Recenzja gry 3Motion

Minęły dwa lata od recenzji „4Mation” – pojedynku, podczas którego uczestnicy dokładają sześciany, aby stworzyć formację czterech elementów w linii prostej, i właśnie pojawia się propozycja w podobnym matematyczno-geometrycznym klimacie. Dzisiaj gra w tym stylu, ale dostawianie brył zastąpił ruch w polu gry, zapraszam!
„3Motion” jest grą logiczną z kategorii „abstract strategy” dla pary uczestników w wieku od 10 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 15 minut, projektował Robert E. C. Coleman.
3-motion mnie kojarzy się z komunikacją wizualną oraz ułożeniem w formacji trzech obiektów na szachownicy, to także świetna kontynuacja dla serii, nawiązanie do nazwy pierwszego tytułu wydawcy. „Free-motion” to z języka angielskiego „ruch swobodny” i przypuszczalnie odwołanie do przemieszczenia elementu na dowolną odległość po ścieżce. Technicznie to ruch po siatce i budowanie wzorów – „square grid” i „pattern building”.
W trakcie zabawy rozwijamy strategiczne myślenie oraz rozumowanie przestrzenne (zdolności wizualizacji obiektów 3D i ich przemieszczania, przydatne np. podczas składania mebli, jazdy samochodem, czytania mapy, itp.), to podstawowa umiejętność, która wspiera logikę, kreatywność, ruch i codzienne rozwiązywanie problemów.
Podobne tytuły recenzowane na blogu: „Connect4”, „4 in a row”, „4 do wygranej”, „OK play”, „Gemino”, „Sagrada”, „Baśniowa gospoda”, „4Mation” zdobyła nagrodę „Deutscher Spielzeug Preis” w kategorii najlepszej gry rodzinnej.
Już przy rozpakowywaniu gra robi duże wrażenie, ponieważ elementy są wykonane na bogato – z wysokiej jakości materiału, z wykorzystaniem opakowania do rozgrywki, z instruktażem zasad dla kilku języków, w tym polskiego. Wytworzenie, jakiego życzyłbym sobie w standardzie również dla innych pozycji dostępnych na naszym rynku. Gra jest kompaktowa, wygodna w składowaniu i łatwo wejdzie do plecaka w podróż. Wieczko jest ciasno dopasowane do denka pudełka, młodsze dzieci mogą mieć trudność z otwarciem, ale to kwestia czasu i wyrobienia się opakowania, za to mamy pewność bezpieczeństwa zawartości podczas manipulacji torbą.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 18 pionków w różnych kolorach i kształtach (6 pięciokątnych w 3 różnych kolorach, 6 czworokątnych w 3 różnych kolorach, 6 okrągłych w 3 różnych kolorach), woreczek, planszę wewnątrz dolnej części pudełka, instrukcję.
Przygotowując partię należy rozłożyć elementy zajmujące połowę każdego z kwadratów planszy – inne figury i barwy w obszarach. Losowość dociągania z worka wpływa na różną konfigurację początkową i grywalność produktu.
Celem jest ustawienie trzech dopasowanych kształtem lub barwą elementów w którymś z oznaczonych kwadratów siatki pól, co przypomina odrobinę ruch pionów w „Młynek” oraz gry oparte na sudoku, jak „Hiroba”, „Splitter”, „Sfynx”, „Dekoder”.
W turze przemieszczamy obiekt po ścieżce wykonując ruchy pion-poziom (można łączyć) i bez przeskakiwania elementów. Nie można dwa razy z rzędu przemieścić tego samego elementu, w kolejnej turze musi być to komponent innego koloru i kształtu. W porównaniu do „4 Mation” mam wrażenie, że tutaj łatwiej o pomyłkę i należy być bardziej ostrożnym, więcej też zależy od początkowego rozkładu i kolejności tury, stąd proponuję rozpoczęcie przygody od „Formation” i dopiero przejście do rozgrywania tej propozycji.
Biegłość w rozumieniu relacji przestrzennych pomiędzy obiektami jest pomocna w wielu dziedzinach, np. architekturze, inżynierii, matematyce, sztuce. Abstrakcyjne strategie koncentrujące się na manipulacji umysłowej, rozpoznawaniu wzorców, wzbogacone o transformacje przestrzenne, jak w „3Motion”, wykorzystać można w tyflopedagogice – przyjmowanie perspektywy, praca z rozkładem złożonej kompozycji, znajdowanie ścieżek w układzie przestrzennym, planowanie i zapamiętywanie tras.
„3 Motion” to według mnie świetna rozrywka z emocjami pojedynkowania się w duecie, ale również rozwijająca gra z naciskiem na przewidywanie i planowanie oraz kontrolę przestrzeni, której szybko się nauczysz i zaczniesz koncentrować tylko na walce o zwycięstwo – mądra zabawka!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „3Motion” – unboxing
Film: „3Motion” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 3 Trolle, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, Lucky Duck Games, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!