Recenzja gry planszowej Terraformacja Marsa

„Terraformacja Marsa” to gra planszowa obok której nie można przejść obojętnie. Pojawiła się nagle i w krótkim czasie zagościła w TOP 10 najlepszych pozycji! Nie jest to gra cudnej urody, ale jej powiązanie z wiedzą popularno-naukową, łatwa jak na tak wielką grę mechanika oraz robiąca furorę tematyka sprawiły, że na stałe zagościła w sercach i domach graczy.

Gra dla 1-5 osób w wieku od 12 lat, która zajmuje 90-120 minut. Przyznam, że my zawsze bawimy się odrobinę dłużej niż te pudełkowe dwie godziny, a przede wszystkim w parze, zatem czas został zaniżony. Z kolei wiek można obniżyć, ponieważ symbolika na kartach jest łatwa do nauczenia, a dodatkowo polecenia zapisano w formie tekstowej. Solo nie graliśmy, ale nie przepadamy i raczej nigdy nie spróbujemy, w pojedynkę wolimy łamigłówki. Nie polecamy także wariantu dla początkowych graczy, strata czasu – będzie zbyt łatwo.

Pudełko przykuwa uwagę, mamy wrażenie, że chodzi tu o coś więcej niż tylko zabawę, a o wizję przyszłości. Mars kojarzy się z życiem poza Ziemią, z potencjalną kolonizacją kiedy zabraknie miejsca u nas. Chińczycy nie od dziś krzyczą, że pierwsi postawią nogę na czerwonej planecie, stąd silne powiązanie z faktami i otoczka realizmu podczas rozgrywki. W opakowaniu nie ma wypraski, dlatego wszystko wygodnie się mieści. W pierwszej wersji gry znalazły się błędy, ale my zakupiliśmy jej 2 edycję – już poprawioną, więc wszystko jest super.

Jest to gra bazująca na kartach i otrzymujemy ich multum. Naszym celem jest przystosowanie Marsa do życia, a służą do tego projekty, które mają dostosować temperaturę, poziom tlenu oraz wody do warunków umożliwiających przetrwanie. Nasza tura to 1-2 akcje do wyboru na zmianę dla każdego z graczy, rundy to „pokolenia”, kończą się kiedy zabraknie możliwości działania. W trakcie zabawy będziemy umieszczali żetony na terenach Marsa – zazwyczaj lasy, oceany oraz miasta, a także rozbudowywali korporację – tworzyli kolejne projekty, zwiększali wskaźniki produkcji oraz gromadzili i wydawali jednostki surowców. Powiększanie korporacji to gra bardziej indywidualna, a potyczki na planszy to rywalizacja o najlepsze miejsca, tytuły i nagrody.

Każdy z nas zarządza pojedynczą korporacją. Na początkowym etapie gry kiedy wszystkiego brakuje, warto podążać ścieżką wyznaczoną przez specjalizację każdej z nich, potem rozwój zależy już tylko od losowości kart projektów i naszych umiejętności ich wykorzystania w najlepszym czasie. Karty fajnie się zakleszczają, uruchamiając jedną od razu możemy nakręcić sporo dobra z pozostałych, warto je zatem dobrze poznać. Dzielą się na wydarzenia – zagrywane raz i odkładane, zielone projekty – natychmiastowe, ale jednorazowe, wzbogacające jednak symbolikę posiadanych projektów oraz niebieskie karty aktywne, które wykorzystujemy raz na pokolenie lub gwarantują nam stały efekt, np. tańsze zakupy kolejnych kart lub pieniądze za wybrane działania graczy.

Każdy projekt kosztuje, ale część z nich można uruchomić dopiero po spełnieniu określonych warunków, gdy wybrane wskaźniki planety są na odpowiednim poziomie lub kiedy posiadamy już wyłożone dane rodzaje projektów. Wymagania zapisano u góry po lewej, a rodzaj projektu po prawej stronie.

Na planszach korporacji znajduje się bank: na pieniądze, stal, tytan, sadzonki roślin, jednostki energii i ciepła, gdzie gromadzimy jednostki dobra. Wartości liczbowe występują tutaj w postaci znaczników kostek o wartościach 1, 5 i 10 jednostek. Są też tory produkcji tych zasobów – każda tura kończy się zamianą niewykorzystanej energii na ciepło, a zaczyna od zakupów kart projektów i pozyskania wyprodukowanych surowców.

Miasta na planszy punktują za każde obszary leśne z nimi graniczące i nie mogą się stykać. Oceany ustawiamy na miejscach obramowanych na niebiesko i otrzymujemy za nie dwie jednostki pieniędzy jeśli leżą przy innych obszarach. Tereny zielone powodują wzrost tlenu. Jeśli na planszy znajdują się ikony zasobów zdobywamy je kładąc żetony. Czasem karta projektu może zmienić zasady układu na planszy. Projekty standardowe to działania, których dokonujemy bez uczestnictwa kart projektów – postawienie terenów, wzrost temperatury i produkcji energii, sprzedaż nieużywanych kart.

Tytuły to wyścig po pewne punkty. Pierwsza osoba spełniająca danych warunek może zakupić tytuł i podwyższyć wynik. Nagrody to rywalizacja o wyższy poziom produkcji lub jednostek na finiszu – każdy kolejny znacznik jest droższy, a wygrana niepewna.

Koniec gry uzależniony jest od momentu spełnienia trzech warunków terraformacji Marsa, czyli dotlenieniu planety, położeniu wszystkich oceanów, najwyższej pozycji na termometrze. Czas gry może być różny, bo czasem za bardzo skupiamy się na kartach projektów i powiększaniu korporacji, chcąc uzbierać dodatkowe punkty, a zapominamy o najważniejszym celu, czyli trzech głównych miernikach.

Gra jest długa, ale zazwyczaj w momencie kiedy czujemy zmęczenie idealnie wręcz się kończy. Potyczka zawsze daje satysfakcję, nie tylko z wygranej, ale również z potęgi własnej korporacji. Projekty na kartach są bardzo interesujące i zawsze chcemy ich odkryć jak najwięcej. Do nieco archaicznego wyglądu planszy i żetonów szybko się przyzwyczajamy, a cena gry w stosunku do ilości komponentów wydaje nam się atrakcyjna. Po każdej kolejnej rozgrywce mamy wielką ochotę grać kolejny raz, ale dopiero następnego dnia.

Popularność pozycji nie dziwi, bo mamy tutaj rasowe połączenie ekonomii i strategii w warunkach kosmicznych. Fantastyka, ale nie oderwana od nauki i planów ludzkości. Rewelacyjna zabawa i super klimat również mają znaczenie. Polecamy!

Film: Terraformacja Marsa – unboxing

Film: Terraformacja Marsa – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!