Recenzja gry Up or down

Up or Down?” to gra karciana dla 2–6 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 30 minut. Projektowali Michael Kiesling i Wolfgang Kramer, których znamy z „Azul”, „Tikal”, „Torres”, „Szczęść Boże”, „Renature”, „The Border”; ilustracje Marek Bláha („Shadow Master”, „Tornado Ellie”).

Jest to propozycja lekka, szybka w rozgrywce, numeryczna, o charakterze imprezowym, zapakowana w kieszonkowe opakowanie. Technicznie otrzymujemy mechanizm zarządzania ręką gracza oraz uporządkowanej linii kart (układanych w kolumnach rosnąco lub malejąco), pozyskiwanych z otwartego układu (również rozstawionego w odpowiedniej kolejności).

Podczas otwarcia czuje się, że to gra mała, przerywnik-wypełniacz czasu zanim zasiądziemy do dużej i zaawansowanej gry spotkania. W wizualizacji produkcja jest surowa, schematyczna, matematyczna, chociaż występuje też edycja z malowanymi na kartach stylowymi windami – ułożenie w kolumnie przypomina ruch dźwigu pomiędzy piętrami w szybie windy. Cieszy użycie papieru zamiast folii – ekologia. Mnie kojarzy się z: Ohanami”, „The Mind”, „The Mind Soulmates”, „The Game”, „The Game Quick & Easy”, „L.A.M.A.”, „Jinx”, „7 rund”, „Nullern”, „Zaginione miasta”, „Pirackie porachunki”, „Zero”, „Gra o tor”, „Wyspa dinozaurów”, „Take that”.

Celem gry jest stworzenie do trzech osobistych kolumn w kolejności rosnącej lub malejącej.

W turze umieszczamy kartę w centralnym pierścieniu sześciu kart liczb (rosnące wartości w kierunku ruchu wskazówek zegara), a następnie bierzemy jedną z sąsiadujących, aby dodać ją do swojej strefy gracza tworząc ciąg rosnący lub malejący w swojej kolumnie – rozszerzenie sekwencji góra lub dół, ewentualnie likwidacja zbioru poprzez oddanie kolumny (osobisty stos kart odrzuconych) i utworzenie nowej. Turę zamykamy dobierając nową kartę do ręki ze stosu kart ukrytych lub jawnych.

Gra kończy się w momencie rozdania obu stosów dobierania kart i rozegrania pozostałych trzymanych w ręce uczestnika. Noty otrzymujemy mnożąc długość kolumny (ilość wszystkich kart w zbiorze) przez najczęściej występującą liczbę kolorów. Karty odrzucone są warte każda po 1 punkt. Wygrywa gracz, który osiągnął najwyższe wyniki.

Wydawca udostępnia na stronie zasady dla wariantów, jak: „tęcza” (dodatkowe punkty za komplet różnych barw w kolumnie), „rząd czystego koloru” (noty za kolumnę jednej barwy zależne od ilości kart), „zielony” (bonus za sumę zielonych kart w kolumnach i odrzuconych), „zielony dla zaawansowanych” (ujemne punkty za zielone kart w kolumnach liczących mniej niż 7 kart), „specjalny kolor” (wybrany przez gracza, w rzędach rosnących karty punktują 1 wyżej, w malejących 1 niżej), „specjalny kolor dla profesjonalistów” (wybieramy 2 barwy, jedna wyżej liczona dla kolumn rosnących, druga niżej dla malejących), „weź jedną kartę w specjalnym kolorze” (wybieramy z układu kartę identycznej barwy jak oddawana, nawet niesąsiadującą), „weź dowolną kartę” (ustalona barwa pozwala pobrać z układu dowolną kartę, nie dodawaną do pierścienia), „usuń jedną kartę” (wybrana barwa usuwa z gry ostatnią kartę z uzupełnianej kolumny).

Gra jest skalowalna, dobrze działa w każdej liczbie graczy, chociaż w komplecie uczestników pula staje się nieprzewidywalna, gra nabiera chaosu – jest mniej strategiczna przy 4–6 graczach (wtedy charakter imprezowy), a najlepiej sprawdza się w składzie 3 uczestników (bardziej logiczna, na kombinowanie, planowanie i przewidywanie).

Pozycja ukazuje swoją elegancję w prostocie rozgrywki, którą łączy ze strategiczną głębią. Łatwe zasady gwarantują natychmiastowy start – tłumaczenie reguł zajmuje kilka minut i zabawa jest przystępna nawet dla początkujących, dla dzieci. Chociaż gra jest technicznie nieskomplikowana i łatwo się jej nauczyć, decyzje mają tu znaczenie – wymaga żonglowania kolejnością kolumn, odpowiednim rozmieszczeniem kart i umiejętnym zbieraniem zestawów kolorów.

Przy mniejszej liczbie graczy (2‑3 osoby) można planować odebranie kart, które początkowo włożyliśmy do pierścienia – układu dzielonego, próbować grać bardziej taktycznie, co przekłada się na głębsze podejmowanie decyzji. Ze względu na losowość kart i różne strategie punktowania, każda partia może wyglądać inaczej – funkcjonuje wiele wariantów, nieujętych w podstawowych zasadach gry, warto je ściągnąć ze strony wydawcy i później wypróbować!

Osoby nieprzepadające za grami numerycznymi mogą narzekać na stałe, powtarzalne akcje – układanie kart, które przypomina „wieloosobowy pasjans” (mylne wrażenie przeciągania się czasu gry). Wymagający, doświadczeni gracze mogą uznać ją za zbyt lekką lub mało strategiczną na dłuższą metę.

Krótki czas rozgrywki sprawia, że „Up or down?” jest idealna, jako tzw. „filler” między większymi tytułami – super rozgrzewka przed grą wieczoru! Atrakcyjna dla rodzin, początkujących i osób szukających nietrudnej, estetycznej gry. Zapewnia lekkie, inteligentne doświadczenie gry karcianej zakorzenione w przemyślanej rozgrywce. W swej kategorii to produkt godny uwagi i zaangażowania!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ABACUSSPIELE

Film: „Up or down?” – unboxing

Film: „Up or down?” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 3 Trolle, 9 Planet, Abacusspiele, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, Lucky Duck Games, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!