Recenzja gry planszowej Zamek Smoków

Uwaga! Dzisiaj będzie bestseller, który znajdzie się w najlepszych grach tego roku według naszej opinii. Jeśli lubicie gry logiczne powiązane z konstruowaniem własnych budowli i stylizowane na chiński „Mahjong” to dobrze trafiliście!

Zamek Smoków” to gra abstrakcyjna dla 2-4 osób w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30-45 minut. Za ten projekt odpowiedzialni byli: Hjalmar Hach („Fotosynteza”), Luca Ricci, Lorenzo Silva („Wybuchowa mieszanka”, „Steam Park”). Zastosowane mechaniki to układanie kamieni oraz kompletowanie odpowiednich wzorów.

Zanim przejdziemy do opisu gry, który będzie bardzo pozytywny, bo to produkt z najwyższej półki, na który długo czekaliśmy, taki rynkowy HIT – krótka przygoda związana z jego testowaniem. Otrzymaliśmy grę od sklepu taniaksiazka.pl i tutaj należą się gratulacje za obsługę klienta! Po otwarciu w trakcie przygotowywania do pierwszej rozgrywki okazało się, że fabrycznie popełniono pomyłkę – wybranych kamieni były podwójne ilości, innych nie było wcale. Sklep od razu stanął na wysokości zadania i wysłał produkt pełnowartościowy. Zapytaliśmy też wydawcę, czy były już jakieś zwroty i okazało się, że tylko my mieliśmy niefart, aczkolwiek również zaproponowali dosłanie brakujących elementów. Takie postawy bardzo cieszą, dziękujemy!

W trakcie zabawy będziemy użyczali sobie budulec z niszczejącego wielkiego zamku smoków na własne rezydencje. Każdy z graczy układa kamienie na swojej planszy lub na odwróconych symbolem ku dołowi scalonych wcześniej kamieniach. Cztery lub więcej kamieni z identycznym rodzajem oznaczenia – ważny jest symbol nie jego liczba – przekładamy na drugą stronę. Dodajemy pagody świątyni, których ilość uzależniona jest od puli w posiadaniu gracza, użytych kamieni i karty ducha, inkasujemy punkty. Noty otrzymujemy za liczbę scalonych kamieni, a na koniec gry za liczbę i wysokość położenia świątyń – wybrane karty ducha pozwalają nam przenosić pagody w trakcie gry na wyższe podstawy. Smok z karty również premiuje odpowiednie układy na finiszu.

W swojej turze musimy wykonać jedną z trzech akcji, w momencie kiedy na planszy głównego zamku jest tylko jeden poziom kamieni, dochodzi czwarta do wyboru. Możemy zatem pobrać parę kamieni – jeden z najwyższego poziomu, drugi z dowolnego, z tym że mają mieć widoczny dłuższy bok oraz być identyczne – nie tylko oznaczenie, ale też liczba symboli. Możemy pobrać jeden kamień i świątynię – lepiej mieć ich więcej, ponieważ zdarza się, że jednocześnie położymy więcej niż jedną z własnych zasobów. Odrzucenie kamienia i pobranie pojedynczego punktu z banku gry – wykorzystujemy w momencie, kiedy dostępne kamienie nam nie pasują, nie możemy odnaleźć pary lub kiedy chcemy zaszkodzić przeciwnikowi wywalając pasujący do jego zestawu kamień. Poza powyższymi dodatkowo odrzucając odkryty kamień możemy wykonać akcję ducha – efekt uzależniony jest od karty w grze. Z chwilą, gdy gra ma się ku końcowi – istnieje tylko pojedynczy poziom kamieni, możemy wybierać żetony z planszy, aby przyspieszyć koniec rozgrywki, która kończy się z chwilą odsłonięcia wykrzyknika i dograniu kolejki.

Zabawę zaczynamy z pojedynczymi świątyniami. Na ruchy gracza silnie oddziałują moce ducha, ponieważ umożliwiają nam: scalanie kamieni różnych rodzajów jeśli mają ten sam numer, odwracanie kamienia i przekładanie świątyni, przesuwanie dwóch kamieni, pobieranie odsłoniętych jedynie krótszym bokiem, pobieranie sąsiadujących z pierwszym przez nas pobranym, traktowanie pojedynczych specjalnych jako innego rodzaju, stawianie dodatkowych świątyń, pobieranie kamieni tego samego rodzaju lecz różnych numerycznie, odrzucanie dodatkowego kamienia z zamku smoków, scalanie trzech kamieni. Od nas też zależy czy korzystamy z jednej takiej karty czy z większej ilości!

Jest to gra dla osób, które lubią budowanie w grze i umysłowe łamigłówki. Tworzenie własnych konstrukcji przez odpowiednie scalanie kamieni to bardzo kreatywne zadanie i dające wiele satysfakcji kiedy widzimy, że zamek jest fizycznie coraz większy. Wykorzystanie karty ducha pozwala tworzyć prawdziwe kombinacje ruchów, które przynoszą nam dużo wyższe noty i to dodatkowy element strategiczny zabawy. Rywalizujemy oczywiście w oparciu o używaną w rozgrywce kartę smoka, który ofiaruje nam dodatkowe noty za odpowiednie schematy ułożenia świątyń i kamieni w naszych zamkach. Początkowo w rozgrywce skupiamy się raczej tylko na swojej rezydencji, z biegiem czasu i biegłości zaczynamy spoglądać do konkurentów, aby przy okazji rzucić im kłodę pod nogi pozbawiając idealnego kamyka – drobna negatywna interakcja.

Każda rozgrywka będzie unikalnym doświadczeniem, ponieważ zamek smoka może wyglądać różnie – w instrukcji pokazano kilkanaście bazowych układów, a możemy wymyślać jeszcze własne. Kamyki wykładane są losowo, więc za każdym razem będzie się zmieniała kolejność ich pozyskiwania, co również oddziałuje na nasze decyzje. Kolejnym elementem różnicującym poszczególne rozgrywki są biorące udział w zabawie karty ducha i smoka – inne premie na koniec rozgrywki oraz dodatkowa bonusowa, odpłatna akcja w turze gracza.

Zabawa z „Zamkiem Smoków” do wielka przygoda i wyzwanie dla umysłu. Warto jednak zaznaczyć, że nie zastanawiamy się nad tym jak grać, ponieważ reguły są intuicyjne i znakomicie zobrazowane na kartach pomocy, a jedynie nad planowaniem najwyżej punktujących ruchów bieżących i przyszłych.

Jest to gra, która przypomina nam bardzo urozmaicone i mocno rozbudowane domino w duchu azjatyckim, każdy jednak dłubie przy swoim zameczku zamiast dokładać się do wspólnej puli i budowanie jest piętrowe zamiast w formie wężyka. „Zamek Smoków” wygląda wspaniale, jakość komponentów jest wysoka i nawiązuje do kultury regionu. Zabawa spisuje się wyśmienicie już przy minimalnym składzie, czyli w parze, nie jest również specjalnie długa, więc nie nuży.

Idealny tytuł dla całej rodziny na Boże Narodzenie! Jesteśmy przekonani, że kolejne nominacje i nagrody dla tej gry to tylko kwestia czasu i popularyzacji produktu wśród graczy. Spróbujcie to zakupicie na własność! U nas w kolekcji pozostaje i z przyjemnością ją rekomendujemy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TaniaKsiazka.pl

Film: „Zamek Smoków” – unboxing

Film: „Zamek Smoków” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!