Recenzja gry kafelkowej Keyflower

Produkt, na który czekało bardzo wielu graczy. Naszym zdaniem jeden z najciekawszych, jakie ostatnio pojawiły się na platformie, gdzie to wy wspieracie wasze wytęsknione tytuły. Jeśli lubicie kafle w połączeniu z wieloma aukcjami, a także gospodarowanie zasobami podczas zabawy, to przetestujcie „Keyflower”. Osoby, które w pierwszej kolejności zwracają uwagę na mechanikę gry, a dopiero potem na fajerwerki graficzne będą zachwycone, bo to jedyna w swoim rodzaju taka pozycja. Zapraszamy do recenzji tej już nie nowej, a naszym zdaniem ciągle jeszcze innowacyjnej gry.

„Keyflower” przeznaczony jest dla 2-6 osób, zabawa zajmuje ok. 1,5 – 2h, a wiek graczy oscyluje wokół 13 lat. Najprzyjemniej grać w dwie pary, bo jeszcze nie tłoczno, a już dzieje się bardzo wiele. Projekt został ufundowany wraz z dodatkami, postaramy się i je pokazać w przyszłości.

Z produktem związani są dwaj panowie: Richard Breese, znany właśnie z tej serii oraz Sebastian Bleasdale, odpowiedzialny też za wartościową grę o piratach „Black fleet”, która swoją drogą też mogłaby zostać spolszczona.

W opakowaniu ciężko i tłoczno, bo mamy tutaj masę pionków przez wszystkich kochających obcobrzmiące nazwy, zwanych „meeplami”, sporo w dużej części dwustronnych kafli, drewniane znaczniki zasobów, żetony umiejętności, woreczek do losowania naszych osadników, zasłonki, instrukcję. Zaznaczyć należy, że wydawca zadbał o zapas woreczków strunowych, nic się nie pogubi.

Instrukcja przypomina te z „Puerto Rico” czy „Zamków Burgundii”, ze skrótem reguł w bocznej kolumnie. Nam bardzo to pasuje, ponieważ szybko się z nich korzysta. Spis zasad jest długi, zajmuje aż 12 stron. Są drobne błędy – przykładowo o umieszczaniu zielonych ludzików w woreczku, gdzie po lewej w punkcie B czytacie coś wręcz przeciwnego. Ostatecznie część z nich i tak znika w mieszku więc można to przełknąć. Świetnie, że na końcu znajdziemy prezentację kafli.

Zasłonki są ładnie ilustrowane, ale wykonane z lichego papieru, zatem należy bardzo uważać przy składaniu. Kiedy będą już gotowe, nie ma z nimi problemów, gdyż do pudełka nie trzeba ich demontować.

Bez wdawania się w szczegóły. Generalnie w grze chodzi o to, żeby wykładać płytki w podziale na sezony – zielony listek, kwiatek, brązowy listek, śnieżynka – wiosna, lato, jesień, zima. Z uwagą, że kafle zimy trzymamy zakryte i to my decydujemy o tym, które z nich wejdą do finału. Każdy z nas ma kafel domostwa, osiem wylosowanych z worka ludzików (zielone trzymamy na zewnątrz). Poza tym są łodzie, z których na koniec pory roku będziemy pozyskiwali pionki oraz żetony umiejętności, a zimą dołączali je do naszej wioski. Zasoby dzielą się na żelazo, drewno, kamień i złoto, które jest jokerem i zastępuje pozostałe.

Sedno zabawy tkwi w umiejętnym licytowaniu kafli i właściwym rozmieszczeniu ich w naszym obozie. Każda płytka to 6 boków, każdy z nas rezerwuje sobie jeden na własność i do końca gry po tej właśnie stronie to my prowadzimy nasze zakłady. Jest to niezmiernie istotne, gdyż wszystkie aukcje prowadzone są przy użyciu ludzików o tych samych barwach. Poza licytowaniem mamy prawo umieścić osadnika na kafelku – własnym, cudzym lub neutralnym, wtedy od razu przystępujemy do produkcji, ale ryzykując utratę pionka. Wybrane zasady odnoszące się do barw przy licytacji i zajmowania kafli zmieniają niektóre łodzie.

Osoba, która wygrała licytację oddaje osadników do worka. Ludziki biorące udział, ale które nie wygrały wracają do właściciela, a te stojące na płytce bierze jej nowy właściciel lub wędrują do mieszka, jeśli pozostał on neutralny. Pionki urzędujące na kaflach w wiosce konkurenta przepadają na jego korzyść.

Uruchamiając daną płytkę musimy pamiętać, że może na niej stać do 6 ludzików, a zatem można postawić od razy trójkę i zablokować innych – każda kolejna osoba musi wydać więcej chłopa. Pionki, które biorą udział w aukcji i przegrywają możemy przełożyć na inny kafel pamiętając o zgodności barwy, nie można ich jednak rozdzielać. Możemy też walczyć o kafle kolejności graczy, które dokładamy do wioski zimą.

Na każdej płytce widzimy akcje w ramce u góry – aktualną, a także na dole – co nam da dany kafel po jego ulepszeniu i obróceniu na drugą stronę. Koszt zmiany ukazany jest na strzałce.

Zasoby zdobyte kiedy stoimy na cudzym kafelku odkładamy do własnego domu, a te wyprodukowane w naszej wiosce pozostają u rzemieślnika. Teraz czeka nas jeszcze transport i ulepszanie kafli. Ikona z wozem pokazuje liczbę ruchów, które wykonujemy na jednym bądź więcej zasobach – możemy je dzielić, ale wtedy transport odbywa się na mniejsze odległości. Płytki powinny być połączone drogami, najlepiej z domem w centrum, żeby wszędzie było w miarę blisko.

Zwycięzcą zostaje gracz, który uzbiera najwięcej punktów z kafli i zasobów.

Najlepsze w tej grze są aukcje – po kilka naraz, oraz mnogość pobocznych decyzji. Musimy kombinować, które kafle pozyskać na własność, a które wykorzystać bez licytacji. Podejmujemy decyzje o rozplanowaniu wioski, transporcie towarów, wyborze łodzi.

Gra nie jest bardzo widowiskowa, ponieważ obrazki są raczej schematyczne i dość blade, ale za to symbolika jest bardzo czytelna. Mechanika jest nietypowa, ponieważ rzadko się spotyka kafelki z aukcjami na kolory. Zabawa to sporo myślenia, aby najrozsądniej rozmieścić ludzi, ale nie czujemy, że się dłuży – wręcz przeciwnie, czasem brakuje czasu na dopracowanie planu. Jest też pasowanie, jeśli teraz mówimy stop, a kolejka do nas dojdzie, to mamy prawo kolejny raz dołączyć do licytacji, bo przecież sytuacja w grze mogła ulec diametralnej poprawie na naszą korzyść.

Rewelacja! Dla osób wartościujących gry nie ze względu na ilustracje i opisy fabularne, a pomysł na przebieg rozgrywki jest to produkt, który trzeba mieć na półce we własnej kolekcji. Gorąco polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy CZACHA GAMES

Film: Keyflower – unboxing

Film: Keyflower – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *