Recenzja gry karcianej Memoarrr

Dzisiaj kolejny raz nam udowodniono, że gry memory mają się bardzo dobrze i ciągle mogą pozytywnie zaskoczyć. A nawet więcej! „Memoarrr!” była przecież rekomendowana do „Spiel des Jahres”. Nominacji do najlepszej trójki ostatecznie nie zdobyła, ale jak na grę pamięciową bycie wśród wyróżnionych to wspaniały wyczyn i promocja dla tego tytułu.

My serdecznie witamy kolejnego partnera naszego bloga, niemieckie wydawnictwo „Pegasus Spiele”, które dostarczyło na rynek tak cudowne tytuły jak „Istanbul”, „Kingdomino” czy „Magic Maze”.

Memoarrr!” to memo w pirackich klimatach dla 2-4 uczestników w wieku od 6 lat i z czasem rozgrywki 10-20 minut. Naszym zdaniem z pomocą rodzica może już śmiało zagrać dziecko w wieku 5 lat. Wewnątrz opakowania znajdziemy 25 kart lokacji ukazujących zwierzątko i tło, 7 skarbów wyznaczających liczbę rund, 3 wulkany dla odpadających graczy, kartę z układem gry i 4 podsumowania reguł.

Pozycja ta do gier na zapamiętywanie wprowadza dwie wspaniałe innowacje, czyli rozgrywkę podzieloną na kolejne rundy z eliminacją zawodników, a także zdobywanie skarbów z centrum układu, gdzie przy okazji wybuchają wulkany. Każda kolejna rywalizacja o skarby to więcej informacji z poprzednich rozgrywek, bo karty nie zmieniają lokalizacji lecz są tylko zakrywane, a także większe emocje, ponieważ cennych łupów ubywa. Rozgrywka techniczna, ale z atmosferą poszukiwania złota na bezludnej wyspie, co z pewnością spodoba się dziecku, podobnie jak ślicznie ilustrowane karty, które nam kojarzą się z animacją „Mała syrenka”.

Rozkładamy zasłonięty układ o wymiarach 5×5 kart, następnie bez podglądania usuwamy środkową kartę, wkładamy tam tasowane skarby i na wierzch wulkany w liczbie o jeden mniej niż uczestników zabawy. Każdy ma prawo podejrzenia trzech środkowych kart boku układu przy którym siedzi.

Pierwszy gracz odkrywa kartę – każdą poza obejrzanymi trzema od wszystkich uczestników gry, przy komplecie zawodników do wyboru pozostają zatem karty narożne oraz pas otaczający wulkan. Kolejny uczestnik odsłania kartę z układu, która będzie miała identyczne tło lub zwierzątko. Jeśli się nie uda dopasować elementu otrzymuje wulkan i odpada z bieżącej rundy. Następny gracz znowu odsłania kartę, którą należy dopasować do wcześniejszej, nawet jeśli jej właściciel odpadł, potem powtarzamy cały proces do momentu, aż pozostanie jeden z uczestników, który zdobędzie odkryte już złoto.

Nowym pierwszym graczem zostaje osoba, która zdobyła wulkan z największą liczbą ptaków. Karty należy zasłonić, ale nie zmieniamy ich położenia. Gracz odsłania pierwszą kartę, z puli dostępnych – poza trójkami wiadomymi dla uczestników. Skarbów na stosie w centrum jest już mniej, wulkany kolejny raz zostają dołożone do rozgrywki.

Gra się kończy kiedy wszystkie skrzynie ze złotem zostaną rozdane. Wygrywa gracz, który posiada największą liczbę rubinów – nierówna w kuferkach ze skarbem. W przypadku remisu zwycięzcą jest osoba z największą liczbą kart ze złotem, a jeśli i to nie wyłoni mistrza gry, to z kartą z największą ilością rubinów na pojedynczym malunku.

Do rozgrywki eksperckiej włączają się zwierzątka i ich cechy specjalne. Jeśli odsłonięta karta będzie trafioną, aktywuje unikatową dla bohatera umiejętność. Pingwin – potajemnie podglądasz jedną z nieujawnionych lokalizacji. Ośmiornica – wymieniasz zwierzątko z sąsiednią kartą stykającą się bokiem, nie ma znaczenia czy jest jawna czy zasłonięta. Mors – blokujesz kartę przed odsłonięciem przez kolejnego gracza, co warto wykorzystać kiedy inni mają już wulkany i kolejka szybciej przeskakuje na ciebie. Krab – natychmiastowe wykonanie kolejnej tury, co przydaje się kiedy znasz kartę, a może być zgubne kiedy strzelasz, bo przy kolejnym krabie dalej kontynuujesz. Żółw – nic się nie dzieje. Akcje zwierzątek rozwijają grę, wprowadzają więcej zamieszania do rozgrywki, gdyż powodują roszady w układzie, ale również pozwalają na rozgrywki taktyczne.

Memoarrr!” jest kapitalna! Ma swój własny klimat, który nawiązuje do korsarzy i gorączki złota – przypomina się „Wyspa skarbów” oraz kopanie za skarbem. Dzięki temu, że odkrywamy pojedyncze karty, ale każda z dwoma cechami, bawimy się więcej, ponieważ schemat rozłożenia wystarcza na dłużej, a kolejne rundy to nowe przydatne do poprawnych wskazań, zapamiętane wiadomości.

Super gra! Sytuacja, że znalazła się wśród najbardziej wartościowych pozycji roku nie była przypadkiem, bo to naprawdę rewelacyjny produkt i pasjonująca rozgrywka. Gorąco polecamy dla rodzin z dziećmi, rodzice też będą się dobrze bawić!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PEGASUS SPIELE.

Film: „Memoarrr!” – unboxing

 

Film: „Memoarrr!” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!