Recenzja gry Ukryte tropy Tajemnicze domostwo

Rozszerzenie „Ukryte tropy” zakupiliśmy głównie po to, aby mieć więcej kart do dyspozycji w „Tajemniczym domostwie”. Są tutaj jednak i karty zmieniające przebieg samej gry, a ściśle rzecz ujmując nakładające pewne kary na błędne wskazania.

Gra dla 2-7 graczy w wieku od 8 lat, długość rozgrywki 30-60 minut. W pudełku znajdziemy 6 nowych lokacji, przedmiotów i postaci, a także 42 nowe karty snów i 3 czerwone wskaźniki fałszywych tropów, oraz krótką instrukcję.

Naszym zdaniem wydawca powinien dołożyć do pudełka jeszcze zasłonki dla ducha, ponieważ odcienie farby są inne. W snach to nie przeszkadza i jest bez znaczenia, w lokacjach specjalnie nie widać różnicy, ale w przedmiotach i przede wszystkim przy osobach bystre oko dostrzeże zmianę. Otóż błękitny kolor poświaty przy świecy jest bardziej głęboki, zatem jeśli dwie takie karty leżą odsłonięte obok siebie może to naprowadzić śledczych, że jeden z graczy ma kartę z dodatkowego zestawu – czyli jedną z 6 nowych z dodatku – zawężone pole dla poszukiwań w zależności od liczby wylosowanych kart. Zasłonki można ściągnąć za symboliczną kwotę plus koszt wysyłki, co nie każdemu przypadnie do gustu.

Odnośnie kolorów – te nowe barwy są jednak dużo lepsze, niebieski wydaje się mniej pastelowy, bardziej świecący, mroczny i magiczny, jeśli te same farby zastosować do podstawki to będzie jeszcze bardziej atrakcyjna.

Jakie są te nowe karty? Zaczynając od snów, bo tych pojawia się najwięcej. Dużo tutaj zjawisk pogodowych, przeciwności na pojedynczej karcie, mrocznych postaci, odwołań do sztuki – przede wszystkim malarstwa, motywy bajkowe, średniowieczne – głównie rycerstwo, zwierzęta – najczęściej ptaki i ryby, skojarzenia z rewolucją przemysłową i motywy industrialne – bilon i banknoty oraz kolej, pojawiła się nawet ilustracja nawiązująca do gry „Osadnicy: Narodziny Imperium”.

Przedmioty interesujące, w szczególności podobają się laleczka voodoo, sidła oraz szpic obcasa – idealne narzędzie zbrodni dla wściekłej kobiety. Lokacje: mroczne drzewo i osobno – zawieszony na nim domek, kamienny krąg na wzór Stonehenge, wysuszony basen – znakomite uzupełnienie włości opuszczonego domostwa, poddasze, a na koniec kopalnia, która bardzo nas ucieszyła – przyjemny ukłon w kierunku tradycji górniczych.

Postaci – wytwórca perfum – bardzo nam odpowiada, ponieważ budzi skojarzenia z mrocznym filmem „Pachnidło”, który opowiadał przecież historię mordercy. Ponadto: cieśla produkujący drewniane zabawki, szachista, strażak, kowal, architekt. Wszystkie karty w podobnej stylistyce do oryginału.

„Fałszywe tropy” polegają na tym, że zestaw kart do odgadywania zwiększa się o jedną na każdym poziomie u śledczych – w przedmiotach, lokacjach i postaciach. Duch wybiera z siedmiu snów pojedyncze dla każdej z tych kart, które mylą śledczych i kładzie obrazy na karcianych wskaźnikach danego poziom zagadki. Kart snów informujących o fałszywych tropach nie zmieniamy do końca rozgrywki.

Kiedy któryś z graczy położy znacznik na karcie z fałszywym tropem, duch informuje o błędnej karcie i o karze za jej wskazanie, jednak nie o tym, który to był obraz – chociaż po dołożeniu karnej karty do zestawu ducha dla danego pionu śledczego, można się domyślić, o które wskazanie chodziło. Utrudnienia to dodatkowe karty do odgadnięcia – przedmiotu, potem lokacji, postaci, a następne okrojony wybór – ze zmniejszonej do czterech kart ilości snów.

Generalnie naszym zdaniem te nowe reguły są raczej niepotrzebne i za mocno utrudniają rozgrywkę, która nie należy do najprostszych. Z drugiej strony bardzo rozegrani miłośnicy „Tajemniczego domostwa” pewnie chętnie z nich skorzystają i będą zadowoleni z odświeżenia dobrze znanych i ogranych zasad.

Rozszerzenie warto posiadać przede wszystkim z uwagi na dodatkowe karty, które wzbogacają podstawową talię.

Film: Ukryte tropy Tajemnicze domostwo – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!