Recenzja gry planszowej Król Budowniczy

Ta gra została określona przez wydawcę, jako „rodzinna gra strategiczno- przygodowa”, ten skrócony opis znakomicie oddaje jej charakter. Otóż jest rodzinna, a więc lekka, można w nią zagrać z dziećmi, również osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z grami planszowymi poczują się bezpiecznie, gdyż nie ma tutaj natłoku zasad i jakichś skomplikowanych analiz. Strategiczna – z pewnością, ponieważ planujemy działania i podejmujemy decyzje – walczymy z konkurentami, rozbudowujemy swoją krainę o kolejne obiekty, kusimy los sprawdzając, jakie przyniesie wydarzenia, a ostatecznie ścigamy się do sali tronowej, aby objąć tron całej krainy. Przygodowa – a jakże, bo są przecież zdarzenia i płynące z nich doświadczenie, jest też historia zapisana na kartach losu i w wyborach graczy – leżące przed nami budynki i sztandary stojące na planszy, a najważniejsze – jest przeżywanie tego wszystkiego, co nas spotyka.

Król Budowniczy” to gra planszowa dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, czas rozgrywki 30-90 minut. Naszym zdaniem dziecko w wieku 6-7 lat na spokojnie zagra z rodzicami, nie ma się czego obawiać, a czas – standardowo raczej do wyśrodkowania, trwa ok. 1h.

Po rozłożeniu planszy myślimy sobie – całkiem fajny, typowo polski zamek, taki ze Szlaku Orlich Gniazd, wypisz wymaluj Bobolice. Ładnie wyglądające tartaki z zapracowanymi ludzikami również przypominają, że to rodzima produkcja, co cieszy.

Celem gry jest wybudowanie zamku i dotarcie do sali tronowej w lokacji usytuowanej w centrum planszy. Oczywiście, aby otrzymać kartę zamku, należy opłacić w drewnie i złocie inne budowle wymagane wcześniej, które gotowe, przynosić będą nam profity – drewno, złoto. Przeciwnicy również będą się rozwijali, a także najeżdżali nasze kopalnie i tartaki lub atakowali armię – pionka, co skutkuje podpaleniem karty budynku – ugaszenie to podwójna opłata kosztu zakupu. Nie ma zatem lekko, wszyscy rywalizujemy o władzę, jak to w życiu.

Miejsca startowe na niebiesko, tartaki na brązowo, kopalnie na złoto. Z planszy zdobyć możemy co turę 10 jednostek złota i drewna z każdej objętej w posiadanie lokacji. Poruszamy się opłacając każde oczko złotem, zawsze po liniach prostych – poziom, pion lub na ukos.

W swojej turze wykonujemy albo ruch, albo zakup budynku. Przekraczając linię losu pobieramy kartę wydarzenia – zielona przynosi złoto, drewno, dodatkowy ruch, a czerwona szkodzi, to pech, a więc oddajemy wybrane zasoby. Startujemy z 20 jednostkami złota i 5 drewna.

Bank może nam wymienić brakujące do zakupu surowce, jednak opłata jest podwojona, zatem niekorzystna. Kiedy następuje bitwa, ponosimy opłatę za działania wojenne, a zatem ryzykujemy wyłożoną kwotę, kiedy przeciwnik posiada zamek, jest ona potrojona, a wynik zawsze niepewny, gdyż uzależniony od koloru pobranej ze stosu karty – zieleń to sukces. Celem tej negatywnej interakcji jest podpalenie budynku wroga – uszkodzony nie przynosi korzyści, lub przejęcie miejsca oznaczonego sztandarem, a także wyrzucenie pionka na miejsce rozpoczęcia wędrówki.

Z komponentów otrzymujemy jeszcze kartę rachunkową, którą uzupełnić możemy o nasz aktualny stan zasobów. Nie jest ona konieczna do gry, ale zawsze to milej niż pisać na własnej kartce.

Król Budowniczy” nie jest zaawansowaną grą strategiczną czy ekonomiczną, natomiast jest czymś pomiędzy, z przeznaczeniem raczej dla amatorów. Natomiast jest świetnym wyborem, dla osób preferujących pozycje niewymagające, bazujące na mądrzejszej niż dziecinna tematyka, przeznaczone dla całej familii.

Gra jest całkiem niezła. A jeśli istotny jest dla was koszt zakupu to bardzo dobra, gdyż ciężko będzie znaleźć grę strategiczną lub ekonomiczną na tym poziomie w adekwatnej cenie – tutaj wydawca zdecydowanie przebija konkurencję.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: Król Budowniczy – unboxing

Film: Król Budowniczy – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!