Recenzja gry No swap no pay

Proste gry bywają wspaniałe, ponieważ nie jesteśmy zamęczani regułami, za to skupiamy się na emocjach wynikających z zabawy. „No swap no pay” jest właśnie pozycją tego typu, gdzie gracze mają dużą swobodę wyboru, zajmują się przede wszystkim obserwacją rotacji najcięższych mieszków z monetami, po które szybko sięgają zachłanne łapki kamratów. Pirat przygarnie każdego dukata, nawet przeklętym złotem nie pogardzi – taka już jego chytra natura!

No swap no pay” opowiada o podziale majątku, gra jest o tyle interesująca, że nie znajdziemy tutaj ogromnej planszy czy też stosu kart, nie ma nawet pionków! Są za to woreczki na kosztowności i całe mnóstwo znakomitej jakości monet, odrobinę mniejszych rozmiarów niż te w „Splendor”, ale równie wartościowych. Produkt dla 3-5 korsarzy w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut.

Wewnątrz opakowania schowano ciężki wór z monetami – 16 złotych i tyle samo srebrnych krążków, 11 przeklętych czarnych i 2 purpurowe będące „jokerami”, kolejne 5 mieszków przeznaczonych jest na łupy dla załogi naszej fregaty, jest również bandera z trupią czaszką i skrzyżowanymi piszczelami, czyli znacznik pierwszego gracza – kapitana oraz dla każdego po karcie z przelicznikiem monet na punkty i wizerunkiem pirata, którego sobie wybraliśmy.

Złote monety warte są 3 punkty za sztukę, pojedyncze srebrne za 1 punkt, ale w grupie 5 sztuk otrzymamy za nie 15 punktów, czyli jak przy złocie. Czarne monety są przeklęte – jeśli w mieszku mamy jedną lub parę takich krążków, cały worek warty jest tyle co nic, zero! Jeśli jednak udało się uzbierać przynajmniej 3 przeklęte krążki, to każda grupa warta jest 10 punktów i już nie zerują wartości z takim trudem uzbieranego skarbu. Fioletowe monety zastąpić mogą każdą inną, co przydaje się jeśli musimy uzbierać zestaw, w szczególności przeklętych dukatów.

Na wstępie rozdzielamy mieszki, każdy gracz otrzymuje parę monet – złotą i srebrną oraz kartę do przeliczania wartości na punkty. Każdy po kolei losuje z worka 1-2 monety w zależności od wielkości składu. Jegomość z drewnianą nogą otrzymuje znacznik pierwszego gracza. Umieszczamy wskazaną w tabeli wielkość skarbu w czarnym worku będącym bankiem gry.

Pierwsza faza to widoczny podział łupów – kapitan losuje po dwie monety na każdego pirata z czarnego mieszka. Od niego zaczynając każdy wybiera jeden krążek z leżących na stole, a potem w odwrotnym kierunku – dla sprawiedliwości. Następnie chowamy łupy do osobistych sakiewek.

Druga faza to wyzwania – każdy „rzuca rękawicę”, można wyzywać te same osoby, co nasi poprzednicy. Wyzywający daje wybór – zamieniamy sakiewki, albo losuję z twojego mieszka monetę i chowam do swojego. Jeśli nie przyjmujesz wyzwania, tracisz krążek – może to przynieść szczęście, ale można na tym stracić! Osoby dokonujące handlu wiedzą jaką monetę wyciągnięto z worka, ale tylko one!

Ostatnia faza to rozdawnictwo. Datki, darowizny – każdy patrzy do swojej skarbonki i wybiera pojedynczy krążek, który oddaje nie pokazując nikomu do wspólnego wora na skarby. Kolejna runda rozpoczyna się od przekazania flagi kapitana.

Zabawa kończy się w momencie, kiedy każdy był już kapitanem. Podliczamy punkty i zwyciężamy. W przypadku remisów wygrywa osoba posiadająca najwięcej przeklętych monet, jeśli nie da to rozstrzygnięcia – mająca więcej srebrników. Ostatecznie dzielimy się zwycięstwem.

Bawiąc się w trzy osoby rywalizujemy z fikcyjnym graczem – duchem Davy Jonesa! Sławny pirat również otrzymuje na starcie swoją część łupu – złotą i srebrną monetę. Podczas przygotowania gry każdy gracz w sekrecie losuje jedną monetę ze wspólnego worka i wkłada do własnego, w tym dla zmarłego korsarza – bez podglądania. Rozgrywka trwa 6 rund. W fazie pierwszej – duch otrzymuje pojedynczy krążek niewidoczny dla grających, reszta podziału nie zmienia się. Faza druga przebiega identycznie jak w grze dla pełnego składu, pamiętamy że Davy Jones zawsze wymienia sakiewkę. Faza trzecia – duch nie oddaje niczego do banku gry. Podliczając wyniki nie zapominamy o zmarłym kamracie!

No swap no pay” jest super! Nam przypomina uproszczoną „Maskaradę”, ale w atmosferze pirackich targów i waśni, zabawa ma w sobie również coś z „Szeryfa z Nottingham” – ten sam element ryzyka i szachrajstwa. Córce bardzo podobają się skarby, a wszyscy silnie przeżywamy swoje małe sukcesy i jeszcze mocniej kiedy zawartość sakiewki nie odpowiada naszym oczekiwaniom – napięcie nas nie opuszcza.

Rozgrywka jest żywiołowa, w szczególności w pełnym składzie, chociaż i na skarby Dawy Jonesa łapczywie zerkamy, bo ten cwaniak zawsze oszczędza na końcu. Fajna gra na imprezę i rodzinna. Familia będzie zadowolona, waleczna drużyna wilków morskich również, ale pamiętajcie – interesy nie sprzyjają przyjaźni, bo łupy zawsze nas podzielą!

Warto wydać w Polsce, ponieważ komponenty są znakomite, pomysł całkiem oryginalny, atmosfera jak przy beczce rumu, reguły banalnie proste, zabawa wciągająca i pozostaje tylko przetłumaczyć napisaną prostymi słowami instrukcję. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES

Film: „No swap no pay” – unboxing

Film: „No swap no pay” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!