Recenzja gry Kaleidos

Dobra gra imprezowa zawsze przyda się w domu, ponieważ zazwyczaj ograniczeni jesteśmy do 4-5 uczestników zabawy, a co kiedy zapraszamy gości na urodziny? Pozycje z kategorii „gry party” nie lądują na naszym stole często, ponieważ zazwyczaj przeznaczone są dla większej grupy, okazjonalnie jednak są bezcenne i wtedy nabierają wartości!

Kaleidos” to gra słowna i skojarzeniowa dla 2 i więcej graczy w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki ok. 45 minut. W opakowaniu komponenty dla 4 uczestników, którymi dzielimy się podczas zabawy zespołowej lub powiększając indywidualną liczbę samodzielnych graczy. Znajdziemy więc 4 zestawy po 5 dwustronnych obrazów – duże karty wielkości prawie całego pudełka, 4 tekturowe sztalugi, talię kart alfabetu, 4 ołówki, notes, klepsydrę i instrukcję.

Koncepcja jest banana, ale znakomita. Stąd bawimy się rewelacyjnie, a tłumaczenie przebiegu gry jest nam niepotrzebne i to także doceniamy w tej grze! Rozdajemy członkom rodziny czy znajomym komplet kart lub zasiadamy wszyscy przed jedną, ewentualnie po kilka osób korzysta z każdej sztalugi – wedle uznania i liczebności gości. Losujemy literę, która da początek każdemu terminowi w aktualnej rundzie. Teraz w czasie przesypywania się piasku musimy wyszukać na karcie jak najwięcej obiektów zaczynających się od wylosowanej litery. Jeśli będą się powtarzały z innymi graczami, to otrzymamy za nie pojedyncze noty, a jeśli tylko my je podamy – aż 3 punkty!

Krytyk powie, że karta to skończona liczba elementów, zatem gra starczy na kilkanaście rozgrywek, minie się jednak z prawdą! Każdy obiekt to tylko wzór – pewne wyobrażenie, skrót myślowy, atrybut, a do tego są jeszcze relacje, które również możecie zauważyć na rysunku! Doszukacie się tutaj marek, narodowości, materiałów składowych, wybranych cech, reprezentacji dla emocji, związków przyczynowo- skutkowych i pewnie jeszcze wielu innych rzeczy. Na kartach znajduje się bardzo wiele obiektów, ułożone są z pozoru chaotycznie, niekiedy częściowo pozakrywane. Wiele z nich to szczegół, który może być częścią większej całości, a niektóre to uogólnienie dla jakiejś profesji czy dziedziny wiedzy. Przekonujcie, argumentujcie mądrze, walczcie o swoje racje i bądźcie kreatywni, ponieważ im bardziej oryginalne, a jednak trafnie powiązane z graficznym schematem będzie wasze wskazanie, tym wyższa punktacja. Pamiętając o początku hasła, bo jest i karta, która tak jak nasza fantazja odmienia każdą rozgrywkę.

Zabawa budzi silne emocje. Warto jednak dobierać się składem, który intelektualnie sobie odpowiada – rodzic wygra z dzieckiem, ponieważ zazwyczaj jego wiedza jest szersza i głębsza, dorosły zna również więcej określeń bliskoznacznych. Polecamy, aby grali rówieśnicy lub zespoły łączone – starszy i młodszy gracz wspierający się nawzajem – różnica pokoleń i wyobrażeń gwarantuje kompletnie różną interpretację i ocenę widocznych elementów składowych. Rywalizacja jest świetna i nie tylko z dziećmi w wieku 10 lat! Istotny fakt, to jedynie identyfikacja litery. Pamiętacie kapelusz z „Małego księcia”, który okazał się wężem po obfitym posiłku? To teraz już wiece, że nie tylko racjonalne podejście ma tutaj sens! Młodsze dzieci mogą jednak nie nadążyć za wami i wtedy warto przestawić klepsydrę raz jeszcze.

W minimalnym składzie i z maluszkami możemy traktować, jako rozwiązywanie zagadek czy grę edukacyjną – forma asocjacji symbolu litery z jej rysunkowym odpowiednikiem.  

Gra została doceniona przede wszystkim na rynku włoskim – pochodzenie, ale również francuskim, oraz niemieckim – rekomendacja do Spiel des Jahres. Rozgrywka znacznie wykracza poza takie ilustrowane „państwa- miasta”, ponieważ obraz i jego położenie ofiaruje nam o wiele więcej niż samo słowo! Dla nas to specyficzny łącznik „Dixit” z „Kalambury” słownym. 

Z dużym prawdopodobieństwem, jest to najlepsza gra imprezowa, jaką w tym roku mamy szansę testować – może to was przekona, chociaż i tak rekomendujemy rozgrywkę.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line.

Film: „Kaleidos” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!