Recenzja gry Shy Monsters

Dzisiaj zobaczycie, że gra nie musi być dużych rozmiarów, żeby się podobała i gwarantowała przednią rozrywkę. „Shy Monsters” to świetny pomysł na rozgrywkę, w której jeden z nas jest mistrzem lochu, czy też władcą podziemi i wysyła swoje niespecjalnie odważne potwory do ataku, a jego konkurent – bohater, próbuje przejść trzy poziomy i wydostać się na powierzchnię mając tylko pojedyncze życie, zatem jak w realu. Maleńkie pudełeczko, które zmieści się w kieszeni spodni oferuje wciągającą zabawę, ponieważ projektowanie korytarzy i zasadzek na śmiałka angażuje jak w „Dungeon Keeper”, a przeciwnik z każdym krokiem herosa ryzykuje jego niepewnym losem, emocje towarzyszą zatem każdemu odsłonięciu kafelka.

Wydawcą gry jest Ôz Editions, zlokalizowane w Szwajcarii, w swojej ofercie posiadające kilka gier, w tym „Crypt”, którą można zakupić na naszym rynku, ich najnowsza propozycja została ciepło przyjęta na tegorocznych targach w Essen.

Nieśmiałe potwory” to gra kafelkowa dla pary uczestników w wieku od 10 lat – po kilku rozgrywkach również młodsi gracze zaangażują się w zabawę, czas partii trwa 10-20 minut. W opakowaniu poza płytkami znajdziemy pionek rycerza oraz instrukcje w kilku językach.

Właściciel lochu otrzymuje na rękę 3 płytki korytarza, wyjście na kolejny poziom oraz dobiera ze stosu 2 potwory. Bohater swoją podróż rozpoczyna na kaflu wejścia, a do dyspozycji ma płytki umiejętności ataku oraz skoku.

Rundę rozpoczyna mroczny pan rozkładający plan podziemi, przez który przechodzi konkurent. Kafle muszą łączyć się bokiem, potwory aktywują się jedynie w momencie, kiedy spełnione zostaną określone układy korytarzy, co nazywamy tutaj „strefą komfortu”, ponadto ułożone dwa obok siebie czują „strach przed innymi”, czytaj pierwszy działa zgodnie z zasadami, ale kolejny już nie reaguje, a znaczy to tyle, że wystarczy uśmiercić jednego, a drugi wpada w panikę i nie zaatakuje bohatera.

Budując swój loch zwracamy uwagę na krzyżyki przy potworach – miejsca puste, czarne kwadraty – lokacje zajęte przez kafle (wejście, wyjście, korytarz, również inne monstrum), symbol z kolorem potwora to jego pozycja w układzie aktywacji. Kafle można obracać dopasowując wzór do wizji naszego lochu. Po turze mistrza podziemi przychodzi kolej na dzielnego śmiałka.

Eksploracja to przemieszczenie się o pojedynczy kafel i możemy ją aktywować wielokrotnie, obie umiejętności za to tylko raz na poziom. Na atak decydujemy się przed przemieszczeniem pionka na nową płytkę – jeśli będzie tam potwór, zabijamy go ustawiając na jego miejscu swój kafel, jeśli to pudło, odwracamy płytkę, w obu przypadkach w tej rundzie jest już zużyta. Umiejętność skoku to przemieszczenie pionka nad pojedynczym kaflem w pionie, poziomie lub na ukos w tym przypadku na sąsiednie pole – standardowa eksploracja zakazuje skośnych ruchów. Omijane płytki są ujawniane, jeśli przeskoczymy aktywnego potwora – giniemy. Odsłoniętego potwora, ale nie zabitego płytką ataku należy wyeliminować lub ominąć. Możemy skorzystać z łączenia umiejętności, czyli wyskoku z jednoczesnym atakiem.

Na pierwszym poziomie podziemi heros odsłania dwie płytki przed poruszeniem się, na drugiej kondygnacji będzie to już tylko jedna kafla, a na ostatnim etapie budowy lochu nie ujawni żadnej – odsłoni je dopiero gdy postawi pionek lub przeskoczy.

Kiedy dotrzemy do wyjścia, cały loch tworzony będzie od nowa, ale bieżące potwory są już usuwane z gry. Pamiętajmy jednak, żeby nie ujawniać tożsamości tych ciągle zasłoniętych przy ich zdejmowaniu.

Shy Monsters” można tłumaczyć nie tylko jako nieśmiałe czy wstydliwe, mnie bardziej pasuje tutaj, że potwory są trwożliwe, płoche, do pewnego stopnia bojaźliwe. Pomysł na walkę takimi kreaturami o słabej psychice to fenomenalna idea, coś innowacyjnego, prostego zarazem w regułach, ale w praktyce wymagającego od gracza przemyślenia strategii rozłożenia kafli, a także ostrożnego ich odkrywania przez drugą stronę. Limitowane akcje specjalne oddziałują na rozważne z nich korzystanie, zawsze jednak pozostaje element ryzyka czy też szczęścia. Rozgrywka dla każdego z pojedynkujących się jest odmienna i chętnie się potem zamieniamy rolami. Zawsze jeden sprawdza drugiego i albo przejdzie w jednym kawałku, albo zostanie przechytrzony i zniszczony, to fajna i odrobinę złośliwa gra – my takie lubimy, a że nie zajmuje na półce wiele miejsca – tym lepiej dla ich miłośnika i kolekcjonera!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ÔZ EDITIONS

Film: „Shy Monsters” – unboxing

Film: „Shy Monsters” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!