Recenzja gry planszowej Santa Maria

Santa Maria” to największy ze statków Krzysztofa Kolumba, które dopłynęły do Ameryki. Tytuł dla gry planszowej nieprzypadkowy, ponieważ organizujemy się właśnie w Nowym Świecie, który wcale nie okazał się być Indiami, stąd niepewność i czyhające zewsząd niebezpieczeństwa.

Santa Maria” to gra planszowa, o której było bardzo głośno kiedy powstała – na targach w Essen mówiło się głównie o niej. U nas pozycję wydała „Granna”, produkt wchodzi w skład serii „Expert”, a to ze względu na wiek graczy – 12 lat, poziom skomplikowania rozgrywki i czas jej trwania, czyli 45-90 minut. Należy jeszcze dodać, że gra przeznaczona jest dla 1-4 uczestników, zatem możemy odkrywać nieznane lądy nawet solo!

Po otwarciu pudełka wygląd wydaje się bardzo techniczny i rzeczywiście zaawansowany, instrukcja jest długa, znakomicie czyta się historyczny wstęp. Wiele tutaj puzzli, a ruchy wykonujemy na zasadzie dopasowania kości. Pozycja warta jest tego, aby przebrnąć przez księgę zasad, polecamy też obejrzeć filmy pokazowe.

W swojej turze wykonujemy jedną z czterech akcji podstawowych, ewentualnie pomocniczą polegającą na sprzedaż czy też zakupie surowców. Akcje główne to: rozbudowa kolonii – opłacenie i dobranie kafelka (nie zasłaniamy nadruków na siatce pól), aktywowanie pola monetami (każdy kolejny koszt rośnie o jednostkę), aktywowanie kolumny lub linii (dobieramy białą kostkę), spasowanie (realizacja bonusowej akcji z planszy głównej oraz uruchomienie kolejnych z portu przy kaflach statków na planszy gracza).

Należy jeszcze zaznaczyć, że występują tu limity kości – do trzech na kolor u każdego z graczy, ponadto po zakończeniu rundy niebieskie kości zostają w naszym posiadaniu, białe są zwracane do puli gry. Kości białe zdobywamy aktywując linię pól, niebieskie jedynie poprzez przejście odpowiednich miejsc na torze religii. Podobnie z surowcami – w magazynie trzymamy do trzech sztuk każdego rodzaju towaru, czyli worków cukru, zboża drewna, klejnotów, złota.

Pola uruchamiane z budynków w kolonii to: żegluga (uiszczamy opłatę z płytki i ustawiamy statek w odpowiednim porcie), religia (przesuwamy znacznik na torze, kolejny raz opłacając zbożem, pozyskujemy żeton mnicha, niebieską kość, ostatecznie również punkty, miejsca graczy nie są resetowane), konkwista (tor punktów na koniec rundy według tabeli, pozyskanie złota – joker w grze, znaczniki cofane w następnym roku), handel (wymiana dóbr), ponadto ich produkcja. Po aktywowaniu całej linii kostka blokuje skrajne prawe lub dolne pole w zależności czy to rząd czy kolumna.

Po zdobyciu żetonu mnicha możemy go kształcić na uczonego lub biskupa. Odpowiednie bonusy z kafli uczonych to: przekładanie statków za opłatą, pobieranie pieniędzy za ludziki z planszy przy aktywacji linii, zmiany ścianek, aktywacja pionu niebieską kością, odzyskiwanie zużytych monet, pozostawianie kości na innych niż ostatnie pola, zdublowany lub bardziej atrakcyjny handel, przenoszenie kostek na planszy wzdłuż dróg. Bonusy z kafli biskupów: punkty za zajęte pola na planszy, statki w jednym doku, miasta lub koloniści połączone nieprzerwaną drogą ze stolicą, największe jednolite obszary terenowe lub zróżnicowane linie. Aktywacja kafli biskupów odejmuje punkty. Żetony możemy również umieścić w wioskach zdobywając natychmiast dobra lub punkty. W każdym przypadku ułożenie żetonu mnicha na polu zajętym przez innych skutkuje opłatą w wysokości dwóch jednostek pieniężnych na rzecz przeciwników.

Po każdej rundzie otrzymujemy punkty z tabeli konkwisty i resetujemy tor. Na koniec gry otrzymujemy noty z kafli statków, za zajęte miejsca w każdym doku portu, z kafli biskupów i uczonych, za ludzki z uzupełnionych linii na siatce kolonii. W zaawansowanej wersji, każdy z graczy losuje stolicę i samodzielnie decyduje o jej lokalizacji, ponadto startujemy z prywatnym uczonym.

Podoba nam się w tej grze, że tereny są limitowane, ponieważ pojawia się wzmożona rywalizacja o ich posiadanie. Drugą istotną zasadą z życia wziętą, jest oszczędne gospodarowanie pieniądzem, ponieważ każdy kolejny aktywowany budynek jest coraz droższy. Kostki bardzo wiele ułatwiają i intensyfikują naszą gospodarkę. Nie czujemy tutaj takich niedostatków jak w „Zamkach Burgundii”, dzięki czemu z pewnością młodsi gracze poczują większą przyjemność z zabawy. Więcej wszystkiego czerpiemy z kolonii, stąd wprowadzone ograniczenia. W tej grze warto inwestować, szczególnie w żeglugę, natomiast dróg do zwycięstwa jest kilka. Losowość wynikająca z kości nie przeszkadza, ponieważ trzymamy je pod kontrolą, a zawsze pozostaje aktywacja pieniężna. Słabym punktem gry jest jej strona wizualna – ilustracje są małe, całość wydaje się bardzo techniczna, co nie wygląda specjalnie atrakcyjnie.

Zachęcamy do zakupu tej gry, ponieważ jest bardzo dobra mechanicznie i stosunkowo łatwa, nie ma tutaj tak wiele kombinowania jak w „Zamkach Burgundii”, są kafle terenu kojarzone „Parkiem niedźwiedzi”. Gra się bardzo przyjemnie, a z każdym kolejnym rokiem coraz dynamiczniej. Bardzo dobry tytuł, nie najlepszy tego wydawcy jak pokazują rankingi, ale z pewnością jeden z topowych. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: „Santa Maria” – unboxing

Film: „Santa Maria” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!