Recenzja gry planszowej Nowy Jork 1901

Miło nam poinformować, że mamy właśnie okazję przedstawić pierwszą pozycję, którą otrzymaliśmy od Wydawnictwa Bard. Producent znany jest każdemu miłośnikowi gier planszowych, ponieważ sprowadził na nasz rynek „Carcassonne” i za to im cześć i chwała. My poprosiliśmy o grę, która ma już kilka lat, ale nie mieliśmy jej jeszcze okazji testować, a to międzynarodowy bestseller i nagradzana pozycja, zapraszamy zatem do recenzji produktu „New York 1901”.

Nowy Jork 1901” to gra planszowa dla 2-4 osób w wieku od 8 lat oraz szacunkowym czasem prowadzenia rozgrywki 30-60 minut. Pięknie ilustrowane pudełko, ale również karty i plansza są dziełem wybitnego artysty rysownika Vincenta Dutrait. Zastosowane mechaniki to kontrola terenu oraz układanie płytek, działki zakupimy w oparciu o dociągane karty. Nam pozycja przypomina połączenie „Patchworka” – płytki budynków z „Wsiąść do pociągu” – karty do wyboru parceli.

Po otwarciu czujemy, że to produkt wydany na bogato, takie ładne i dopieszczone jakościowo produkcje kojarzą nam się z grami stworzonymi przez „Days of Wonder”. Wewnątrz opakowania znajdziemy pięknie ilustrowaną planszę ukazującą fragment Manhattanu, całkiem spore figurki robotników, karty wyzwań oraz punktujących ulic miasta, masę budynków na wielokształtnych kaflach, w tym cztery rzeczywiście stojące w Nowym Jorku – te po postawieniu oznaczamy swymi znacznikami gracza – pucharami.

Celem gry jest uzbieranie najwyższej noty za budowane wysokościowce, ich ustawienie przy konkretnych ulicach oraz dopasowanie do karty wyzwania – noty bonusowe za określone kształty budynków, złotą generację drapaczy chmur w dzielnicach, tworzenie złotych budynków przy ubogiej zabudowie konkurentów, trzymanie się wybranej generacji wysokościowców. Rywalizacja jest silna, w grze występuje trochę losowości pochodzącej z wystawianych kart lokacji, ale także duże pole do analizy własnych ruchów – Mensa Winner zobowiązuje!

W swojej turze jeśli posiadamy pracownika, to musimy zakupić ziemię, kwiatuszkami oznaczono tereny zajmujące trzy pola, linią przerywaną podwójne pola połączone ze sobą. Po zajęciu parceli możemy postawić budynek. Srebrną generację wieżowców stawiamy w chwili osiągnięcia 6 punktów, a złotą 18, w wariancje zaawansowanym będą do wartości kolejno 10 i 25 punktów oraz startowanie bez posiadłości początkowej gracza – stawianej na ikonie z postaci. Należy jeszcze zaznaczyć, że drapacze chmur powinny dotykać drogi lub parku – nie ustawiamy ich w szczerym polu.

Druga opcja gracza w turze to wyburzenie gotowych zabudowań i postawienie na ich miejscu kolejnych o wyższej generacji, w kolejności brąz – srebro – złoto – w ramach tych ostatnich pojedynczego budynku specjalnego. Jeśli stawiany obiekt zajmie mniej pól niż wcześniej zniszczone od razu ustawimy robotników na pozostałych miejscach. Złotych budynków nie wolno demontować, dlatego istotna jest kolejność generacji przy planowaniu zabudowy. Wszyscy uczestnicy rozgrywki otrzymują trzy kart akcji na gracza, każdej możemy użyć tylko raz – „boom konstrukcyjny” to podwojona budowa, „zmiana rynku” to wyłożenie nowych kart działek, „przejecie” to dobranie drugiej karty działki lecz nie o podwójnym polu.

W zabawie dla pary graczy nie biorą udziału różowe pola oraz karty, teren zabudowy jest więc okrojony. Koniec gry ma miejsce, kiedy w zasobach gracza pozostają już tylko 4 budowle – pamiętajcie o dokończeniu kolejki oraz o zasadzie usuwania z gry budynków wyburzanych, które nie wracają do naszych zasobów. Finisz zabawy wyznacza również dostępność trzech kart rynku bieżącego i wykończenie stosu dobierania przyszłych działek.

Nowy Jork 1901” jest wysoko oceniany przez graczy i wszelkich krytyków gier. Od kilku lat zajmuje wysokie miejsca w rankingach pozycji familijnych. Zasady gry są proste, ale jest sporo kombinowania związanego z wyborem działki, zastępowaniem budynków, momentem wykorzystania akcji dodatkowych, graniem pod konkretny cel z wymienianych dla każdej partii kart ulic i wyzwań. Dobrze bawimy się już w parze, chociaż odrobinę czujemy zbyt wiele przestrzeni na rozpasanie – gra wyraźnie nabiera skrzydeł kiedy jest nas więcej, czyli 3-4 osoby, ponieważ zaczynamy sobie zagrażać i konkurujemy o najbardziej odpowiadające aktualnej sytuacji na rynku budowlanym pozycje na planszy. Karta wyzwania „złoty prestiż” jest świetnym pomysłem odnoszącym się do zbierania profitów na działalności konkurentów i wyjątkowo przypadła nam do gustu, ponieważ napędza negatywną interakcję i złośliwości.

Ta gra prawdopodobnie zastąpi u nas w kolekcji „Patchwork”, a na pewno pozostanie w niej na stałe. Uważamy, że warto ją zakupić dla rodziny – idealna dla rodziców grających z dziećmi. Wartościowy, bogato ilustrowany produkt w świetnej jakości i o znakomicie dobranej mechanice gry, a także interesującej tematyce rozbudowy miasta, czuje się także atmosferę tamtych lat – kiedy za oceanem budziły się do życia stalowe giganty. „Nowy Jork 1901” pojawi się na naszej liście najlepszych gier, które mieliśmy przyjemność recenzować w tym roku. Super!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BARD.

Film: „Nowy Jork 1901” – unboxing

Film: „Nowy Jork 1901” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!