Recenzja gry Czarna Orkiestra

O tej grze myślałem już od kilku lat, żeby przetłumaczyć karty, wydrukować fanowskie, może zakupić miniatury i sprezentować sobie egzemplarz z zagranicy, chociaż kojarzyłem mylnie z socjalną dedukcją – może dlatego, że bardzo by tu pasowała. Wydaje mi się, że gra przez długi czas była omijana przez krajowych wydawców, ze względu na obawę o propagowanie ideologii, wybielanie niemieckich wyborców lub zbrodniarzy II wojny, jątrzenie ran – miejsca kaźni na planszy i kartach. Pamiętajmy jednak, że tutaj przygotowujemy zamach na Adolfa Hitlera, a gra mocno osadzona jest w historii, dlatego angażuje.
„Czarna orkiestra” to gra planszowa dla 1-5 uczestników w wieku od 14 lat (raczej 12 lat), z czasem partii trwającym ok. 90 minut. Projektował Philip duBarry („Snowcrest”), ilustracje Cody Jones, Dann May, Lucas Soriano – znani z „Everdell”, „Forever Home”.
Mechanizmy: poruszanie się z punktu do punktu, rzucanie kości i pchanie szczęścia, zarządzanie kartami na ręce, podnieść i dostarcz, zmienne moce graczy.
Podczas otwarcia kojarzy się z akcjami konspiracyjnymi z „Kurierzy” oraz „Pandemia Legacy Sezon 0”. Z gier o zbliżonej atmosferze (II wojna światowa, agenci – szpiedzy, polityka, Niemcy, zamachy) warto zapoznać się z „Tajniacy Duet”, „Liberatores”, „Blitzkrieg”, „Die Macher”, „Sniper Elite”, „Wysokie napięcie”. Na emocje oddziałuje tematyka, którą znamy z filmu „Walkiria” oraz ilustracje – jak z obrazów propagandowych, kronik (podobnie jest w „Zimna wojna”), zdjęcia archiwalne lub zbliżone do fotografii w barwieniu sepia – rewelacyjne tonowanie! Plansza główna jest odrobinę podobna do tej z „Listy z Whitechapel”, sama gra jak tamta – bardzo poważna!
Czuje się silną narrację i wyraźny motyw historyczny – mnóstwo tekstu, co potęguje wrażenie uczestnictwa w odwzorowaniu realiów epoki, ale budzi też obawę niełatwego wejścia w zasady gry. Komponentów jest niewiele jak na rozmiar opakowania – sztucznie okrojonego – wnętrze jest pustawe. Kości są żłobione, więc ścianki trwałe, karty postaci warto zalaminować – nie są to tekturowe plansze, ale zwykły, raczej cienki papier. Nie dziwi mnie, że fani tej gry wymieniają żetony nazistów na figurki – kiedy gonicie się z napisem to nie to samo, co z miniaturką.
„Black Orchestra” jest grą kooperacyjną – wcielamy się w członków niemieckiego ruchu oporu próbującego wyeliminować Adolfa Hitlera. Zanurzenie w tematyce jest głębokie, stąd gra pojawia się wysoko w zestawieniach „thematic” a kontekst historyczny tworzy specyficzne, silne napięcie – jesteśmy przecież wywrotowcami, w dobrej wierze, ale jednak spiskujemy!
Produkcja posiada kluczowe cechy gry opartej na współpracy – potrzeba koordynacji strategii, dzielenia ryzyka i wspólnego planowania, co nie każdy lubi i nie będzie to pierwszy wybór dla lidera, który zepsuje zabawę reszcie ekipy czy też fana rywalizacji – na rynku dominują gry konkurencyjne. Tu chodzi o pracę zespołową – indywidualne poświęcenie, która jednak integruje w doświadczeniu bycia wspólnikami i grania razem!
Nieustanne zagrożenie aresztowaniem jest intensywne, tworzy suspens – klimat podejrzeń, intrygi. Świetnym rozwiązaniem są karty „przesłuchań”, będąc w areszcie nie uczestniczymy w podstawowej grze polegającej na kompletowaniu ekwipunku, unikaniu spotkania z wrogiem, pilnowaniu torów, ale wybieramy alternatywy bez komunikacji z pozostałymi uczestnikami – mnie przypomniało to zabawę z kartami „rozdroży” w „Martwa zima”. Losowość jest tutaj mile widziana, ponieważ zdarzenia i naloty Gestapo wprowadzają niepewność – historyczną dramaturgię (wiemy, jak skończyli przeciwnicy Fuhrera), natomiast efekt „nagłej śmierci” z wylosowanej karty można odrzucić.
Podczas zabawy przyjmujemy kary wynikające z obecności wrogiego lidera na naszym polu, a następnie realizujemy 3 akcje (więcej, przy dobrym rzucie podczas „konspiracji”). „Działanie” to rozpatrzenie efektu z karty strefy gracza (pozyskiwane z talii „konspiracji” podczas akcji „teczka”) lub wzięcie akcji z arkusza postaci. Po „odkryciu przedmiotu” na planszy możemy go „zebrać” i wykorzystać podczas zamachu lub „dostarczyć”, czyli wyrzucić z gry w zamian za premię z pola. Skoro zbieranie przedmiotów i ich dostarczanie lub zużywanie to również „ruch” po dostępnych polach planszy połączonych liniami, aby kompani nam pomogli możemy się podzielić swoimi zbiorami – akcja „przekazanie”. „Konspiracja” to pojedyncza w turze akcja rzucania kośćmi w celu zapełnienia „toru sprzeciwu” (ulepszenie statystyk bohatera, aby przeprowadził zamach), ale też otrzymania większej liczby pozostałych akcji, które można powtarzać, ryzykiem jest wyrzucenie niemieckiego orła – utrudnia sukces podczas ataku na Fuhrera i ułatwia uwięzienie postaci (złapanie wszystkich konspiratorów kończy grę, podobnie jak zużycie kart „wydarzeń”).
W każdej talii „wydarzeń”, które oddziałują na ruchy wodzów III Rzeczy, wskaźniki i obszar planszy głównej, znajdują się karty „Rewizja Gestapo” – osadzenie w więzieniu, utrata cennych kart potrzebnych do finalnego zamachu, mnie przypominają „epidemie” z „Pandemia Legacy”. Karty podzielone są na epoki potęgujące emocje uciekającego czasu, ale każdy stos tasowany jest z osobna, więc różna kolejność oferuje alternatywne opowieści – nie kalkę dokumentalną przebiegu wydarzeń. Niepowtarzalność każdej partii i fabularną unikatowość powodują wybór postaci, moment pojawienia się wydarzenia oraz sposób podejścia do zamachu (użycie bomby, karabinu snajperskiego, trującego gazu).
Jest to pozycja w klasycznym stylu, trochę produkcja „retro”, ponieważ mało tu symboliki, natomiast masa opisów – może dlatego powstaje przyspieszona i wydaje się technicznie nowocześniejsza „Valkyrie: A Black Orchestra Game”, chociaż przypuszczalnie mniej epicka gra. Im więcej gramy, tym lepiej opanowujemy zasady i nasze ruchy są bardziej przemyślane – to nie jest typ gry na okazjonalne posiedzenie i odłożenie na potem – raczej sprawdzi się w weekend lub, jak teraz – w wakacje, kiedy można grać codziennie.
Uczestnicy preferujący gry logiczne mogą tutaj narzekać na wyniki zależne od rzutów – w tym te najważniejsze – zamachy, jeśli gracie w gry wojenne z porównywaniem ścianek poczujecie się jednak pewniej. Pech demotywuje, podobne uczucia towarzyszyły nam podczas rozgrywek w „Ghost Stories”, gdzie też niełatwo o zwycięstwo.
Atrakcyjny wybór dla miłośników historii i gier wojennych oraz serii „Pandemia” – pomimo różnic technicznych wrażenia z gry są zbliżone. Najlepiej sprawdza się przy 3 osobach, ze względu na wygodną komunikację i zgranie się. Polecam, jako zamiennik dla „Pandemia Legacy Sezon 0” po przejściu kampanii!
Czas rozpocząć łowy… Dla mnie tutaj nośnikiem gry jest polowanie na Hitlera – tak sobie myślę, że gdyby zrobić nowoczesną odsłonę z Putinem w aktualnych realiach to również byłby megahit.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy 3KROPKI.PL
Film: „Czarna orkiestra” – unboxing
Film: „Czarna orkiestra” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 3 Kropki, 3 Trolle, 9 Planet, Abacusspiele, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, DragonEye, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, Lucky Duck Games, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!