Recenzja gry karcianej Maskarada: Rozszerzenie

Skoro wczoraj, dzięki uprzejmości wydawnictwa „Rebel” mogliśmy zademonstrować wam „Mascarade” to dzisiaj idziemy za ciosem i opowiemy o rozszerzeniu do tej gry. Dodatek nie jest samodzielną pozycją, ponieważ wybrane karty z podstawowej gry pojawiają się w obsadzie ról przejmowanych przez uczestników, wprowadza natomiast wiele nowych postaci, które urozmaicają rozgrywkę interesującymi zdolnościami.

Maskarada: Rozszerzenie” to gra dla 2-13 osób, ze wskazaniem na mały tłum, dla dzieci w wieku od 10 lat, czas rozgrywki ok. 30 minut. Granice dostępu do gry można obniżyć, jeśli dziecko jest rozegrane.

Należy zacząć od tego, że jest to duży dodatek, ponieważ uzupełnia stos o kolejne 13 kart osób, które można dołączyć do talii. Jak w oryginale, mają one również swoje znaczniki. Wprowadzono 5 kart pomocy, które z pewnością ułatwią rozgrywkę – liczba ściągawek ulega teraz podwojeniu. Wszystkie reguły pokazane są na symbolach, jedyne napisy w języku angielskim to nazwy postaci. Nowy element to też karta cmentarza – umieszcza się pod nią karty, wykorzystuje nekromanta.

Ilustracje na kartach stoją na bardzo wysokim poziomie, artyzm powala na kolana. W dodatku postaci są równie teatralne, dworskie co poprzednio, ale dochodzą też nowe – mroczne, a wręcz demoniczne, jak nekromanta.

Wprowadzono tutaj 6 scenariuszy, czyli możliwych zestawień kart, dla 2 i 3 graczy oraz powyżej 6 osób. W grze powinien grać sędzia, natomiast jeśli nie uczestniczy w zabawie, to dwie trzecie postaci musi posiadać symbol sakiewki – chodzi o dostarczanie pieniędzy z banku, co dynamizuję rozgrywkę i pcha ją do przodu.

Z kurtyzany można korzystać – dziwnie zabrzmiało! Kiedy przynajmniej jedna trzecia składu to kobiety. Karty umieszczone na środku stołu nie mogą stać się ofiarami księżniczki i uzurpatora. Przejdźmy zatem do opisu tych nowych profesji.

Alchemik wprowadza roszadę bogactwa, pieniądze wszystkich graczy wędrują do sąsiadów po lewej lub prawej stronie, w zależności, jaki kierunek wybrała postać.

Aktorka kopiuje zagraną ostatnio kartę, czyli wykorzystuje jej umiejętność – kolejni wieśniacy w tym przypadku poza pobraniem monet płacą grzywnę do sądu, kopiuje też zdolność uzurpatora i nekromanty, nie kart, których oni używają – ujawnionej i wybranej. Aktorka wyłączona jest z korzystania ze zdolności potępionego.

Kurtyzana – wskazuje gracza po prawej stronie, jeśli to postać męska to oddaje jej trzy monety. W przypadku kurtyzany przydaje się informacja zawarta w instrukcji odnośnie płci – ze szpiegiem można się pomylić.

Hazardzistka – postać ryzykowna, ponieważ bierze w tajemnicy 1-3 monety z banku, ale inkasuje je tylko wtedy, kiedy wybrany gracz nie odgadnie ilości, którą pobrała – w przypadku poprawnego wskazania konkurenta, to on wygrywa pieniądze.

Lalkarka wybiera dwie osoby, którym zabiera pojedyncze monety i każe im się przesiąść – postaci i bogactwo przechodzą zatem w cudze ręce.

Potępiony – nigdy nie może zostać ujawniony, bo inaczej zostanie wyeliminowany, usuwa także właściciela postaci, która doprowadziła do jego ujawnienia , wtedy posiadacz potępionego przejmuje tożsamość osoby demaskującej.

Mecenas, podobnie jak król otrzymuje trzy monety, ale dodatkowo korzystają sąsiedzi po bokach, którzy biorą po jednej.

Żebraczka – pojawiła się, jako bonus w wersji podstawowej, tutaj otrzymała zdolność – każdy z graczy po kolei ma jej oddać po jednej monecie, do czasu, aż natrafi ona na posiadającego identyczne bogactwo.

Poskramiacz niedźwiedzi – pusta karta, jak wcześniej żebraczka, sami wymyślamy umiejętność lub korzystamy z pomysłów z sieci.

Nekromanta – działa podobnie do aktorki, on jednak nie kopiuje, a wykorzystuje karty ze cmentarza, czyli umiejętności, których nie posiadają inni gracze. Zużyta karta odkładana jest poza grę.

Księżniczka – pobiera dwie monety z banku i wskazuje gracza, który ujawnia swoją kartę reszcie składu, ale sam jej nie podgląda!

Mędrzec – podgląda dwie karty graczy lub neutralne i otrzymuje monetę.

Uzurpator – odgaduje tożsamość karty gracza, jeśli dobrze wskazał to kopiuje jej zdolność.

Z nowości w tej grze bardzo podoba nam się zamienianie się miejscami graczy. Z kolei obawiamy się gry z potępionym, ponieważ ta karta to naszym zdaniem zbyt duże ryzyko eliminacji, co jest oczywiście emocjonujące, ale po fakcie dokonanym odpadający z gry nudzi się i czeka na jej zakończenie, co może potrwać. Rewelacyjnym pomysłem jest zabawa w zgadywanie monet, bo jest to naturalne rozwinięcie identyfikacji tożsamości i świetna kontynuacja idei samej gry. Wybrane postaci naszym zdaniem wprowadzone odrobinę na siłę, natomiast zawsze to urozmaicenie, które przedłuża żywotność produktu i wprowadza pewien chaos. Kiedy korzystamy z „Maskarady Rozszerzenie” na pewno jest więcej zamieszania i ruchu przy stole, a zatem robi się weselej. Mocny dodatek, chociaż robi się odrobinę trudniej – zapanowanie nad przebiegiem kart pomiędzy graczami to teraz mistrzostwo świata – gra staje się jeszcze bardziej nieprzewidywalna!

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!