Recenzja gry planszowej Gram w sylaby

Język polski nie należy do łatwych – szeleszczące litery, skomplikowana gramatyka, całe szczęście, że zaczynamy od nauki sylab. W szkole zazwyczaj dzieci klaszczą w dłonie i dzielą na głos wyrazy, można też inaczej – chyba dużo bardziej interesująco – poprzez grę planszową.

„Gram w sylaby” przeznaczona jest dla dzieci od 7 roku życia, chociaż my polecamy nie czekać do szkoły podstawowej, a zacząć już w przedszkolu. Bawić może się 2-5 graczy, a czas rozgrywki to 20-40 minut.

Gra z początku przypominała nam tradycyjną japońską pozycję „GO”, co prawda tam mamy deskę bambusową i ciężkie kamienie, ale wystarczy spojrzeć na planszę z szachownicą oraz na okrągłe żetony sylab, które układamy na polach. Podobieństwo to bardzo nas zachęciło do zabawy z językiem polskim.

Jest to oczywiście gra edukacyjna, zatem na pierwszym miejscu stawiamy naukę, a dopiero później zabawę. Na cały komplet składają się gra planszowa i książeczka z zadaniami. Elementami gry są żetony – 75 szt. oraz „deska goban”, czyli nasza plansza – może nie drewniana, ale wykonana z dobrej jakości, twardej tektury.

Żetony mieszamy razem i zakrywamy ich stronę z sylabą. Uczestnicy zabawy losują po 4 żetony z puli. Pierwszy z graczy wyciąga dodatkowy żeton i kładzie go na środku planszy na polu start. Teraz może dołożyć swoją sylabę, żeby utworzyć słowo.

Podczas swojej kolejki można dodać więcej niż jedną sylabę, położyć ją w poziomie lub pionie, a także stworzyć kilka wyrazów w trakcie ruchu. Jeśli nie możemy ułożyć wyrazu, to kolejka przechodzi na następnego gracza. Kolejni gracze dokładają swoje sylaby do żetonów leżących już na planszy, nie mogą rozpocząć nowego słowa w zupełnie innym miejscu. Wyłożone sylaby mogą służyć, jako początek nowego wyrazu, znajdować się w środku lub na jego końcu. Słowa mogą być odmieniane, ale muszą mieć sens.

W momencie, kiedy żaden z graczy nie może kontynuować gry, osoba, która dołożyła ostatni żeton, zbiera wszystkie z planszy i kładzie na oddzielnym stosie obok siebie. Podobnie dzieje się, kiedy ktoś pozbędzie się wszystkich swoich sylab. Kolejny gracz wykłada nowe żetony z puli, w tym startowy i gra rozpoczyna się od początku.

Rozgrywka kończy się, gdy kolejny gracz nie może wyłożyć sylaby na pole startowe. Wygrywa zdobywca największej liczby żetonów z sylabami.

Możemy grać sami, traktując grę nie jako rywalizację, a wyzwanie intelektualne – po prostu układając sylaby i budując wyrazy. Przebieg gry jest zbliżony do „Scrabble”, bazuje jednak na sylabach i pozytywnie wpływa na naukę składania wyrazów.

Książka ma 34 strony, zawiera 30 ćwiczeń, instrukcję do gry oraz dyplom dla Mistrza Sylab. Papier jest dobrej jakości, ładne, kolorowe obrazki zachęcają do zgłębiania tematu nauki. Dzieci mają za zadanie: wyszukać krótsze wyrazy w dłuższych, podpisać obrazki z podziałem na sylaby, stworzyć wyrazy z koralików z sylabami, zaznaczyć wyrazy z odpowiednią ilością sylab, stworzyć zdanie z wybranych sylab łącząc je w całość, ułożyć jak najwięcej wyrazów z wybranej liczby sylab, dopisywać brakujące sylaby, wyszukiwać sylaby z wybraną głoską, skreślać niepotrzebne sylaby w tekście, porządkować sylaby według wzoru i kolejności, łączyć w pary wyrazy zawierające identyczną sylabę, dokończyć sylabowe domino, kolorować na podany kolor wyrazy z odpowiednią sylabą, skreślać obrazki rozpoczynające się od konkretnych sylab.

Świetna pomoc dydaktyczna zarówno w szkole jak i w domowej edukacji. Oswaja przyszłego ucznia z gramatyką języka polskiego, zachęca do kształcenia poprzez zabawę. Bardzo przyjazny zestaw dla młodych polonistów i nie tylko.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy wydawnictwu Zielona Sowa.

Film: Gram w sylaby – unboxing

Film: Gram w sylaby – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!