Recenzja gry Bausack
Wydawnictwo „Zoch” słynie z produkcji dużych rozmiarów, często z mechaniką gry zręcznościowej, zazwyczaj dedykowanych dla młodszych dzieci lub też dla całej rodziny. Dzisiaj zobaczycie pozycję obecną na międzynarodowym rynku gier już od dłuższego czasu, natomiast stosunkowo słabo znaną u nas w kraju, pomimo że o wiele ciekawszą od popularnej Jengi.
„Bausack” zwana również „Bandu” to gra zręcznościowa z prowadzeniem aukcji elementów i budowaniem wież przeznaczona dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat – w zależności od wariantu warto startować już z przedszkolakiem, który nie wkłada klocków do buzi. Czas partii trwa ok. 30 minut. Propozycja idealna do rodzinnej zabawy, ale także na imprezę, jako „party game”. Nominowana i zdobywczyni wielu nagród, w tym rekomendowana do „Spiel des Jahres”.
W ogromnym pudle znajdziecie trzy worki, jeden z diamentami – kolorowe kamyczki zachwycą każdego malca, dwa pozostałe to elementy „niebezpieczne”, czyli czerwone klocki, które utrudniają nam stabilne tworzenie konstrukcji, oraz bloki „bezpieczne” – w miarę płaskie na wierzchu lub będące dobrym zabezpieczeniem dla okrągłych, jak bryła przypominająca kieliszek na jajko. W sieci znajdziecie wiele wariantów rozgrywki nieopisanych w instrukcji, wybrane z nich pojawią się w naszej recenzji.
Bryły ustawiamy na fundamencie, czyli pierwszym wylicytowanym klocku, wygrywa wieża, która pozostała jako jedyna na placu boju, kiedy inne upadły lub też, gdy brakuje już komponentów do dobierania – najwyższa ze stojących. W księdze zasad opisano dwa podstawowe modele gry, o których poniżej.
„Nokaut” to rywalizacja, gdzie każdy stawia własną konstrukcję i dokonuje zakupu elementu budowlanego – bank gracza stanowi 10 diamentów. Aukcja z „najwyższym zakładem” polega na tym, ze osoba aktualnie wybierająca bryłę otwiera licytację własnym zakładem, a kolejni podwyższają stawkę lub się wycofują bez prawa do ponownego włączenia się. Aukcjoner może zalicytować zero, jeśli jednak inni również nie zdecydują się na zakup, pierwszy gracz zmuszony jest wziąć komponent – tyle miło, że bez ponoszenia kosztu.
Licytacja „przez odmowę” stosowana jest zazwyczaj do czerwonych, trudniejszych brył, chociaż to nasz wybór. Tutaj osoba wybierająca komponent na wstępie nie podaje stawki, kolejni gracze oddają pojedyncze diamenty, każdy następny o jeden więcej – jeśli nie zdecyduje się lub nie ma wystarczającej ilości zasobów płatniczych – umieszcza niechciany element w swojej wieży. W przypadku, kiedy aukcja zatoczy cykl i wróci do otwierającego, ten już musi zalicytować bądź pobrać bryłę. W tej formie, wszystkie diamenty, które wyłożyliśmy za odmowę przepadają na rzecz banku gry, a osoba biorąca element otrzymuje go nieodpłatnie.
Drugim modelem rozgrywki o nazwie „Wieża Babel” jest tworzenie pojedynczej wieży przez wszystkich uczestników zabawy. Każdy w swojej turze wykłada na fundamencie dodatkowy element aż do jej zawalenia. Osoba, która dodała ostatni i nie strąciła wieży otrzymuje w nagrodę diament, a rywalizujemy aż któryś uczestnik uzbiera komplet pięciu kamieni.
Warianty proponowane przez miłośników tytułu to „Trzy czerwone” – wygrywasz również w momencie dołożenia trzeciego czerwonego – uciążliwego elementu. Licytujemy tylko w formie „nokaut”, z modyfikacją, że zwycięzca dokłada klocek do własnej konstrukcji lub oferuje konkurentowi, który nie może odmówić! Tu można powiększyć naszą bazę – nowo dołożony klocek musi się stykać z fundamentem i przewyższać uprzednio stworzoną budowlę. Rozgrywamy turniej, zatem przegrany z poprzedniej partii rozpoczyna kolejną.
Innym wariantem rozgrywki jest rezygnacja z aukcji – dla najmłodszych dzieci.
Warto dynamizować tempo rozgrywki, gdy została nas tylko para, a reszta czeka – fani proponują, aby pozostała dwójka dobierała elementy bez opłaty i albo umieszczasz klocek we własnej wieży, albo przekazujesz rywalowi, który nie może odmówić, jak w „Trzy czerwone”.
Spotkaliśmy się z zasadą rozkręcania licytacji, gdzie startujemy z 7 diamentami, ale kamyczki zwycięzcy z opcji „nokaut” są dzielone równo pomiędzy resztę uczestników, nadmiarowe – nierozdane kryształki uzupełniają pulę nowej aukcji.
Interesującym modelem, nagradzającym osobę biorącą element w „przez odmowę” jest wręczanie jej kryształków zamiast wyrzucanie ich do worka, poza grę.
Opcja zabawy „najwyższy wariant wieży” polega na losowaniu przez każdego z graczy (tu bez opłat) tylu brył, aby po każdej turze jego wieża była najwyższa ze wszystkich – wielkości mogą osiągnąć niespotykane wcześniej poziomy. Czy dobijemy do sufitu?
Jeszcze różną techniką gry jest dobieranie puli wyboru brył w ilości, o jedną więcej niż uczestników. Osoba tworząca ten zbiór bierze jako ostatnia, natomiast kolejka tworzenia puli przechodzi na gracza po prawej, zatem przy następnym dociąganiu to my budujemy jako pierwsi.
Jeśli spotykają się w trzy pary, warto we dwoje budować pojedynczą wieżę, ale podejmować decyzje na przemian – emocje sięgają zenitu, gdyż każdy uważa, że gra lepiej i zakochani mogą się pokłócić!
„Bausack” oferuje nam fenomenalną rozrywkę, która uzależni każdego, kto spotkał się z tym produktem. Tradycyjne budowanie z klocków otrzymało tu zupełnie nowe, innowacyjne ramy prowadzenia gry, która wciela w życie idee młodego projektanta zamków oraz potęguje nastrój wesołego spotkania, gdzie wspólna zabawa integruje i budzi silne emocje. Wspaniała gra familijna sprawi radość każdemu dziecku, ale dorosły równie chętnie dołączy się do zabawy. Konstrukcje są efektowne, a aktywność kreatywna i ciesząca zmysły! Rozmaite alternatywy dla podstawowych reguł, które ciągle wymyślają liczni fani „Bausack” gwarantują nam długą żywotność i grywalność tej pozycji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ZOCH VERLAG
Film: „Bausack” – unboxing
Film: „Bausack” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!