Recenzja gry planszowej Hall of Heroes Raiders of the North Sea

Kochamy w tej serii gier ich opakowania – jeszcze nigdy tak szczelnie nie dopychaliśmy zawartości, żeby zamknąć wieczko! A jaka to fantastyczna oszczędność miejsca na półce! Przejdźmy jednak do recenzji „Hall of Heroes”, czyli najnowszego dodatku do „Raiders of the North Sea”.

Hala Bohaterów” jest dość sporym rozszerzeniem do „Najeźdźców z Północy”, generalnie chodzi tutaj o „Najeźdźców z Morza Północnego”, czyli Wikingów! Według adnotacji na opakowaniu produkt przeznaczony jest dla 2-5 graczy (nowy zestaw dla kolejnego uczestnika), w wieku od 12 lat (na spokojnie dacie radę z młodszych dzieckiem). Rozgrywka zajmuje ok. 60-90 minut, nam schodzi nawet dłużej kiedy asystujemy córce.

Pudło jest całkiem ciężkie jak na rozszerzenie. Wewnątrz schowano plansze osobiste dla graczy – już nie musimy trzymać kart na blacie stołu, mamy substytut maty i nawet domek dla drewnianego woja! Poza tym dodajemy skrawek nowej płaszczyzny do głównej planszy od strony wioski – pojawia się kolejna, wielka chałupa, miejsce na płytki oraz trzy karty. Nowym surowcem będą kufle z miodem pitnym dla nieustraszonych żeglarzy. Sporo też kafli – misje, które zapełnią puste miejsca po naszych najazdach – plansza znowu zapełni się nowymi komponentami. Będzie też łatwiej pozyskać zasoby, czyli uzbierać komplet darów dla Jarla. Otrzymujemy nowych wojowników z kilkoma ciekawymi cechami – siła za biały pionek, dodawanie zasobów do przyszłego celu ataku, zwiększenie limitu załogantów na drakkarze, kradzież wybranej przez nas karty z ręki konkurenta, akcje z miodem, o którym za moment. Zapraszając nowych graczy, z pewnością skorzystamy ze ściągawek opisujących końcowe punktowanie.

Warto wspomnieć o kwiecistych nazwach polskiego wydawcy – „Miodosytnia” to „Mead Hall”, czyli „Hala Miodu” i w sumie, czemu nie – brzmi rewelacyjnie. Słodko i smacznie!

W nowym budynku możemy wykonać jedną z pary akcji. Oczarowanie tłumu pozwala nam pobrać wyłożoną obok budynku kartę wojownika oraz znajdujące się nad nim zasoby – srebrniki, miód. Luki w ciągu kart uzupełniany od lewej, a portrety przesuwamy do prawej strony. Nowe karty bierzemy najpierw na rękę.

Kolejna akcja to wypełnienie misji. Kafle z zasobami i wartością siły umieszczamy na polach dawnych celów, które już splądrowaliśmy z ich podstawowych dóbr. Teraz oddając karty z ręki nie tylko możemy otrzymać złoto, ale zrealizować misje, czyli pozyskać inne rodzaje surowca – skraca się czas związany z uzbieraniem srebrników przeznaczonych na rekrutację i kupno zapasów, a także szybciej o komplet darów. Podsumowując – ekonomia jest teraz sprawniejsza i prędzej możemy wypłynąć w morze lub podskoczyć na torze punktów. Każdy pozyskany przez nas kafel misji umieszczamy nad planszą gracza – linia pokazuje noty za ilość. W każdej grze biorą udział 4 kafle „Reputacji” – w momencie ukończenia trzech misji tego samego rodzaju otrzymujemy płytkę za zasługi, przy okazji skorzystamy z nowych akcji, chociażby zwolnienia z opłat.

Przechodząc wreszcie do kufli z piwem, przepraszam – miodem! Zbieramy je nie bez znaczenia, ponieważ przed wysłaniem długich łodzi wikingów w rejs, mogą oni załadować napitek – każdy kufel to wzrost siły ataku o jednostkę, natomiast wydatek ustalamy przed wyrzuceniem ścianek na kościach.

Słabe strony tego rozszerzenia. Solidnie funkcjonuje i sprawdza się przy większej liczbie graczy, natomiast przy minimalnych i zbliżonych do nich składach osobowych, na pewnym etapie gry bardziej nam się opłaca wypełniać zadania niż atakować za morze, wtedy też punktacja zatacza kolejne cykle i robi się monotonnie, mniej sensownie i nie tak ambitnie jak wcześniej. 

Hala Bohaterów Najeźdźcy z Północy” to bardzo dobry dodatek! Obszerna zawartość, świetne wykonanie – jakość i piękny wygląd, a także pomysł na dołączenie, bo plansza „Miodosytni” znakomicie pasuje do podstawki, a nam również przyjemniej manipulować kartami i ciężkimi monetami na prywatnej planszy. Prędzej doczekamy do najazdu, przerwy na dozbrajanie wyprawy są teraz krótsze, a zabawa bardziej dynamiczna, bo mniej krzątamy się po wsi. Ponadto plansza, którą już ogołociliśmy nie leży bezczynnie, a do czegoś się jeszcze przydaje, co jest dla nas szansą na podrasowanie końcowego wyniku.

Najeźdźcy z Północy Hala Bohaterów” wyjątkowo nam się podoba! Jeśli „Najeźdźcy z Północy” to jedna z waszych ulubionych gier rodzinnych, to śmiało sięgnijcie po to rozszerzenie – zabawa stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GARPHILL GAMES.

Film: „Hall of Heroes Raiders of the North Sea” – unboxing

Film: „Hall of Heroes Raiders of the North Sea” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!