nawet po pozycje ściągane przez nich z zagranicy, bo testowanie przed innymi daje satysfakcję z bycia pierwszym do tytułu.
Podczas otwarcia jesteśmy poruszeni, ponieważ kontynuacje nam się podobały i zaangażowały, ale na przestrzeni lat brakowało wielkiego otwarcia, które jest najwyżej oceniane przez czytelników, graczy oraz recenzentów. Nie jest to literatura rysunkowa, obrazki są tutaj dodatkiem do tekstu, który jednak świetnie działa na wyobraźnię i jest przednią rozrywką – to aktywne czytanie, gdzie „Bohaterem jesteś Ty”! Przewracanie strony przypomina rzucanie kośćmi – dosłownie, bo są rysowane na dole i w przenośni. Szare ilustracje są eleganckie, gustowne, okładka twarda.
Idea eksploracji niebezpiecznego lochu pełnego pułapek, potworów i skarbów jest ekscytująca, czujemy podniecenie błądząc po podziemiach, czasem przyspieszając, kiedy skracamy sobie drogę do zapisanego przez nas momentu, kluczowego dla rozwinięcia i docelowo rozwiązania tej historii. Rozgałęzione ścieżki i ukryte sekrety sprawiają, że chcemy odkrywać, co kryje się za każdymi drzwiami i w kolejnych korytarzach, podążamy kierowani ciekawością. Każdy dokonany wybór może prowadzić do niebezpieczeństwa lub śmierci, stąd napięcie i suspens.
Sztywność projektu związana z liniowym postępem z licznymi próbami (błędami gracza) może być słabą stroną tej pozycji, gdyż mamy tutaj jedną prawidłową trasę, trzeba znaleźć konkretne przedmioty. Powtarzalność może być zaletą lub wadą, zależy jak do niej podejdziesz!
Wiele zakrętów i alternatyw zachęca do ponownego czytania i eksperymentowania z różnymi strategiami. Za każdym razem wybrać możemy inną ścieżkę decyzji i uruchomić nową lawinę zdarzeń. Zwycięstwo nad trudnymi wrogami lub rozwiązywanie zagadki daje prawdziwe poczucie spełnienia, czujemy wtedy triumf i dumę. Pojawia się poczucie kontrolowania podróży, ponieważ podejmując decyzje bezpośrednio wpływamy na wynik. Ponowne dotarcie do punktu rozbieżności może jednak nużyć, dlatego notujcie na bieżąco i rysujcie swoją mapę, aby po porażce zacząć od razu od upatrzonego miejsca, żeby interakcja i zamiłowanie do gry nie minęły przez odtwarzanie poznanych już fragmentów.
Udział kości w zabawie przekłada się na (nie)szczęście. Niekiedy i przy mądrych wyborach, wysoka losowość rzutów kośćmi w walce może męczyć. Ucieczki przed złymi stworami i nagłe śmierci będące następstwem złych rzutów mogą frustrować, bywają irytujące, szczególnie po przejściu długiej trasy.
Rozwój postaci jest raczej ograniczony, brakuje opisu osobowości, co może zmniejszyć zaangażowanie emocjonalne. Pamiętajcie jednak, że na waszej drodze pojawią się pułapki, stoczycie pojedynki – nierzadko zwycięskie, będzie też ekwipunek i bogactwo skarbów!
Dzisiejsi dorośli miłośnicy fantasty mogli poznać ją w latach 80. i 90., to jedna z pierwszych udanych książek-gier na owe czasy, wtedy był to innowacyjny format. Rozgrywka przywołuje wspomnienia wczesnych gier fantasy – część z was poczuje nostalgię, a pozycje retro są obecnie modne. To urocze doświadczenie, kiedy dziecko bawi się tym, czym wy (chcieliście) w jego wieku. Obecnie może wydawać się, że to prosta proza z narracją liniową, nadrabia za to nastrojowym stylem pisania.
„Czarnoksiężnik z Ognistej Góry” oferuje klasyczne doświadczenie eksploracji lochów, z potworami, pułapkami, łamigłówkami i nagrodą za wytrwałość i waleczność. Uważam, że to świetny start dla czytelników, którzy dopiero zaczynają przygodę z grami fantasy lub grami fabularnymi, ze względu na zabawę solową według nieskomplikowanych zasad, których prędko się nauczą i wciągną w tematykę.
Angażująca przygoda i przystępne wprowadzenie do gier RPG w super cenie. Na taką okazję czekałem!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy 3TROLLE.PL
Film: „Czarnoksiężnik z Ognistej Góry” – unboxing
Film: „Czarnoksiężnik z Ognistej Góry” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 3 Trolle, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, Lucky Duck Games, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!