Recenzja gry planszowej Milionerzy

Trafiają się nam czasem takie gry, o których nieważne, co napiszemy, one i tak się sprzedadzą! Tak jest z „Milionerami”, ponieważ teleturniej jest tak bardzo popularny, że tak naprawdę promocja produktu jest zbędna – może jedynie poinformowanie, że taka zabawka istnieje. Nas najbardziej w tej produkcji interesowała kwestia odwzorowania kół ratunkowych, jak oni to zaadaptowali na potrzeby gry towarzyskiej?

Milionerzy” to gra planszowa typu quizowego dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat. Pudło jest wielkie, ciężkie i widowiskowe. Wewnątrz znajdziemy planszę składaną w połowie z dobrze rozpoznawalnym przez widzów telewizji drzewem sum pieniężnych, o które walczymy i progów gwarantowanych. Każdy z uczestników będzie na tej drabinie bogactwa wspinał się indywidualnie, a prowadzący teleturniej będzie zmieniał się co rundę.

Kolejne tajemnice, które ujawnia zawartość pudełka to 12 talii kart o rosnącym poziomie trudności pytań dla poszczególnych wygranych. Innowacyjne, niespotykane w innych grach są opakowania na karty – wkładamy je do plastikowych tabliczek, gdzie będziemy mogli zakrywać wybrane warianty odpowiedzi dla każdego z zawodników z osobna. Spis komponentów zamykają czeki, które otrzymują gracze, żetony informujące nas o zużyciu danego koła ratunkowego, karty liter dla podpowiedzi oraz pionki – te ostatnie w porównaniu do reszty elementów wyglądają naprawdę źle i szkoda, że zamiast tandetnego plastiku nie pomyślano o eleganckich, drewnianych znacznikach. Instrukcja jest krótka, ale logiczna i wystarczająca.

Na każdej karcie znajdziemy pytanie konkursowe oraz 4 warianty odpowiedzi, z których jedynie jedna będzie poprawna, została ona wskazana na odwrocie. Tak, jak w słynnym programie są tutaj trzy progi dla wypłaty gracza – jeden tysiąc złotych, czterdzieści tysięcy, tytułowy milion. Skorzystać możemy z kilku ułatwień – „pół na pół”, „telefonu do przyjaciela”, „pytania do publiczności”.

Zastosowano tu podział ról, każdy z graczy będzie zarówno prowadzącym – organizatorem zabawy oraz rozgrywającym – jej uczestnikiem. Na pytanie odpowiadają wszyscy pozostali gracze poza czytającym i jednocześnie dokonującym selekcji podczas udzielania wskazówek. Podpowiedź „50:50” polega na zakryciu dwóch odpowiedzi, w taki sposób, aby reszta graczy nie widziała tej czynności, korzystający z koła zasłania jedną z dwóch pozostałych w przypadku rozwiązywania zadania.

Telefon do przyjaciela” polega na użyciu kart z literami. Gracz korzystający z koła ratunkowego wybiera jednego z rywali, który wykłada w sekrecie kartę z sugerowaną przez niego odpowiedzią, drugą – poprawną wystawia prowadzący grę, w parze rozwiązań mogą się więc znaleźć dwa poprawne wskazania lub jedno błędne, a drugie właściwe.

Pytanie do publiczności” przebiega podobnie do powyższego działania, tym razem jednak każdy z uczestników wykłada kartę, a prowadzący teleturniej tą gwarantującą zwycięstwo na tym etapie gry.

Sytuacja z podpowiedziami komplikuje się kiedy bawią się jedynie dwie osoby, wtedy gracz proszący o pomoc wykłada jedną kartę odpowiedzi, a jeśli ta jest błędna – kolejną, ma zatem dwie szanse przy każdym z kół ratunkowych. Ogólnie, te lepiej sprawdzają się w przypadku kompletu graczy.

Jeśli na spotkaniu jest nas więcej, zawsze wybrani domownicy mogą odgrywać rolę publiczności, możemy również podzielić się na zespoły i każdy prowadzi wybrany pionek. Realny telefon do znajomych również jest interesującym pomysłem, dla osób mających tanie rozmowy.

Milionerzy” wyglądają znakomicie, rozgrywka wiernie odwzorowuje zasady teleturnieju. Zastosowane mechaniki kół ratunkowych zdają egzamin kiedy bawimy się w 3-4 osoby, dla pary wygląda to mniej efektownie. Pytania są interesujące, a sprawdzona formuła zabawy podoba się uczestnikom. Do momentu ogrania wszystkich kart zabawka z pewnością pozostanie w naszej kolekcji. Gra przypadła nam do gustu.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TM TOYS

Film: „Milionerzy” – unboxing

Film: „Milionerzy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!