Recenzja gry karcianej Blank

Gry, których komponenty modyfikujemy na stałe w trakcie zabawy szczególnie modne od momentu wydania „Pandemii” w wersji „Legacy”. Tym razem nie walczymy z chorobami, bo to raczej rozrywkowy produkt, bardziej pod luźną imprezę i większą ekipę uczestniczącą w spotkaniu. Zasady banalne, ale co jest w nim piękne i mocno kreatywne, to właśnie wyjątkowa nagroda, którą otrzymany za zwycięstwo.

Blank” kojarzy się z pustą formatką do wypełnienia i ta pierwsza myśl jest właśnie właściwą, gdyż większości kart dostępnych w pudełku czegoś brakuje, lub są całe wolne. Na usta samo ciśnie się nawet słowo – nagie! Autorem gry jest jednak twórca „Eco”, a to znakomita pozycja logiczna, więc i tym razem projektant nie zawodzi oczekiwań.

W świetnym pudełku w kształcie wysuwanej z boku szufladki schowano dwie, na pierwszy rzut oka niemal identyczne talie – karty zasad i karty gry. Z pierwszego stosu wybieramy te biorące udział w zabawie, czyli zapisane przez autora. Tasujemy i wykładamy trzy katy, które będą aktywne podczas rozgrywki zawsze wtedy, gdy zostanie spełniony warunek, jeśli…, to…

Z kart gry korzystamy w komplecie, także z tych pustych. Na wstępie rozdzielamy po 7 sztuk dla każdego uczestnika. Gracze powinni trzymać je w sekrecie i jak najszybciej z nich schodzić poprzez dopasowanie do cyfry lub barwy na karcie wzorcowej – losowo wyłożonej, rozpoczynającej stos odrzucania, a potem górnej – odłożonej, jako ostatnia.

Mamy prawo pozbyć się naraz dowolnej ilości kart – barw lub cyfr, pamiętając o zasadach z warunku gry oraz dostosowując własne działania do widocznej na wierzchu stosu karty z efektem.

Startowa karta jest losowa, podobnie te z naszych wachlarzy, chociaż pewne reguły mogą zmienić nasz stan posiadania i wprowadzić małe zamieszanie na ręce gracza. Wykładając nowe, to my decydujemy, czy idziemy aktualnie w kolor czy numer, musimy być również uważni, gdyż za wszelkie uchybienia czekają nas kary – pobranie kolejnej karty na rękę.

W tej grze są już wyznaczone pewne ramy, gdyż autor podał nam 14 podstawowych zasad – różnorodne, oryginalne i wesołe, jak wydawanie dźwięków, prezentacja gestów, udzielenie zawierającej się w kategorii odpowiedzi, zmiana kierunku kolejki, wymiana kart i kilka innych, ale kształt docelowy gry zależy od graczy! Najlepsze jest to, że wcale nie od właściciela, gdyż to zwycięzca staje się autorem przekształcanej karty – jest nawet specjalne miejsce na parafkę dla mistrza gry.

Warto docenić, że autor pamiętał o osobach mających problem z identyfikacją barw – daltoniści rozróżniają barwy po kształcie obramowania – każda ma inny symbol.

Dla osób potrzebujących pomocy w budowaniu gry udostępniono w instrukcji świetną ściągawkę – pomocne wytyczne pełniące funkcję poradnika, jak można wypełniać puste miejsca na kartach. Oczywiście nic nas nie ogranicza, może jedynie własna wyobraźnia.

Pozycję nabyć można w atrakcyjnej cenie i to mocny argument za zakupem, jednak podstawowa zaleta leży gdzie indziej, jest znacznie głębsza i oddziałuje na psychikę, bo to unikatowość. Naszym zdaniem każdy miłośnik gier karcianych powinien ją mieć, ponieważ po rozgrywkach nigdy już nie będzie dwóch identycznych egzemplarzy na świecie. Nie ma takiej opcji, żeby wszystkie te puste karty zostały zaprojektowane w ten sam sposób, jeśli nie będzie to zabieg celowy.

Wartością dokonywanych w tej grze zmian jest również ich forma – tutaj inaczej niż w przypadku „Pandemii” – kart nie niszczymy, nie ubywa nam elementów gry, a tworzymy wartość dodaną. Dopisujemy zasady, rysujemy obrazki, czyli organizujemy przyszły układ rozgrywki oraz konstruujemy jej komponenty.

W dobie organizowania na rynku warsztatów z projektowania gier planszowych, kiedy w sklepach sprzedaje się zestawy do produkcji swoich osobistych pozycji, a także do ich restartowania, jeśli zostały uszkodzone, ta gra zdobędzie miłośników – ja jestem jednym z nich! A rywalizacja będzie z pewnością zawzięta, gdyż zapisać się w historii gier, jako jej współautor, to duża rzecz i powód do dumy.

Brakowało nam w kolekcji takiej niezwykłej gry karcianej. Rekomenduję za innowacyjność, relację ceny do jakości wykonania, łatwość obsługi i indywidualne podejście do klienta!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy

Film: Blank – unboxing

Film: Blank – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!