Recenzja gry planszowej Banjooli Xeet

Z przyjemnością przedstawiamy wam nowego partnera naszego bloga, wydawnictwo ze słonecznej Hiszpanii – GDM Games. Oto ich najnowszy produkt, druga edycja uznanej już na rynku gry „Banjooli Xeet”, czyli wyścigu strusi. Pozycja otrzymała nominację do Golden Geek w kategorii najlepszej gry dla dzieci oraz Finalista 2009 Granollers.

Ga kościana, z modułową planszą, będącą torem wyścigu, w zabawie wykorzystujemy również żetony. Pozycja jest wolna językowo i przeznaczona dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat. Czas rozgrywki trwa ok. 30 minut. „Banjooli Xeet” stworzył świetny duet – projektant Diego Ibanez oraz ilustrator Pedro Soto, którzy współpracowali już razem przy „Holmes: Sherlock & Mycroft”.

Wewnątrz opakowania znajdziecie 6 kości – pięć ruchu i jedną czaru, 10 dwustronnych kawałków terenu, 10 dwustronnych żetonów strusia – biegnący bądź wystraszony, 11 krzaków jagód, 10 kart prognoz zakończenia wyścigu, żeton lwa. Komponenty są dobrej jakości i wyglądają ładnie.

Wcielamy się tutaj w rolę czarnoksiężników, którzy walczą o wpływy w swoim plemieniu, a najlepszym dla nich sprawdzianem jest tradycyjny wyścig strusi, którego ostateczne wyniki mamy przewidzieć. Oczywiście wpływamy na przebieg rywalizacji ptaków, aby nasze prognozy były trafne. Punkty otrzymujemy za trzy pierwsze kolory na mecie, a jeśli ostatni struś będzie pasował to zostaną one podwojone.

Rzucamy kompletem sześciu kości, wybraną przez gracza ilość możemy raz przerzucić. Następnie przesuwamy jednego strusia o liczbę pól równą ilości wyrzuconych ścian kostki – barwa odpowiada zwierzęciu, a biały kolor to joker. Druga opcja to wykorzystanie czarnej kości magii.

Struś porusza się zawsze do przodu – w linii prostej lub na ukos, może przeskoczyć znajdującego się przed nim innego ptaka – również po skosie, wykorzystując tylko jedną jednostkę ruchu. Jeśli nie możemy poruszyć wybranego strusia, wybieramy innego. Nie można przeskoczyć nad skałą oraz nad kilkoma sąsiadującymi strusiami, płoty oddzielające tory również są stałą barierą.

Używając czarnej kostki rzucamy zaklęcie na strusia, który przestraszony chowa głowę w piasek, dopiero kolejne odblokowanie czarem budzi strusia do biegu lub polowanie, o czym później.

Gracze otrzymują finałowe punkty za wybrane barwy strusia na określonych trzech pierwszych pozycjach. Jeśli kolory się zgadzają, ale nie trafiliśmy z miejscem, zdobywamy po 2 punkty za takie zwierzęta. Jeśli prognoza odnosząca się do ostatniego strusia jest właściwa, podwajamy wynik, w przypadku remisu nie mnożymy punktów.

Jeśli struś zostanie wystraszony stojąc na grzebiecie krokodyla, należy go przenieść poza teren specjalny do przodu lub do tyłu oraz odwrócić żeton na aktywną stronę – krokodyle próbują go upolować. Jeśli struś zatrzyma się na lawie, cofa się do tyłu, na twardy grunt. Jeśli wejdzie w wir czarnoksiężnika, zostanie zamieniony pozycjami z wylosowanym na kostce kolorem, a gdy wypadnie identyczna barwa, to chowa głowę w piasek. Most nad wąwozem to trzy pola na wąskim przejściu.

W krzakach może się ukryć nowy struś – poruszany teraz przy użyciu białej ścianki, na którego nie działają czary. Na krążkach możemy znaleźć skórkę od banana, dzięki której przyspieszymy, ale także wcześniej wspomniany portal – wir czarnoksiężnika lub żeton, który każe nam zastosować każdy wynik z wyrzuconych kości ruchu, nie tylko pojedynczy wybrany przez gracza.

Lew śledzi zawodników od startu – gniazda ptaków – i za każdym razem, kiedy struś chowa głowę w piasek, przemieszczany jest o 2 pola w stronę ostatniego uczestnika wyścigu i jeśli ugryzie, to maruder przesuwa się o 2 pola w stronę mety – ucieczka przed drapieżcą.

Banjooli Xeet” przypomina nam inne gry „sportowe” typu „Sawanna”, „Pędzące ślimaki” czy „Goblinpiada”. Jest to gra losowa, ponieważ to kości determinują ruch, natomiast to my wybieramy kolor i najlepszą drogę dla strusia, ewentualnie zamiast biec – zatrzymujemy ptaka, którego aktualna pozycja nie pasuje do naszego schematu. Gramy pod prognozy, zatem za każdym razem będą różne cele, a plansza i układ krzaków również mogą się zmienić. Lew gwarantuje ruch kiedy nie mamy szczęścia w rzutach lub inni nieustannie straszą naszego ukochanego strusia. Apetyt krokodyla sprawia, że wąskie gardło nie występuje. Gra jest prosta, wesoła, urodziwa – dzieci będą bardzo zadowolone.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM Games

Film: „Banjooli Xeet” – unboxing

Film: „Banjooli Xeet” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!