Recenzja gry Projekt miasteczko

Projekt miasteczko” to gra, którą będąc nowicjuszem, na początku znienawidzisz, ponieważ nie do końca zrozumiesz wszystkie zasady i będziesz wyrzucał karty na czuja, zastanawiając się nad każdym ruchem, czym narazisz się kompanom. Mam wrażenie, że instrukcja jest napisana raczej pod graczy, którzy już kiedyś budowali przyszłą rękę z kartami i ryzykowali szczęściem w trakcie ich wykładania. Niemniej nauka w trakcie rozgrywki jest najlepszą z metod rozpoznania produktu.

Pozycja dla 1-4 uczestników zabawy w wieku od 8 lat, czas rozgrywki ok. 40 minut. Samo układanie kart kojarzy się z pasjansem. Z kolei ilustracje z pierwszymi częściami „SimCity” i tworzeniem swojego ukochanego miasteczka.

Jeśli jesteś osobą, która dobrze zna zaprezentowaną tutaj mechanikę to gra może wydawać ci się płytka, przypuszczalnie też uznasz, że kart jest za mało. Pozycja najlepiej spisuje się, kiedy doświadczony gracz wciąga laików, wtedy będzie idealnym wyborem, a więc – w sam raz dla rodzica i młodszych dzieci!

Po otwarciu pudełka przekonujemy się, że karty zajmują połowę miejsca. Nie jest to powód do dumy, ale nie ilość lecz jakość komponentów i pomysł na rozgrywkę tworzą dobrą grę.

Otrzymujemy tutaj 10 rodzajów budynków. Karty są dwustronne, zatem połowa z nich ukazana jest na odwrocie. Startujemy z 9 kartami na ręce, z których 4 to osiedla – karty niebezpieczne, ponieważ generujące smutne minki i wymagające wyłożenia. Trzy takie emotikony to strata kolejki bez wykorzystania wyłożonych kart, a więc zmarnowane zasoby.

W swojej turze wykładamy po jednej kacie ryzykując pojawienie się osiedla na wierzchu stosu. W pewnym momencie albo jesteśmy zmuszeni przerwać, albo pasujemy i dokonujemy zakupu nowej karty za monety z tych aktualnie wyłożonych, albo rozbudowy – obrócenie odrzuconej karty, ewentualnie obie te akcje na nowej karcie – pobór z zasobów gry z jednoczesnym obrotem lokacji na bardziej wartościową.

Serię kart wykładamy na przemian. W trakcie zabawy stopniowo schodzimy z kart na ręce, a potem korzystamy z rozbudowanej ilościowo lub ulepszonej jakościowo odrzuconej wcześniej talii. Podczas rozgrywania nowej rundy ze zmodyfikowaną już talią na ręce, proces ten może się wydłużyć, ponieważ jeśli ułożenie sprzyja i kart jest coraz więcej, to ich wyrzucanie i analiza bieżącej sytuacji trwa. Wygrywa osoba, która wyłoży 18 kart lub 8 punktów w trakcie jednej fazy zagrywania kart.

Pozycja znakomicie sprawdzi się podczas gry w parze, cierpliwości wystarczy wam też na rozgrywanie kart trzeciej osoby. Kiedy bieżący gracz emocjonuje się każdym kolejnym wyłożeniem, reszta siedzi i czeka, a obserwacja cudzej gry jest niestety monotonna. W wąskim gronie przestojów się nie czuje, tutaj zaletą jest także znikoma ilość kart i rodzajów lokacji – prosto opanować korzyści wynikające z danych kart i polecenia.

Za każdym razem ułożenie może być różnezależne od przypadku. Tasowanie należy wykonywać bardzo ostrożnie, ponieważ karty mogą się nam obrócić. Budowle szybko się ogrywają, zatem „Projekt miasteczko” powinien być rozbudowywany o dodatkowe zestawy budynków – gwarantujące pojawienie się nowych akcji.

Na dobrą zabawę składają się interesujące decyzje, które podejmujemy. Tutaj musimy wybrać moment zatrzymania się podczas schodzenia z kart. Wybieramy, które karty ulepszamy lub kupujemy. Występuje również drobna negatywna interakcja – podrzucanie osiedla przeciwnikowi.

Jest to taki rodzaj gry, która mądrze wspierana przez wydawcę, będzie wraz z rozwojem umiejętnościami grających i kolekcjonowaniem kart, sprawiała coraz większą frajdę. U nas na razie zostanie, zobaczymy jak potoczą się jej przyszłe losy. Wielce interesująca, zajmująca gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TREFL JOKER LINE.

Film: „Projekt miasteczko” – unboxing

Film: „Projekt miasteczko” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!