Recenzja gry karcianej Mastabas

Mastabas” to rodzaj karcianej układanki, w której zagrywamy karty bijące wcześniejsze na zasadzie „kamień – papier – nożyce” i tworzymy labirynt tuneli w tytułowej mastabie, czyli komnacie grobowej z epoki Egiptu faraonów. Jest to gra karciana dla 2-4 uczestników rozgrywki w wieku wskazanym na opakowaniu od 8 lat, chociaż na spokojnie można startować z młodszymi dziećmi, czas zabawy to ok. 20 minut.

Niedawno otwieraliśmy „Gizeh” tego wydawcy i ta gra jest utrzymana w podobnym klimacie eksploracji podziemi i poszukiwania skarbów, tylko tym razem zamiast w piramidzie spacerujemy po mastabie. Karty są stylizowane na przejścia zamknięte wysokimi ścianami i rzeczywiście chodniki wydają się być głęboko osadzone w dole. W każdej komnacie znajduje się pojedynczy symbol z wybranych: wąż to przypuszczalnie Apep ucieleśniający chaos, szakal to Anubis związany z mumifikacją i życiem pozagrobowym, trzeciego wizerunku – psa nie potrafimy zidentyfikować z mitologią tej kultury.

Przygotowanie do gry polega na wyłożeniu karty wejścia do grobowca i wyjścia – ta z samochodem na zewnątrz – w odległości odpowiadającej długości 6 pionowym bokom karty. Każdy z uczestników otrzymuje kartę na trzymanie kosteczek – skarby oraz pionek, którego stawia na pierwszej karcie tuneli. Rękę gracza tworzą 4 losowo dobrane karty.

Celem zabawy jest dotarcie do samochodu ze skarbami, które otrzymujemy w momencie zakrycia dwóch kart z identycznymi symbolami trzecią je bijącą lub w trakcie poruszania się – przechodząc na kartę z identycznym symbolem jak ten, z którego rozpoczynaliśmy wędrówkę.

W trakcie swojej tury wykładamy kartę z bijącym symbolem na 1-2 już wyłożone. Szakal jest mocniejszy od psa, ten z kolei pokona węża, a gad znowu szakala i w ten sposób koło cyklu się domyka. Następnie wykonujemy ruch pionka, którego ścieżkę wyznacza wartość wydanej karty, natomiast nie możemy przejść przez pozycje zajęte już przez konkurentów oraz dwa razy przez tą samą lokację – droga zatem znacząco się skraca. Turę zamyka dociąganie karty do kompletu. Skarb zdobywamy w trakcie zagrywania karty bądź ruchu.

Rozgrywka dobiega końca, kiedy któryś z graczy osiągnie wyjście z grobowca bądź zabraknie kart w stosie dobierania. Pozostali gracze, których nie ma jeszcze na ostatniej karcie muszą oddać znaczniki w ilości równej liczbie kart, które mają jeszcze do pokonania do wyjścia. Wygrywa najbogatszy.

Zagrywając karty należy uważać, żeby nie zasłonić oznaczeń już wyłożonych kart. Etap zagrywania daje satysfakcję dopiero kiedy więcej kart leży na stole, ponieważ pojawiają się miejsca, gdzie można zakryć parę identycznych symboli. Ruch również jest ciekawszy w późniejszym czasie gry, kiedy jest gdzie spacerować i ludzki przestają się blokować.

Z podobnych gier, które funkcjonują w oparciu o zasadę „kamień – papier – nożyce” znamy „HMS Dolores” i tam ten mechanizm chodzi znakomicie. W „Mastaba” w połączeniu z tworzeniem tuneli, co z kolei przypomina „Sabotażystę” lub „Diamenty” również daje radę, ale nie do końca sprawdza się za to poruszanie pionków – jest po prostu zbyt tłoczno, dopiero pełen labirynt rozwiązuje ten problem. W trakcie zabawy staramy się liczyć i odpowiednio planować przemieszczenie pionka – należy zagrać kartę, która pozwoli nam na wykonanie tylu kroków, aby dotrzeć do określonego symbolu i zebrać za to skarb.

Mastabas” jest grą karcianą przeznaczoną przede wszystkim dla młodszych dzieci, u nas w kolekcji raczej nie zostanie, ponieważ na wstępie dopiero zaczyna się rozkręcać. Natomiast, jeśli podobają wam się krótkie, dynamiczne gry z zastosowaną tutaj mechaniką rozkładania podziemi na zasadach puzzli oraz wzajemnego bicia się kart, a także model programowania ruchu pionka zgodnie z wartością karty to powinniście być zadowoleni z zakupu.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES

Film: „Mastabas” – unboxing

Film: „Mastabas” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!