Recenzja gry karcianej Tajny agent

Gry o tajnych agentach zawsze pasjonują i nie tylko dzieci, ale także nastolatków i dorosłych, bo przecież wszyscy interesujemy się sprawami 007 z licencją na zabijanie. Pozycji dedukcyjnych przeznaczonych dla rodziny jest stosunkowo mało na rynku, w tym przypadku będzie to również gra edukacyjna, ponieważ dowiemy się wielu interesujących informacji z przedmiotu geografii.

Tajny agent” to gra karciana dla 2-10 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki ok. 30 minut. Drobne ale, odnośnie wieku, ponieważ warto już od początku szkoły podstawowej uczyć dzieci wiedzy o świecie i krajach, zatem nie zawyżajmy zbytnio. Chociaż z egzotyką niejeden dorosły będzie miał tutaj spore kłopoty, poziom trudności jest mocno zależny od wylosowanych kart.

Autor dobrze znany, Kristian A. Ostby dał nam takie tytuły jak „Ucieczka: Świątynia zagłady” czy też niebawem przez nas opisywaną „Santa Marię”, drugiego projektanta dopiero poznajemy i ten produkt całkiem nam się podoba.

Wewnątrz pudełka panuje chaos, wszystko porozrzucane i drobne rozdarcia, natomiast karty krajów bardzo na czasie – bieżące państwa, które powstały niedawno, a całość ładnie ilustrowana i bazująca w dużej mierze na symbolice. Tajne akta to spis wszystkich danych z kart ułożonych alfabetycznie dla uciekiniera, taka księga wiedzy, którą warto poznawać.

Rozgrywka jest szybka, kształcąca, mocno oparta na intuicji i powszechnej wiedzy ogólnej, chociaż oczywiście znając detale jest nam najłatwiej wskazać kryjówkę szpiega. Tytuł z uwagi na tematykę, przypomina odrobinę „Scotland Yard” czy też „Tajniaków Duet”, motyw ucieczki po mapie i gonitwy za zbiegiem, tropienie jest też podobne do „Zgadnij kto to” w wersji rozbudowanej.

Agent wybiera kraj przebywania spośród 6 wyłożonych kart z ukrytymi danymi szczegółowymi, bierze też akta z informacjami o kraju pobytu. Każdy z detektywów otrzymuje trzy karty pytań, a w trakcie gry będziemy uzupełniali ich karty, ale tylko do wyczerpania się puli 16 kart.

Tropiciele zadają pytanie z karty, następnie mogą się konsultować między sobą i ostatecznie eliminują jedno z państw. Jeśli tam przebywał szpieg, otrzymuje on kartę tej lokacji i wygrywa rundę. Jeśli kartę kraju odrzucono właściwie, zawęża się krąg poszukiwań. Runda może się zakończyć próbą aresztowania, zwycięzca zatrzyma kartę jako punkt. W następnej rundzie wykładamy 6 nowych kart państw i agent się przemieszcza decydując się na jedno z miejsc. Bawimy się do uzbierania przez którąś ze stron 3 kart.

Do rozgrywki można włączyć kategorie oznaczone czerwoną gwiazdką – bardziej specjalistyczna wiedza, należy wtedy usunąć te z niebieskim oznaczeniem. Wariant ten nazywa się „Prawdziwy detektyw”.

W opcji „Świat to za mało”, co jednoznacznie wskazuje na inspirację „Jamesem Bondem”, wykładamy na stół zamiast 6 kart, aż 8 lub 10, zatem kryjówek przybywa i wybór jest szerszy.

Możemy bawić się w „Otwarte karty”, co wydawca rekomenduje dla 2 oraz 7-10 graczy. W tym przypadku detektywi nie otrzymują kart pytań, a wykładamy publicznie 4 odkryte karty. Po wykorzystaniu każdej z nich uzupełniamy pulę.

Jest to lekka gra dedukcyjna, raczej familijna, silnie edukacyjna. Zabawa jest wesoła, ponieważ nie czujemy jak się uczymy, a każdy pościg wywołuje emocje i to nie tylko od czasu pamiętnego filmu z Harrisonem Fordem i Tommy Lee Jonesem. Ogromną zaletą jest egzotyka prezentowanych krajów, przynajmniej tych wyspiarskich oraz położonych gdzieś na peryferiach dzikiej Afryki, co poszerza horyzonty myślowe i wyobrażenia odnośnie potencjalnych podróży w nieznane.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: „Tajny agent” – unboxing

Film: „Tajny agent” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!