Recenzja gry planszowej Gildie Londynu

Zanim przejdziemy do opisu dzisiejszej pozycji chciałbym, abyśmy zatrzymali się na moment i podumali nad czaszką, niczym postaci ze słynnej tragedii Szekspira. Czytałem kiedyś, jak wybrani blogerzy śmiali się z logotypu Czacha Games, a teraz wydawca polonizuje piękne gry: ostatnio opisywani przez nas genialnie ilustrowani „Gangsterzy”, w dzisiejszej recenzji jeden z najlepszych tytułów strategicznych zeszłego roku, nominowane do Golden Geek Best Strategy „Gildie Londynu”, a już na horyzoncie kolejny murowany hit „Keyflower” – czasem role się odwracają i to nie Yorick staje się błaznem…, a my dziękujemy za cudowne gry i życzymy dalszych sukcesów!

„Gildie Londynu” to gra dla 1-4 osób, w wieku od 14 lat, zabawa zajmuje 45-90 minut. W opakowaniu znajdziemy kafle i karty będące podstawą tej gry. Jest tu sporo drewnianych pionków i żetonów, plansza raczej niewielka, bo przeznaczona głównie do punktacji oraz instrukcja, która logicznie przedstawia wszystkie zasady gry. Warto zaznaczyć, że tytułowe Gildie naprawdę istnieją, kilka herbów ukazanych na płytkach jest autentycznych.

Rozgrywka odrobinę przypomina nam „Pięć plemion”, tylko na odwrót – tu będziemy powiększali planszę i dodawali pionki, żeby kontrolować poszczególne płytki. Z kolei wykorzystanie kart pod kolory i środki płatnicze widzieliśmy już kiedyś w „Krainie zamków”. Pozycja powinna spodobać się wszystkim lubiącym gry kafelkowe, ale chcącym czegoś więcej niż tylko ich dokładania – tutaj musimy myśleć perspektywicznie i opanować gildie, zanim zrobią to nasi przeciwnicy.

Rozstawienie dla 2 graczy: płaszczyzna o wymiarach 5×5 kafli, specjalne budynki sąsiadują z ratuszem w centrum (pojedyncza kafla), Gog & Magog nie gra, a Londyn się nie powiększa w fazie rozwoju (co 4 rundy). Rozstawienie dla 3-4 graczy: Kościół St. Lawrence Jewry sąsiadujący z podwójną płytką ratusza otoczonego kaflami, w fazie rozwoju (co 3 rundy) powiększamy planszę rozpoczynając od północy, a następnie kolejnych kierunków świata zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

W grze dla pary rozpatrywanie płytek gildii (zawsze od góry do dołu, od lewej do prawej) następuje co dwie rundy, a w grze dla 3-4 osób po każdej rundzie. Para gra 16 rund, 3 graczy (15), 4 graczy (12). Jeśli prędzej opanujemy wszystkie gildie to siłą rzeczy gra może się skrócić.

Ruchy wykonujemy zgodnie z pozycją, jaką zajmują nasze pionki na torze punktacji – rozpoczynają najlepsi, z najwyższymi notami. Jeśli znaczniki stoją na tym samym miejscu, to ten wyżej położony wykonuje swoją turę jako pierwszy.

Każdą z siedmiu kart na ręce możemy zagrywać na trzy sposoby – odrzucić dowolną i wynająć członka gildii, czyli dodać pionek w naszym kolorze do ratusza, odrzucić kartę w wybranym kolorze i przesunąć pionek na gildię w tej barwie- wybrany herb, zapłacić kartami za odblokowanie akcji specjalnej danej karty. Ilość zagranych kart akcji jest dowolna, limit na ręce zwiększymy do 8 szt. po opanowaniu Uniwersytetu Londyńskiego. W grze występują jeszcze inne kafle specjalne. Gdy posiadamy mistrza w Gog & Magog to wygrywamy wszystkie remisy, w Sali Biznesmenów – bierzemy dwa dostępne neutralne pionki, w St. Lawrence Jewry – dobieramy 4 karty akcji, w Paradzie Burmistrza – dodajemy nowego mistrza w gildii w odpowiednim kolorze.

W trakcie swojej tury wykonujemy akcje z kart i przemieszczamy pionki, a następnie uzupełniamy rękę. Jeśli nie użyjemy kart w danej turze dociągamy 4 szt., w drugim przypadku będzie to para.

W grze chodzi o to, żeby zdobyć przewagę w gildiach i na plantacji – mieć więcej pionków na punktowanych płytkach, zyskiwać nagrody z żetonów i kart. Kafle rozgrywamy negocjując – wymieniając pionki przeciwników na neutralne czarne, głosując – sprawdzamy kto wygrywa dodając do wyniku liczbę mistrzów sąsiadujących z daną płytką, rozdając przywileje – nagrody za 1-2 miejsce. Płytkę obracamy, stawiamy na niej swojego mistrza, a reszta pionków wraca do ratusza. Kafelek plantacji jest rozgrywany w fazie rozwoju, wtedy również powiększamy planszę (3-4 osoby) lub obliczamy wyniki z rozgrywki na koniec zabawy.

Pionek Nadzorcy należy ustawić na płytce z najniższym numerem gildii, wlicza się on do liczby członków gildii, jeśli zamierzamy rozegrać ten kafelek. Plantacje sprawdzamy tylko w fazie rozwoju.

Jest to jedna z najlepszych gier strategicznych zeszłego roku na świecie. Wybór krytyków nie dziwi, ponieważ jest tutaj wiele opcji do przemyślenia i wyboru, a każdy nasz ruch trzeba mądrze zaplanować: wybrać odpowiednie karty akcji, rozegrać je we właściwej kolejności, opanować najlepsze gildie i najbardziej optymalnie rozłożone na planszy względem pozostałych płytek, a w naszych posunięciach oczywiście uwzględnić karty nagród. Losowość występuje w doborze kafli i kart, dzięki czemu nie będziemy narzekali na powtórkę z roz(g)rywki. Nie ma tutaj fajerwerków graficznych lecz przejrzystość i porządek, żeby grać płynnie należy opanować symbolikę, która jest jednak logicznie dobrana, a dla nowicjuszy wprowadzono świetną Kartę Pomocy.

Wspaniały tytuł, który początkowo wydaje się skomplikowany, ale to tylko złudzenie, gra jest mądra i wciągająca. Trzeba zagrać, warto zakupić.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Czacha Games

Film: „Gildie Londynu” – unboxing

Film: „Gildie Londynu” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!