Recenzja gry planszowej Carcassonne

Carcassonne to nie tylko jedna z najbardziej popularnych gier planszowych, o czym wielu zapomina – to rzeczywiście istniejące miasto we Francji, słynne na całym świecie, ponieważ stanowi największy średniowieczny kompleks urbanistyczny. Kiedy byłem dzieckiem miałem okazję zobaczyć te cudowne miejsce. Wielki, warowny gród otoczony grubymi, wysokimi murami dookoła. Wąskie, ciasne uliczki i strzeliste małe domki powciskane wewnątrz, robiących wielkie wrażenie, umocnień, sprawiają, że czujemy się jakbyśmy cofnęli się w przeszłość do rycerskich czasów i zabudowań, tworzonych przez możnych panów mających za swój główny cel ochronić włości przed najazdem wroga. Piękne wspomnienia, polecam zobaczyć.

A teraz o samej grze.

Carcassonne trudno nazwać typową planszową grą, ponieważ jeden kafelek od którego zaczynamy to trochę licha plansza. Tylko, że od tego jednego szczęściarza wszystko się zaczyna! A potem dokładamy i dokładamy i…, dokładamy jeszcze więcej!

W standardowych grach układane z klocków plansze są dodatkiem do reszty gry, tutaj stanowią jednak jej sedno i są podstawą rozgrywki, ponieważ aż do końca wybieramy kwadratowe płytki, dopasowujemy je do siebie i stawiamy naszych chłopów, aby zajęli odpowiednie drogi, klasztory, miasta. Proste i ogromnie wciągające.

Każdy z graczy ma do swojej dyspozycji pionki, którymi obsadza odpowiednie lokacje, jednak warunkiem jest, żeby nie było tam jeszcze ludków od innych graczy. Nasi bohaterzy będą stali tak długo na swoich pozycjach, aż nie skończymy budować danego fragmentu terenu, czyli – okrążymy murami całe miasto, zakończymy z dwóch stron trakt, otoczymy polami klasztor. Kiedy to się stanie, bierzemy takiego zbója i układany w innym miejscu przejmując je w swoje posiadanie i zliczając punkty. Śmiesznie łatwe, ale okazuje się, że trzeba sporo kombinować, ponieważ nie wiemy jaki kafelek wylosujemy za chwilę.

Za zamknięte miasta – za każdy kawałek – otrzymamy po dwa punkty i dwa w bonusie za każdą tarczę osobno; za płytki skończonej drogi po jednym, a za otoczony klasztor łącznie dziewięć. Kiedy położymy pionek na polu, zajmuje on dane łąki otoczone drogami i za w pełni zbudowane miasta, przylegające do tych ziem zbierze jeszcze po trzy punkt.

Młody Giercownik lubi i zna się na puzzlach, a jeśli dziecko potrafi je ułożyć, to będzie również umiało zagrać w Carcassonne i to tworzy z tej pozycji idealną grę rodzinną, z której radość czerpać mogą już nawet maluchy. Jedynie trzeba pilnować, żeby nie pogubić kafelków, bo lubią się pałętać po całej podłodze i często zwiedzają kąty w domu.

W wersję podstawową można grać w dwie lub trzy osoby, więcej nie polecamy, ponieważ płytki mapy zbyt szybko się skończą. Przypadkowość w doborze i przemyślane wykorzystanie przez graczy pozyskanych kafelków tworzy tą grę, dzięki tej losowości wariantów rozgrywki jest nieskończenie wiele i chyba nigdy nie powtórzy się taka sama partia. Ilość dodatków dostępnych – także w Polsce – również oszałamia.

Oglądaliśmy grę w starej wersji i posiadamy na własność edycję z 2015 roku. Różnica w wyglądzie – grafice – jest kolosalna i nie myślcie nawet o starej odsłonie gry, bo tamte ilustracje były po prostu brzydkie w porównaniu z obecnymi. Nowe kwadratowe płytki są bardzo dobrej jakości, dla kilku graczy ich ilość jest wystarczająca. Pionki są drewniane i przyjemne w dotyku, sam ich wygląd może zachwycić.

W Carcassonne gramy bardzo często, ponieważ Młody Giercownik sam po nią sięga. Dla nas jest ona miłym odprężeniem po pełnych napięcia i nerwów zmaganiach w „wielkich grach”. Chrześniacy również już zaopatrzeni i radośni.

Partyjka zajmuje ok. 30 minut, jedyny wymóg to proste podłoże – jeśli bawicie się na podłodze to nie każdy dywan się nada i to by było na tyle, bo Młody Giercownik idzie przebijać uszy – pierwsze w życiu kolczyki już czekają! Trzymajcie kciuki!
Buziaki!

Film: Carcassonne – przebieg gry, poniżej.

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!