Recenzja gry planszowej Chinatown

Przenosimy się w czasie i przestrzeni, jesteśmy teraz w Nowym Yorku, dzielnicy Chinatown lat 70. Zakładamy własny, rodzinny biznes! Dzisiaj pokażemy wam produkcję, która ma już swoje lata, ale również wyróżnienia na koncie – do nagrody najlepszej gry planszowej roku w Niemczech, dla gry rodzinnej, strategicznej.

Chinatown” to gra planszowa funkcjonująca w oparciu o rozkładane kafle na planszy miasta oraz negocjacje handlowe z innymi właścicielami w celu zakupu określonych parceli, rodzajów przedsiębiorstw, zdobycia funduszy, bo w ostatecznym rozrachunku i tak liczy się zgromadzony kapitał. Pozycja dla 3-5 graczy w wieku od 14 lat, co jest wygórowaną granicą, czas zabawy zajmuje ok. 60 minut.

Po otwarciu opakowania plansza wydaje się raczej schematyczna – budynki widziane z lotu ptaka w delikatnym trójwymiarze z siatką numerowanych pól na dachach, wokół drogi, w rogu chiński kalendarz – zaczynamy w roku węża, kończymy w roku psa – i tu po raz pierwszy spotykamy się z egzotyką dla Europejczyka. Świetny klimat tworzą za to kafelki biznesów – 12 rodzajów, z podziałem na zakłady fotograficzne, herbaciarnie, sklepy z darami morza, biżuterią, tropikalnymi rybkami, kwiaciarnie, jedzonko na wynos, pralnie, gotowane na parze tradycyjne pierożki Dim Sum, sprzedaż antyków, szwalnie, większe restauracje ze stolikami do siedzenia. Płytki z ilustracjami produktów z minionej epok – dawne pralki automatyczne, stare aparaty z wymienną rolką kliszy filmowej, z kolei porcelana i dania od razu skojarzycie z kulturą Azji. Pięknie ilustrowane są również karty banknotów o różnym nominale, z których zerkają różne główki amerykańskich prezydentów.

Przygotowanie gry jest szybkie i proste, każdy otrzymuje zestaw znaczników, za pomocą których identyfikujemy nasze działki oraz przedsiębiorstwa, 50 tys. dolarów kapitału początkowego, w zależności od liczby graczy – odpowiednią ilość kafli biznesu i kart, z których część zostanie odrzucona na poczet przyszłego stosu dobierania, a zużyte wyjdą z gry na stałe. Karty pomocy wskazują przychód z ukończonych biznesów oraz tych ciągle w budowie, a także liczbę kart i kafli, które otrzymujemy.

Przebieg gry składa się z 6 faz: rozdzielenia kart działek, losowania kart sklepów, handlu pomiędzy uczestnikami, budowania sklepów, pobierania zysków, przesunięcia wskaźnika rundy na kolejny rok.

Po co nam ten cały handel? Otóż każdy z kafli posiada numer, który informuje o liczbie połączonych bokiem płytek tworzących ukończone przedsiębiorstwo przynoszące wyższe profity. Natomiast problem w tym, że w grze wszystkich kafli danego rodzaju jest tylko o trzy więcej niż wskazania na ilustracji, ponadto trzeba mieć miejsce, a karty przychodzą losowo, no i oczywiście komplet płytek. Wymiana jest konieczna, wymuszona przez lokalizację, ilości komponentów i potrzebę zysku, to najlepsza droga do zwycięstwa.

Płytki trzymamy odsłonięte, stąd wiadomo, z kim prowadzić negocjacje, parcele również są wiadome, ponieważ oznaczone pionkami w wybranym kolorze na planszy. Pieniądze należy trzymać raczej w ukryciu, ponieważ są celem.

Wyłożone kafle pozostają na planszy na stałe, zmieniają się tylko wskaźniki oznaczenia właściciela. Podczas targów wymianie pomiędzy graczami podlegają pieniądze, znaczniki na planszy, kafelki biznesów trzymane przez uczestników. Nadmiarowe karty schodzą wcześniej i mogą pojawić się w stosie w późniejszym czasie.

Chinatown” to wspaniała gra dla całej rodziny i grupy znajomych, w tym również na imprezę, ponieważ im nas więcej tym ciekawiej – negocjacje nabierają tempa oraz żywiołowości. Pozycja przypomina nam połączenie „Nowy Jork 1901” z „Szeryf z Nottingham” – różnica w tym, że tutaj nie są to puzzle, a kształty kwadratowe, wprowadzono negocjacje, ale nie ma motywu szmuglowania, chociaż oszukiwać zawsze można – nieprzestrzeganie przyrzeczeń.

Gra silnie wciąga i łatwo zachęcić nowych uczestników. Zabawa jest wesoła, pełna interakcji pomiędzy graczami oraz gorących emocji. My tutaj odnajdujemy atmosferę tej słynnej dzielnicy, a przynajmniej jest ona zbieżna z naszymi wyobrażeniami o „Chinatown”.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES.

Film: „Chinatown” – unboxing

Film: „Chinatown” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!